Prøvekjørt: Volkswagen Touareg Hybrid
Denne Touaregen har hybridmotor
Vi har kjørt Volkswagen-hybriden som kommer i 2010.
Tekniske data: Volkswagen Touareg Hybrid
- MOTOR, CCM: V6 bensin/ 2995
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 333/5500
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 440/3000
- ELEKTROMOTOR, HK: 52
- ELEKTROMOTOR, NM: 300
- KOMBINERT EFFEKT, NM: 550
- EGENVEKT, KG: Ikke oppgitt
- AKSELERASJON, 0-100 km/t: 6,8
- TOPPFART, km/t: 240
- FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,9
- CO2-UTSLIPP, g/km: 210
En liten kikk på bildene avslører fort at dette er dagens Touareg, men under panseret skjuler bilen teknologi anno Volkswagen 2010. Vi har tatt turen til Wolfsburg utenfor Hannover for å kikke nærmere på hva Volkswagen gjør for å tenke grønt for dunder-SUV-en i årene som kommer.
Miljøbil?
Det å kalle en stor og sikkert særdeles tung SUV for miljøbil, blir i manges øyne feil uansett. For selv om motoren er imponerende gjerrig og "grønn" kreftene tatt i betraktning, forpester den fortsatt luften langt mer enn mindre effektive motorer.
Hvis man derimot har bestemt seg for å kjøre stor SUV med bensinmotor samme hva, er den derimot relativt skånsom.
Forbrenningsmotoren har vi fått glede av å kjenne på i grombilen Audi S4. Treliteren med kompressor yter ikke helt beskjedne 333 hester og 440 Nm - nok til å sette bra med fart på Touareg alene. Men det stopper ikke der.
For å kunne få ned forbruk og utslipp på et akseptabelt nivå, får denne motoren arbeidshjelp av en elektromotor plassert mellom bensinmotoren og åttetrinnskassen. Den yter 52 hester og 300 Nm, noe som bidrar til at en omregnet total effekt av de to motorene lander på 374 hester og 550 Nm.
Vi prøvekjørte nye Audi S4 på Mallorca.
Rundt literen
Volkswagen selv oppgir at Touareg Hybrid skal klare seg med "mindre enn 0,9 liter" på mil, uten å kunne komme med et eksakt tall.
Det skal den klare siden elektromotoren i kortere perioder kan jobbe alene, for deretter å lade seg opp igjen når bensinmotoren slår inn.
Under vår testrute rundt Wolfsburg, en rute godt tilpasset det man kaller blandet kjøring, lå bilen på rundt literen på normal kjøring. For å klare noe hyggeligere forbrukstall enn dette, måtte man lage lange køer og gjerne mesteparten av tiden holde seg under 50 km/t.
Når vi gjorde det, havnet vi på rundt 0,85 liter per mil - uten at vi synes dette tallet er spesielt representabelt grunnet kjørestilen.
Her er første smakebit av en langt billigere hybrid, Honda Insight.
Rått moment
En annen ting Touareg er med på å bevise, er at miljø ikke trenger å være kjedelig. I vår testbil hadde Volkswagen nemlig passet på at man kunne overstyre miljø-teknikken såpass at man kan låse begge motorene til å jobbe samtidig - ved å plassere girspaken i S-modus.
Da har man som nevnt 550 Nm til rådighet, og siden elektromotoren har all tilgjengelig kraft disponibelt momentant, blir draget friskt.
Kompressoren jobber også godt på lave turtall, og fleksibiliteten i motoren er dermed overlegen. Selv om lyden er mer avdempet enn i konsernets andre modeller med den samme motoren, er det et fint lydbilde som melder seg på hardt pådrag.
En annen direktørbil på sparebluss, nemlig Audi A6 2,0 TDI-E.
Ny Touareg på tegnebordet
Denne motoren blir altså ikke å finne i Touareg før den kommer som ny modell i 2010. Om ikke konseptet er unikt - blant annet tilbyr jo Lexus lignende løsninger i sine større modeller - viser det at miljøfokuset tvinger produsentene til å komme med ny teknologi i bilene sine.
Touareg er et tegn på at det fungerer. Spesielt gjerrig blir aldri en XXL-SUV, men 0,9 l/mil i snitt er jo ikke avskrekkende med en overladet treliters V6 under panseret.
Den slipper ut 210 gram CO2 per kilometer. Mye? Vel, deres egen bensindrevne Tiguan med 170 hester, som har en vesentlig lavere matchvekt, slipper ut tre gram mer¿ Bedøm selv.
Les vår test av Lexus RX400h, som besitter lignende teknologi, her.
Denne saken ble første gang publisert 26/02 2009, og sist oppdatert 01/05 2017.