Test av vinterdekk 2016
Her er de beste vinterdekkene
Nokian og Continental vinner nok en gang Motors store vinterdekktest, men har langt fra de beste bremseegenskapene på snø og is.
Går du for et vinterdekk fra Continental, måtte det være med eller uten pigger, er du safe. Vinterdekkene fra Continental (IceContact 2) topper nemlig begge kategorier i Motors årlige vinterdekktest, men må dele førsteplassen i piggdekk-klassen med Nokian (Hakkapeliitta 8), som også scorer 8,6 av 10 mulige poeng.
Hakk i hæl følger Bridgestone Noranza 001 med 8,4 poeng, Pirelli Ice Zero med 8,3 poeng, Hankook Winter I*Pike RS+ med 8,2 og Goodyear Ultragrip Ice Arctic med 8,1 poeng.
For de piggfrie dekkenes del er det nesten like jevnt. Her må Nokian se seg slått på målstreken av Continental, og hakk i hæl følger Goodyear og Michelin.
Det er med andre ord tett i toppen, og det kommer forbrukeren til gode. Flere gode dekk gir bedre valgmuligheter, som betyr at du kan forhandle deg frem til en god pris.
Testvinnerne er ikke best på alt
Dekkenes prestasjoner på snø og is vektes tyngst i Motors dekktest. 65 prosent, for å være presis. Selv om en stor andel av vinterkjøringen foregår på våt vei, er disse egenskapene kun vektet 20 prosent.
Litt overraskende er det derfor at testvinnerne blant de piggfrie dekkene, Continental og Nokian, må se seg slått i bremsetest på is. Her er nemlig Michelin klart best med en bremselengde på 55,7 meter mot 57,9 meter for Continental og hele 61,7 meter for Nokian. Hele seks meter lengre enn Michelin.
På snø er derimot visa en litt annen. Her er Nokian best med 52,3 meter, mot 52,9 meter for Continental. Michelin er midt på treet i denne grenen med en bremselengde på 53,2 meter. Kun 0,9 meter bak Nokian.
For piggdekkenes del er Hankook best på snø, mens Nokian er best på is. Continental scorer jevnt over godt og kaprer tredjeplass for sine bremseegenskaper både på snø og på is, og er således en meget god allrounder.
Nordiske eller kontinentale?
Bor du i tettbebygd strøk der snø og is aldri legger seg på veiene, kan det være smart å vurdere kontinentale (mellom-europeiske) vinterdekk. Dette er dekk som er utviklet spesielt for områder uten snø og is.
Motor har inkludert et slikt dekk i årets test. Dette for å vise forskjeller i egenskaper mellom de forskjellige dekktypene.
I bremsetest på snø og is faller det kontinentale dekket helt igjennom. Bremselengden blir mål til over 20 meter lengre enn testvinneren blant de piggfrie dekkene (Michelin) på is.
På den annen side går de kontinentale dekkene de nordiske dekkene en høy gang på våt asfalt.