Automat og start-stopp
Den perfekte købil
Audi er først ute med kombinasjonen av automatisk operert girkasse og start-stopp-system i folkebil-klassen. Den perfekte bil for den miljøbevisste køkjører?
Start-stopp
I følge Wikipedia hadde VW Polo Formel E og Fiat Regata ES start-stopp så tidlig som på 80-tallet. VW fulgte opp med Golf Ecomatic og Lupo 3L på nittitallet, men ingen av disse ble suksesser. BMW har vært aktive med å implementere start-stopp i flere av sine modeller (også i Mini), som en del av sin EfficientDynamics-pakke. Mercedes-Benz stormet etter, og tilbyr i dag start-stopp på A- og B-klasse. Toyota har solgt modeller med start-stopp i Japan i flere år, og vil nå introdusere dette også på sine europeiske modeller. Mazda gjør det samme, mens Renault hevder at de vil få start-stopp på samtlige modeller i 2010. Fiat har hatt systemet siden 2008, mens Volvo nå har det på sine DRIVe-versjoner. Det er underleverandører som ZF, Bosch og Valeo som står bak mye av teknologien i start-stopp-systemet, og det hevdes at en bil med forbrenningsmotor kan spare mellom 5 og 10 % drivstoff på å bruke start-stopp, og utslippet av CO2 blir da tilsvarende redusert.
Start-stopp-systemet, der motoren slukner når bilen står stille og giret frikobles, har vi sett en liten stund. Men nå tar Audi et skritt videre, ved å lansere systemet i kombinasjon med S-tronic (manuell dobbeltklusjet gir som opereres automatisk eller semi-automatisk - kalles DGS på VW-modeller).
Riktignok finnes en tilsvarende teknikk på en og annen premiumbil - som for eksempel Porsche Panamera - men så vidt vi vet er det første gang den implementeres i en modell for folk flest.
Motoren forblir taus så lenge bremsepedalen er aktivert, og starter umiddelbart når du flytter foten over til gasspedalen. Giret trenger ikke å stå i P-modus for at dette skal fungere. En vinn-vinn-situasjon for køkjøreren!
Dette med å kjøre i kø kan undertegnede en god del om. Jeg bor på Manglerud og jobber i Nydalen, og denne strekningen, langs Ring 3, er en av landets verste hva kø gjelder.
Og siden jeg utallige ganger har sneglekjørt biler med automatgir og manuell gir disse nerveslitende kilometerne, vet jeg hvor mye behageligere det er å slippe å klutsje rundt 577 ganger før dagens første kontorkaffe står klar.
Men nå kan du altså kombinere en køvennlig girkasseteknikk med et system som gagner nærmiljø og osonlag, i tillegg til din egen lommebok. Start-stopp-teknikken har jeg allerede for øvrig testet i en manuelt giret BMW 1-serie, og der fungerte den utmerket. Men det er ikke alltid tilfellet.
Det er i første omgang A3 1,6 TDI og 1,4 TFSI som vil få kombinasjonen av automatisk operert gir og start-stopp. Modellene (tredørs og Sportback) med denne teknikken vil være på markedet i november, men er neppe å få kjøpt i Norge før på nyåret.
Dieselversjonen vil i følge Audi ha et forbruk på 0,42 liter på mila, og et CO2-utslipp på 109 g/km. De tilsvarende tallene for bensinversjonen er 0,53 og 124.
Også VW Golf og Passat vil i løpet av vinteren være på markedet med en kombinasjon av DSG-kasse og stopp-start. I følge Marius Tegneby hos importør Harald A. Møller AS vil ikke prisene bli høyere med start-stopp-systemet.