Kollisjonstest av VW Golf VI

Den nye VW Golf møter veggen

VW Golf av generasjon seks er kollisjonstestet. Sjekk resultatene til den kommende bestselgeren.

Først publisert Sist oppdatert

EuroNcap, den nøytrale sikkerhetsorganisasjonen som tester biler på det europeiske markedet, har krasjet den nye utgaven av VW Golf. Resultatet, kort oppsummert.: Nyheten får toppkarakterer for sin klasse.

Les også:

Prøvekjøring: Slik er den nye VW Golf (med video)

For sikkerheten til voksne passasjerer får Golfen 36 av 37 poeng. Etter en kollisjon i 64 kilometer i timen er kupeen ikke deformert på noe vis. Det øker sjansen for at sjåfør og passasjerer skal overleve betraktelig.

Målt mot forgjengeren, den Golf-modellen som VW nå selger ut de siste bilene av, scorer nyheten tre poeng mer i denne testen.

Godt utstyrt

Sikkerhetsutstyret i den nye Golf-modellen omfatter blant annet antisladd (ESP), front-, side-, vindus- og knekollisjonsputer for sjåføren samt beltestrammere.

Det bidrar til at Golfen får 16 poeng og full pott i frontkollisjonstesten. Maksimal score får bilen også i sidekollisjonstesten, og hovedkarakteren blir dermed fem stjerner (av fem).

Les også:

I alle teser i Klikk Bil er sikkerhet et kriterium. Se alle våre biltester her.

Kritikk for barns sikkerhet

Helt fri for kritikk går imidlertid heller ikke Golf. EuroNcap finner forbedringspotensial for monteringen av barneseter, og bemerker at advarselen mot å plassere et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran ikke er tydelig nok. For barnas sikkerhet får Golf 41 av 49 poeng, som gir totalkarakter fire stjerner.

Når det gjelder fotgjengersikkerhet har den nye Golfen bedret seg i forhold til forgjengeren og greier 22 av 36 poeng. Det viser at det fortsatt er mye å gå på, men resultatet er likevel blant de beste i klassen.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Se video av kollisjonstesten her (på tysk, www.adac.de)

Flere artikler om kollisjonstester:

Barn skal beskyttes bedre

16 km/t mellom liv og død