Range Rover Sport
Den nye vestkantfavoritten
Nå blir den sjuseter med 28 cm bakkeklaring.
Land Rover-fabrikken følger trenden: En moderne luksus-SUV må være en nettere skapning enn forgjengerne. Den må for eksempel bruke mindre drivstoff for å unngå i forbli en miljøhoggestabbe.
For den nye Range Rover Sport betyr det blant annet at bilen er kraftig slanket. Produsenten oppgir at det dreier seg om opptil 420 kg lavere vekt (avhengig av versjon), noe som blant annet skyldes mer bruk av aluminium. Vektreduksjonen bidrar til inntil 15 prosent redusert CO2-utslipp (snittforbruk på rundt 0,73 l/mil med treliters dieselmotor). Både lavere vekt og lavere utslipp betyr igjen lavere avgifter og lavere pris.
- Vi har ikke beregnet kundeprisene ennå, men Range Rover Sport vil bli flere titusen kroner billigere enn forgjengeren, lover country manager Rune Pedersen hos importøren Jaguar Land Rover Norge.
Den utgående modellen koster temmelig nøyaktig én million kroner i billigste utgave.
28 cm bakkeklaring
Range Rover Sport er utviklet sammen med flaggskipet Range Rover, men Sport-utgaven skal være betydelig mer - nettopp - sportslig. Her loves en SUV som er mer dynamisk på veien enn noe annet Land Rover lager.
Samtidig skal den ta vare på merkets terrengtradisjoner. Kundene kan velge mellom to firehjulsdriftssystemer, der det ene skal by på ekstra gode terrengferdigheter.
Med luftfjæring kan den heves og senkes, og maksimal bakkeklaring er nå 28 cm. Det bør bety at du kommer deg opp til hytta.
Den nye Range Rover Sport kan fås med inntil sju seter. Med sine 485 cm er den 6 cm lengre enn forgjengeren. Den er også 5,5 cm bredere, så dette er en bil som ruver.
Les også: