BMW M5
Denne familiebilen kjører fra de fleste sportsbiler
Isofix, stort bagasjerom og 830 hk.
BMWs M-divisjon fyller 40 år i år, og har gitt verden en rekke svært raske biler. BMW M5 er kanskje den mest kjente og prestisjetunge av M-ene.
Den første M5-en ble lansert i 1985, og var da den raskeste serieproduserte sedanen på planeten. Og selv om 285 hester ikke virker så voldsomt oppsiktsvekkende i dagen, kom de fra en 3,5-liters rekkesekser som var lånt fra superbilen M1.
Men for noen er selv ikke M-divisjonens biler kraftige nok. Det er da tuningspesialister som G-Power entrer banen. Og nå har de puttet enda flere krefter i bilen som i 2010 kunne tituleres "verdens raskeste sedan": G-Power M5 Hurricane RR (basert på E60 M5).
Med en twin-turbomatet motor på 800 hk/588 kW greide den 372 km/t, og slo dermed den gamle rekorden til G-Power Hurricane RSE (på 367,4 km/t) og erkekonkurrenten Brabus som greide 370 km/t med Brabus Rocket 800 - basert på Mercedes CLS med AMG-trimming.
0-300 km/t på 25 sekunder
G-Power står for øvrig også bak bilen som kan kalle seg verden raskeste stasjonsvogn. I likhet med Hurricane RR har den motoren som nå er optimalisert ytterligere for kraftigere ytelser, blant annet ved hjelp av nye turboer. ASA T1-313-turboene er blitt erstattet med enda større ASA T1-316-enheter, som presser mer luft inn i motoren. Luftkjølingen er også forbedret, det samme er stemplene som både er blitt lettere og sterkere. Innsprøytningsteknologien er også forbedret.
Effekten er dermed økt til 830 hk/610 kW mellom 7500 og 8000 omdreininger. Motoren leverer sitt maksimale dreiemoment på 780 Nm ved 6500 omdreininger.
Kreftene er i stand til å sende den to tonn tunge bilen fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Enda mer imponerende er kanskje 0-200 km/t på 9,1 eller 0-300 km/t 25,2 sekunder.
Den 830 hk sterke BMW-en er den hundrede i rekken av G-Power Hurricane-er som forlater tuningspesialistens produksjonshall i Autenzell i Bayern, og er således en jubileumsmodell.
Snart ny rekord?
Det nye fartsmonsteret i familieklassen fra G-Power er basert på forrige generasjon M5 (E60-versjonen med V10-eren), men tuningspesialisten jobber også med den nyeste M5-en. Foreløpig har G-Power økt ytelsene fra 560 hk og 680 Nm til 640 hk og 777 Nm. Altså en økning på 80 hk.
0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder og toppfarten er 315 km/t. Til sammenligning akselererer BMWs F10 M5 fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, mens toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.
Om G-Power makter å sette en ny fartsrekord for familiebiler avhenger om de greier å få enda mer effekt ut av motoren. En av de største utfordringene er imidlertid aerodynamikk og dekk.
Les også:
Dette er verdens tregeste "superbil"
Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet