Mercedes Concept S-Class Coupé
Denne bilen ser hull i veien
Mercedes har vist oss hvordan deres neste toppmodell blir.
Toppen av Mercedes-stigen, hvis vi ser bort fra de rendyrkede superbilene, har lenge vært de store coupémodellene. I lang tid har de fått betegnelsen CL, men det endrer seg snart. På årets Frankfurt-utstilling viste nemlig Mercedes frem konseptet S-klasse Coupé. Det skal vise veien fremover for premiummerkets aller ypperste luksusbil.
Designmessig henter konseptet trekk fra både superbilen SLS og den nylig introduserte S-klasse. Den rette grillen er nærmest hentet rett fra superbilen, og det samme gjelder baklysene. Mercedes bruker mye plass i pressemeldingen på å beskrive designen, og tyr til flere svulstige fraser i den sammenhengen. At det ser bra ut kan vi uansett være enige i. Coupeer uten B-stolpe og med langt panser har kanskje lett for å se bra ut, men designerne i Sindelfingen skal likevel ha skryt for de lekre linjene.
Fagredaktør Terje Bjørnsen er på plass i Frankfurt, og bekrefter inntrykket vi får av å se på bildene. - Det er utvilsomt en lekker bil som ikke gjør skam på Mercedes' coupétradisjoner. S-klassen ser lekker ut, og den blir ikke verre i todørsversjon, sier han.
Godt med krefter
På innsiden ser det litt mer futuristisk ut enn i nye S-klasse, men det handler nok litt om at dette er en konseptbil. Likevel er det rimelig å anta at det vil bli relativt likt i produksjonsmodellen. Det betyr flytende linjer og to gigantiske skjermer istedenfor tradisjonelle instrumenter.
Teknikken er det heller ikke noe i veien med. Under panseret på konseptmodellen sitter det en 4,6-liters åtter med to turboer. Det betyr voksne 455 hester og 700 Nm, og er det samme som vi finner i S500. Hvis tradisjonen rundt CL-modellene følges, vil også dette blir det minste motoralternativet i S Coupé. Det vil også komme flere sterkere versjoner - inkludert minst én fra hustrimmerne hos AMG. Hvorvidt de velger å videreføre den spinnville 65 AMG-modellen med en dobbelturboladet V12 på godt over 600 hester og nøyaktig 1000 Nm gjenstår å se.
Ser veien foran deg
Av utstyr er det også mye for teknofrikene her. Blant annet kan du få montert, i likhet med på S-klasse, to kameraer i fronten. Disse lager så et 3D-bilde av veien foran deg, og justerer demperne før du treffer ujevnhetene. Det er nok en løsning som mange ville satt pris på når de kjører på noen av landets mindre vedlikeholdte veier. De samme 3D-kameraene brukes også til å oppdage farer i veien. De holder oversikten foran bilen, og "ser" hvordan objekter og mennesker beveger seg i forhold til bilen. Deretter regner bilen ut om disse vil utgjøre noen fare, og tar eventuelt de nødvendige stegene for å forhindre en kollisjon.
For deg som er glad i musikk, men som ikke liker å bla gjennom musikksamlingen for å finne noe som passer stemningen, er det også gode nyheter. Det såkalte MoodGrid-systemet velger ut sanger automatisk basert på stemningen føreren eller passasjeren velger. Det tar både i bruk dine egne sanger, men henter også nye fra et bibliotek som visstnok inneholder 18 millioner låter.
Informasjonsansvarlig hos Mercedes-importøren i Norge, Christoffer Nøkleby, kan fortelle at bilen ventes lansert til neste år. - Når det gjelder priser, og forventninger må vi nok vente litt før vi kan si noe, forteller han til Vi Menn Bil på telefon fra Frankfurt. Nøkleby innrømmer samtidig at dette salgsmessig sannsynligvis ikke kommer til å bli noen voldsom suksess i Norge, men at sikleeffekten derimot kan bli veldig stor. - Det ser hvertfall slik ut på her på utstillingen, sier han.
Det er nok rimelig å anta at prisen blir i samme leie som dagens modell. Det betyr at hvis du må spørre, har du sannsynligvis ikke råd. Sist vi testet CL 500 med firehjulsdrift var startprisen på drøye to millioner kroner. De viktigste konkurrentene blir biler som Bentley Continental GT og Maserati GranTurismo.
Bli fan av Vi Menn Bil på Facebook og få kule bilnyheter rett i nyhetsfeeden!
Les også:
På disse modellene bør du velge bensin
Denne Golfen gjør 0-100 på under fem sekunder
Denne saken ble første gang publisert 11/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.