Vinterdekk
De beste dekkene for milde vintre
For noen nordmenn er disse vinterdekkene det beste valget.
Man kan lett bli forvirret. Vinterdekk kommer med og uten pigger. Og de uten pigger kommer fra mange dekkmerker i både «nordiske» og «kontinentale» utgaver.
De fleste nordmenn som skal ha piggfrie dekk, vil være best tjent med å velge nordiske vinterdekk.
Som det ligger i betegnelsen, er disse dekkene skapt for å funksjonere best mulig på snø og is.
Hvilke som er best av de nordiske piggfridekkene, kan du lese her.
Bedre på noe = dårligere på noe annet
Men et dekk er alltid et kompromiss. Et dekk som er bra på is og snø, er sjelden særlig bra på våt asfalt. Mange nordmenn kjører det meste av vinteren på asfalt, ikke på is og snø. Det gjelder særlig for mange som bor og kjører i og rundt de store byene, der det saltes ivrig.
Her kommer kontinentale vinterdekk inn som et alternativ. Disse dekkene er konstruert for å være bedre på våt asfalt og bedre i høyere fart. Det går på bekostning av maksimalt grep på realt vinterføre.
Testsjåførene i Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen har kjørt flere biler med kontinentale vinterdekk. Deres inntrykk er at slike dekk er klart å foretrekke på våt, saltet vei, men at de samtidig takler snø og is helt greit så lenge man kjører etter forholdene. Ikke minst er disse dekkene bedre enn nordiske vinterdekk i overgangsperioden mellom vinter og sommer.
Siden kontinentale vinterdekk ikke er så myke som nordiske piggfridekk, er det også noen som foretrekker dem på tunge og sterke biler.
Fire i tet, to på bunn
Adac er det samme i Tyskland som NAF er i Norge. I år har Adac gjennomført sin vinterdekktest sammen med Stiftung Warentest, som er en uavhengig testinstans for forbrukervarer.
De to organisasjonene har testet 14 kontinentale vinterdekk i dimensjonen 195/65 R15. Denne dimensjonen passer til kompaktbiler og mange mellomklassebiler (men trenden har de siste årene gått mot større dimensjoner).
Fire av dekkene får skussmålet «godt», sju dekk regnes som «tilfredsstillende», ett dekk blir kalt «akseptabelt» og to dekk betegnes som «mangelfulle». I tillegg opererer Adac med tallkarakterer som viser forskjeller innenfor hver hovedkarakterer.
Som så ofte før i dekktester er det mindre kjente merkenavn som havner i bunnen.
De fire som får karakter «godt», er disse:
1. Continental ContiWinterContact TS850, tallkarakter 2,1
2. Bridgestone Blizzak LM 001, tallkarakter 2,2
3. Dunlop SP Winter Sport 4D, tallkarakter 2,4
4. Semperit Speed-Grip 2, tallkarakter 2,4
Som tallkarakteren antyder er det små forskjeller mellom dekkene - alle er jevnt gode i alle deltester, og uten store svakheter. Den viktigste forskjellen er at Continental-dekket får bedre delkarakter for slitasje.
Dekket fra Continental er dessuten testvinner i andre tyske dekktester i høst (auto motor und sport og Auto Zeitung, begge har testet dimensjonen 205/55 R16).
De sju dekkene i midtsjiktet er disse:
5. Uniroyal MS plus 77, tallkarakter 2,7
6. Yokohama W.drive V905, tallkarakter 2,8
7. Michelin Alpin 5, tallkarakter 2,9
8. Hankook Winter i*cept RS (W442), tallkarakter 3,0
9. Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190), tallkarakter 3,0
10. Kumho WinterCraft WP51, tallkarakter 3,4
11. Kleber Krisalp HP2, tallkarakter 3,5
12. Matador MP92 Sibir Snow, tallkarakter 3,7 (totalkarakter «akseptabelt»)
For disse dekkene er det noe mer variasjon i egenskapene: De kan være gode eller veldig gode på ett område, men middels gode eller svake på andre. Felles for alle unntatt dekket fra Kumho er at de får lav delkarakter for støy.
Styr unna disse dekkene
13. Infinity Winter Hero INF 049, tallkarakter 5,5
14. Achilles Winter 101, tallkarakter 5,5
For disse dekkene er det særlig på våt asfalt det svikter (denne delkarakteren er vektet 30 prosent). Sehr schwach, bedømmer Adac disse egenskapene - altså svært dårlig. God grunn til å holde seg unna.
Hele testen finner du her (på tysk).
Les også:
NAF/Motors 2013-test av vinterdekk med og uten pigger
Sjekk om de nye dekkreglene gjelder for deg
Test: Spylevæske som duger i kulda
Denne saken ble første gang publisert 07/10 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.