Vinterdekk

Dette avgjør hvilke vinterdekk du bør velge

Vinterdekk er et enda større kompromiss enn sommerdekk. Prioriteres én egenskap, går det ut over andre. Derfor er det lurt å tenke på hvilke forhold du ofte kjører under når du skal kjøpe dekk.

VINTER OG SNE: Hvor du bor og hvor du kjører bør avgjøre hva slags vinterdekk du velger.
VINTER OG SNE: Hvor du bor og hvor du kjører bør avgjøre hva slags vinterdekk du velger. Foto: FOTO: Knut Arne Glesne
Først publisert Sist oppdatert

Noen ganger får redaksjonens biltestere ekstra gode muligheter til å kjenne på forskjeller mellom vinterdekk. Som når vi har like eller nesten like biler inne til test samtidig, der den ene står på vinterdekk som er brede og har lav profil, mens den andre har smale dekk med høyere dekksider.

Eller sjeldnere, men det skjer av og til: Der den ene bilen har vinterdekk som går i kontinental retning (altså lagd for mer fart og mer våt asfalt), mens den andre har myke, nordiske piggfridekk. Noen få ganger har vi også testbiler med piggdekk.

Vi kan love deg at forskjellene merkes godt. Så godt at det er all grunn til å tenke litt ekstra på hva du bør velge. Men merk: Har du eksempelvis en tung og sterk bil, vil det legge klare føringer for hvilke dekk du skal velge.

Hvis det ofte snør der du bor:

Mens brede sommerdekk kan gi bedre grep på tørr asfalt, kan brede vinterdekk begynne å flyte oppå når du kjører der veien har et lag med løs snø. Da kan selv den sportsligste bil få en styring som i beste fall er vag og upresis, og i verste fall kan dekkene mangle nødvendig grep.

Under slike forhold skjærer smale dekk bedre igjennom og kommer ned til der underlaget er fastere. Vi har opplevd at billigbiler med smale dekk har kjørt fra dyre og langt sterkere biler med brede dekk under slike forhold.

Hvis underlaget ofte er ujevnt:

Så vel hyppige snøfall som stadige temperaturskifter kan gi en veibane som forblir ujevn gjennom store deler av vinteren, selv om det brøytes og skrapes aldri så mye. Dekkdimensjonen kan gi godt merkbare utslag i hvordan bilen ter seg.

En høyere dekkside gir et mer fleksibelt dekk som tar eggen av ujevnhetene. Ved siden av bedre komfort, kan dette bidra til bedre grep fordi dekket har bedre kontakt med veien - det stusser ikke over ujevnhetene.

Hvis du stort sett kjører på bare veier:

I deler av landet snør det sjelden, og rundt noen av de største byene saltes det heftig. Bor du slik til, og bare unntaksvis legger turen til fjells, kan det godt hende at et kontinentalt vinterdekk med visse egenskaper i nordisk retning passer aller best. Kjøreegenskapene vil ligge nærmere det du har med sommerdekk, og grepet på våt asfalt vil være bedre enn med rendyrkede nordiske piggfridekk.

Slike dekk vil også være langt bedre i overgangsperioden mellom vinter- og sommerdekkføre. Nødvendigvis må du kjøre mer forsiktig de dagene da det er vinterføre, men vi har kjørt biler med slike dekk som vi synes takler også dette ganske så godt også.

Når pigger er best:

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Som nevnt, piggfritt er normalen for testbiler, men noen få testbiler har hatt piggdekk. Det har dreid seg om store, tunge og høye SUV-er, og vi skjønner hvorfor importøren har valgt pigg: Visst har store firehjulstrekkere god evne til å ta seg fram, men jaggu kan de gli godt om du kommer vel fort inn i en glatt sving. Da er pigger kjærkomment.

PIGG: Mange foretrekker piggdekk. På store og tunge biler, kan det være smart med pigger.
PIGG: Mange foretrekker piggdekk. På store og tunge biler, kan det være smart med pigger. Foto: FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø

Mange velger også piggdekk til (sterke) biler med bakhjulsdrift - en del eiere av miljøbilen Tesla Model S har valgt asfaltgnagende piggdekk, eksempelvis. Bor du et sted der temperaturen ofte svinger rundt null, er pigger også en fordel. Og noen vil bare ha det de opplever som en ekstra sikkerhet.

Les også:

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

Kanskje ser du din neste SUV her

Så mye vil Tesla Model S med firehjulsdrift koste