Biltrender
Denne biltypen vil vi ikke ha
Nordmenn velger gjerne små motorer, men ikke små biler.
Downsizing heter det så fint, og er den klareste trenden i bilmarkedet, ifølge Anders Hovde, bilekspert i TNS Gallup. Ny presenterte Hovde selskapets bilindeks der nordmenn er spurt om sine oppfatninger om biler basert kjennskapsgrad, totalinntrykk, vurdering og profil i markedet.
Til tross for økende fokus på alternative kilder, så dominerer forbrenningsmotoren suverent. Men den blir stadig mindre - altså downsizet - og mer effektiv, takket være turboteknologi. V12-eren, selv V8-eren, er truet.
I tillegg ser man en trend i Europa med mindre biler, som både er mer kompakte og fleksible, ifølge Hovde.
Men ikke i Norge, det oljesmurte annerledeslandet. Nordmenn velger gjerne mindre motorer, Volvo V70 med 1,6-liters diesel er populær, men små biler vil vi ikke ha.
Minibilsegmentet utgjør under fire prosent av nybilsalget (ca 5000 biler). Volkswagen er Norges mest solgte bilmerke, men vi må helt ned på 69. plass på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken for å finne minibilen som ble lansert tidligere i år, VW Up!. Den er solgt i 448 eksemplarer så langt i år.
Men ifølge VW-importøren Møller AS er tallene langt hyggeligere enn det som kommer frem av OFVs registreringsstatistikk.
- For vår del er vi positivt overrasket over salget så langt i norge i et tradisjonelt lite segment. Vi har siden i mai solgt over 900 up! så langt, og foreløpig er bare 495 havnet på statistikken, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen.
I tillegg er søstermodellen Skoda Citigo kommet på markedet.
- Vi har nå 229 kontrakter totalt på Citigo. Målet vårt for 2012 var på 230 biler, men vi har nå økt salgsmålet til over 300 Citigo, forteller Anita Svanes, informasjonssjef for Skoda
Toyota selger mye biler, men ikke småbiler. Det er solgt 100 eksemplarer av Toyota IQ, og 460 av Toyota Aygo. For søsterbilene Peugeot 107 og Citroën C1 er tallene henholdsvis 232 og 191. En del av disse småbilene har i tillegg fått noe drahjelp av offentlig forvaltning som benytter bilene som tjenestebiler.
Fiat 500 har motttatt en rekke priser, men suksessen i Norge er begrenset. I år er det solgt 394 modeller av Fiat 500.
Ford Ka var med i James Bond-filmen "Quantum of Solace", men det er lite action over salget her hjemme. 68 biler er solgt i år. Det er solgt enda færre av Smart ForTwo, 42 stykker.
Heller opp enn ned i størrelse
- Vi liker små motorer, men ikke små biler. Vi tror det være slik i 2013 også, sier Hovde.
Kompaktbilen derimot, er populær. VW Golf er Norges suverent mest solgte bil, og konkurransen er knallhard.
- For 15 år siden ville en ny liten Renault møtt 10-12 konkurrerende modeller. I dag møter den nye Renault Clio ved lansering 40, forteller Hovde.
- Det er spesielt tøft for volummerkene som er i skvis mellom den dynamiske utviklingen blant premiummerkene og introduksjonen av nye og billige modeller fra nye produsenter i emerging markets, spesielt Kina og India.
Men kanskje kan eierne av en kompaktbil være villige til å downsize hva gjelder bilstørrelse? Ikke særlig sannsynlig, ifølge Hovde.
- Av de som i dag eier bil i kompaktsegmentet vil over halvparten velge bil i samme segment igjen, og det er langt flere som sier de vil opp en størrelse enn det er bileiere som sier de vil ha mindre bil.
Les også:
Det selges ikke bedre kompaktbil enn denne