Vinterbil

Den beste vinterbilen har ikke 4x4

Dette er den beste vinterbilen, ifølge NAF-test Og den er helt uten firehjulstrekk

BEST I TEST: Av de 16 bilene NAF-bladet Motor og finske Tekniikan Mailma har testet, kommer Mercedes B-klasse best ut totalt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
BEST I TEST: Av de 16 bilene NAF-bladet Motor og finske Tekniikan Mailma har testet, kommer Mercedes B-klasse best ut totalt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Mercedes B-klasse er den beste vinterbilen ifølge NAF som har testet 16 kandidater. NAF-bladet Motor har i samarbeid med finske Tekniikan Mailma testet 16 biler for å finne hvilken bil som er best tilpasset nordiske vinterforhold.

Testen legger kun vekt på vinteregenskapene til bilene. Bilenes bremser, stabilitet og evnen til å ta seg fram på glatte veier er testet. Lysene er testet i eget laboratorium. Varmeapparatene og de elektriske tilleggsvarmerne er også prøvd ut i Norden-kulden. NAF har sett på hvilket utstyr bilene har som gjør vinteren lettere for deg.

- I tillegg har vi sett på hvordan bilene virker på det lokale og globale miljøet. Utslippene er testet i et avgasslaboratorium for å gi svar på hvordan utslipp av skadelige gasser og drivstofforbruket er i kulde. Det sier produsentene lite om i sine glansete brosjyrer, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Testen vektlegger hvordan de 16 bilene i testen klarer seg når temperaturen synker godt under null og veien blir dekket av snø og is.

- Hvordan de forskjellige vinteregenskapene skal vektlegges kan selvfølgelig diskuteres. Vi har gjort vårt valg og da ble vinneren Mercedes-Benz B 180 CGI, tett fulgt av Lexus CT200h, Audi A6 2,0 TDI og BMW 116i, sier Jan Ivar Engebretsen.

Bilene som er med i testen er hentet fra ulike bil- og prisklasser. Felles for testbilene er at de var nye i 2011, har tohjulstrekk og alle kjører med samme type dekk.

RASKEST: Ingen av bilene i testen blir raskere varm enn Citroën C4. Foto: Egil Nordlien, HM Foto.
RASKEST: Ingen av bilene i testen blir raskere varm enn Citroën C4. Foto: Egil Nordlien, HM Foto. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Citroën raskest varm

I NAF-testen inngikk flere elementer. Blant annet hvor lang tid det tok å oppnå 15 grader og 23 grader i kupeen på en kald vinterdag. En bil som blir raskt varm er viktig for komforten under vinterforhold.

Da bilene ble testet i byveier var temperaturen ute minus sju grader. Under landeveistesten viste gradestokken minus åtte.

Peugeot 508 var den raskeste til å oppnå 15 grader under bykjøring. Bilen har en bensindrevet tilleggsvarmer som standard, noe som ga rask og god varme. Både Audi, Chevrolet, Hyundai, Lexus, Mazda, Toyota og VW har elektriske tilleggsvarmere (varmetråder) montert i luftinntaket til varmeapparatet.

På landeveien var det Citroën C4 som var raskest til 23 grader. Den tregeste i begge testene var Nissan Micra, som har en tresylindret motor.

Setevarme, bakrutetråder og varme i sidespeil er etter hvert blitt standard på de fleste biler, men ikke alle er like gode, ifølge NAF-bladet Motor som også testet de elektriske hjelperne i minus 10 grader, blant anne tved hjelp av termiske kameraer.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

BMW, Opel og Mercedes har det største området med varmetråder i setene. Audi og BMW gir raskest varme med 9,1 grad etter fem minutter, med Toyota og Citroën rett etter. Chevrolet var tregest med bare 2,8 grader.

RASK VARM: Peugeot 508 er rask til å få opp varmen i kupeen.
RASK VARM: Peugeot 508 er rask til å få opp varmen i kupeen.

Totalt sett er det Nissan som får den dårligste karakteren på dette området. Audi, Ford og VW har elektrisk oppvarming av dysene til vindusspylerne.

VARM: Rask setevarmer i BMW 1-serie. Foto: Petter Handeland
VARM: Rask setevarmer i BMW 1-serie. Foto: Petter Handeland

Ford har elektrisk oppvarming av frontruten, noe som er en stor fordel når du skal skrape is en kald morgen. Hyundai i40 har varme i baksetet som standard. Både Kia og Hyundai har varme i rattet som standard - faktisk så kraftig at det i perioder luktet svidd gummi i disse bilene.

Les også:

Test: Hyundai i40 mot Peugeot 508, Ford Mondeo og VW Passat

BAKSETE: Oppvarmet ratt og varme i baksetet er standard i Hyundai i40. Foto: Terje Bjørnsen
BAKSETE: Oppvarmet ratt og varme i baksetet er standard i Hyundai i40. Foto: Terje Bjørnsen

Ubegripelig at denne bilen ikke selger bedre

Danker ut luksus-SUV-ene