Test av vinterdekk 2016

Her er de beste vinterdekkene

Nokian og Continental vinner nok en gang Motors store vinterdekktest, men har langt fra de beste bremseegenskapene på snø og is.

Vinterdekk
test
dekktest
vinterdekktest
2010
VW
Golf
6
VI
snø
vinter
vinterføre
glatt
piggdekk
hjulspinn
Vinterdekk test dekktest vinterdekktest 2010 VW Golf 6 VI snø vinter vinterføre glatt piggdekk hjulspinn
Først publisert Sist oppdatert

Går du for et vinterdekk fra Continental, måtte det være med eller uten pigger, er du safe. Vinterdekkene fra Continental (IceContact 2) topper nemlig begge kategorier i Motors årlige vinterdekktest, men må dele førsteplassen i piggdekk-klassen med Nokian (Hakkapeliitta 8), som også scorer 8,6 av 10 mulige poeng.

Hakk i hæl følger Bridgestone Noranza 001 med 8,4 poeng, Pirelli Ice Zero med 8,3 poeng, Hankook Winter I*Pike RS+ med 8,2 og Goodyear Ultragrip Ice Arctic med 8,1 poeng.

For de piggfrie dekkenes del er det nesten like jevnt. Her må Nokian se seg slått på målstreken av Continental, og hakk i hæl følger Goodyear og Michelin.

Det er med andre ord tett i toppen, og det kommer forbrukeren til gode. Flere gode dekk gir bedre valgmuligheter, som betyr at du kan forhandle deg frem til en god pris.

Vinterdekk
Dekk
Test
Dekktest
Ford Focus
Vinterdekk Dekk Test Dekktest Ford Focus Foto: Lasse Allard

Testvinnerne er ikke best på alt

Dekkenes prestasjoner på snø og is vektes tyngst i Motors dekktest. 65 prosent, for å være presis. Selv om en stor andel av vinterkjøringen foregår på våt vei, er disse egenskapene kun vektet 20 prosent.

Litt overraskende er det derfor at testvinnerne blant de piggfrie dekkene, Continental og Nokian, må se seg slått i bremsetest på is. Her er nemlig Michelin klart best med en bremselengde på 55,7 meter mot 57,9 meter for Continental og hele 61,7 meter for Nokian. Hele seks meter lengre enn Michelin.

På snø er derimot visa en litt annen. Her er Nokian best med 52,3 meter, mot 52,9 meter for Continental. Michelin er midt på treet i denne grenen med en bremselengde på 53,2 meter. Kun 0,9 meter bak Nokian.

For piggdekkenes del er Hankook best på snø, mens Nokian er best på is. Continental scorer jevnt over godt og kaprer tredjeplass for sine bremseegenskaper både på snø og på is, og er således en meget god allrounder.

FORSKJELLIGE TYPER: Det finnes flere forskjellige typer vinterdekk. Ikke bare med og uten pigger, men også piggfrie vinterdekk beregnet for kjøring på våt asfalt.
FORSKJELLIGE TYPER: Det finnes flere forskjellige typer vinterdekk. Ikke bare med og uten pigger, men også piggfrie vinterdekk beregnet for kjøring på våt asfalt. Foto: Petter Handeland

Nordiske eller kontinentale?

Bor du i tettbebygd strøk der snø og is aldri legger seg på veiene, kan det være smart å vurdere kontinentale (mellom-europeiske) vinterdekk. Dette er dekk som er utviklet spesielt for områder uten snø og is.

GODE SKO: Dekkets kontaktflate mot underlaget er kun på størrelse med en håndflate, så dekkets egenskaper er helt klart viktig. Her måles mønsterdybde på et piggdekk.
GODE SKO: Dekkets kontaktflate mot underlaget er kun på størrelse med en håndflate, så dekkets egenskaper er helt klart viktig. Her måles mønsterdybde på et piggdekk. Foto: FOTO: Arkiv

Motor har inkludert et slikt dekk i årets test. Dette for å vise forskjeller i egenskaper mellom de forskjellige dekktypene.

I bremsetest på snø og is faller det kontinentale dekket helt igjennom. Bremselengden blir mål til over 20 meter lengre enn testvinneren blant de piggfrie dekkene (Michelin) på is.

På den annen side går de kontinentale dekkene de nordiske dekkene en høy gang på våt asfalt.