Test: Økohjul mot vanlige sommerdekk

Like gode som vanlige dekk

Er miljødekkene særlig dårligere enn vanlige sommerdekk? Vi har testet!

OMFATTENDE: Dekkene har gått gjennom et omfattende testprogram, lik det som brukes i andre sommerdekktester.
OMFATTENDE: Dekkene har gått gjennom et omfattende testprogram, lik det som brukes i andre sommerdekktester. Foto: Knut Arne Glesne
Først publisert Sist oppdatert
GOD MILJØVENN: Såkalte miljødekk behøver absolutt ikke å være noe dårlig valg, selv om du prioriterer sikkerhet.
GOD MILJØVENN: Såkalte miljødekk behøver absolutt ikke å være noe dårlig valg, selv om du prioriterer sikkerhet. Foto: Knut Arne Glesne

I den store jakten på lavere forbruk og CO2-utslipp, er det ikke mange områder å hente marginer på: Motorteknologi, drivstoff, luftmotstand og rullemotstand.

Å forbedre eksisterende motorer, eller utvikle nye, tar mye tid og enormt mye ressurser. Å forbedre luftmotstanden til en bil er raskere og rimeligere å gjøre, men å gi en ekstern dekkprodusent ordre om å produsere dekk med mindre rullemotstand er nok det aller enkleste og rimeligste for en bilprodusent.

Det holder jo med å gi beskjed om at prioriteringene skal endres.

Økodekk gir mindre rullemotstand på veien. Det betyr at bilen trenger mindre energi for å kjøre, og dermed blir drivstoff-forburket lavere.

Dekkene oppleves gjerne som glattere enn "ordentlige" sommerdekk. Hele poenget med slike dekk er jo tross alt at de skal være mindre fastklistret til asfalten enn andre dekk.

Les også:

Sommerens beste dekk 2010

Norgesfavorittene er pusset opp

Verdens sterkeste hybrid

--

TESTVURDERING

Vekting for totalpoeng

Michelin (økodekk)

Continental

Bremsing på vått

25%

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

90,7

100

Vannplaning fremover

8%

92,7

100

Vannplaning sideveis

7%

85,3

100

Sving vått

5%

99,4

100

Handling vått

15%

97,1

100

Totalt vått:

60%, maks 60 poeng

55,6

60

Bremsing på tørt

25%

97,7

100

Handling på tørt

15%

99,8

100

Totalt tørt:

40%, maks 40 poeng

39,4

40

TOTALVURDERING:

Maks 100 poeng

95,0

100

Fordeler:

Godt på tørt føre.

Ganske godt på vått.

Balanserte egenskaper.

Godt på alt.

Ulemper:

Dårligere egenskaper for bremsing på vått.

Dårlige dreneringsegenskaper.

Ingen.

*Continental-dekket brukes som referanse i testen, derfor er alle resultater lik 100 %. Høyere prosentsats enn dette betyr bedre resultat, lavere betyr dårligere.

Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her

Testbil: VW Scirocco/VW Golf

Dekkdata:

Merke

Michelin (økodekk)

Continental

Modell

Energy Saver

PremiumContact 2

Dimensjon

205/55R16 91V

205/55R16 91V

Mønster

Asymmetrisk

Asymmetrisk

Produksjonstidspunkt

Uke 40, 2009

Uke 17, 2009

Produksjonsland

Tyskland

Frankrike

Mønsterdybde i mm

7,6

8

Hardhet i shore

77

76

Rullemotstand

0,879

1,076

Små forskjeller

Her har vi en av de tradisjonelle konfliktene i dekkverdenen; forholdet mellom grep og rullemotstand. En ting er å merke dette gjentatte ganger på ulike testbiler. Da har vi ikke noe å sammenlikne direkte med.

Det eneste logiske var derfor å teste dette ordentlig, for å se hvordan dekkene med lavere rullemotstand oppfører seg i forhold til vanlige sommerdekk i den dyrere enden av skalaen.

Michelin Energy Saver gjør det imponerende godt i de ulike testgrenene.

På tørt føre er det minimale forskjeller mellom dette og det vanlige sommerdekket, selv om marginene hele tiden er i ikke-økohjulets favør.

Dårligere på vått føre

Forskjellene på vått underlag - særlig hva bremsing og sideveis vannplaning angår - er merkbart større.

Forskjellene er store nok til at du bør tenke litt ekstra på å opprettholde marginene når du kjører, men samtidig små nok til at dekkene vil være fullgode alternativer til de konvensjonelle sommerdekkene.

Og lavere rullemotstand betyr lavere drivstofforbruk.