Test: Nye mot gamle dekk

Derfor bør du kjøpe nye sommerdekk

Det er god grunn til å sjekke grundigere om dekkene dine tåler en sesong til.

GJENNOMFØRT: Dekkene har gjennomgått fulle testprosedyrer.
GJENNOMFØRT: Dekkene har gjennomgått fulle testprosedyrer. Foto: Knut Arne Glesne
Først publisert Sist oppdatert
BYTT: De gamle dekkene er gode, men de nye er mye bedre.
BYTT: De gamle dekkene er gode, men de nye er mye bedre. Foto: Knut Arne Glesne

Om du skal bruke sommerdekkene dine mer, eller om du skal kjøpe nye valser - og i så fall hva slags - skal være en løpende vurdering.

Og slik leser du bildekkets kode riktig.

Vi har testet brukte mot nye dekk i et av Europas mest moderne testanlegg. Forskjellene er dramatiske.

22 meter ekstra fra 100 km/t på vått

På vått føre er de brukte merkbart dårligere enn de nye dekkene. Dreneringsegenskapene er dårligere når mønsteret er grunnere, noe som gir særlig utslag ved bremsing og når man møter grensene for vannplaning.

Om du kjører i 100 km/t på våt asfalt og bråbremser, trenger du 22,3 meter ekstra plass for å stoppe med de brukte Goodyear- dekkene. Når du står stille med de nye dekkene, har du fortsatt 48,6 km/t med de brukte.

Det kan gjøre vondt for deg eller andre. Våtegenskapene er altså svært gode grunner til å hive de gamle sommerdekkene dine og kjøpe nye i stedet.

TESTVURDERING

Vekting for totalpoeng

Brukte Goodyear

Nye Continental

Bremsing på vått

25%

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

69,3

100

Vannplaning fremover

8%

84,0

100

Vannplaning sideveis

7%

56,8

100

Sving vått

5%

85,4

100

Handling vått

15%

88,1

100

Totalt vått:

60%, maks 60 poeng

45,5

60

Bremsing på tørt

25%

92,2

100

Handling på tørt

15%

95,8

100

Totalt tørt:

40%, maks 40 poeng

37,4

40

TOTALVURDERING:

Maks 100 poeng

82,9

100

Fordeler:

Godt på tørt føre.

Den billigste løsningen på kort sikt.

Lav rullemotstand

Balanserte egenskaper.

Godt på alt.

Ulemper:

Dårligere på vått føre.

De koster deg noen tusenlapper.

*Continental-dekket brukes som referanse i testen, derfor er alle resultater lik 100 %. Høyere prosentsats enn dette betyr bedre resultat, lavere betyr dårligere.

Testbil: VW Scirocco/VW Golf

Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her

Dekkdata:

Merke

Goodyear (brukte)

Continental (nye)

Modell

Eagle NCT 5

PremiumContact 2

Dimensjon

205/55R16 91V

205/55R16 91V

Mønster

Symmetrisk

Asymmetrisk

Produksjonstidspunkt

Uke 23, 2002

Uke 17, 2009

Produksjonsland

Frankrike

Frankrike

Mønsterdybde i mm

4,9-5,6

8

Hardhet i shore

73

76

Rullemotstand

0,854

1,076

--

Gode, gamle?

Testen: Gamle mot nye

Goodyear Eagle NCT 5 var gode dekk da de var nye - de er faktisk fra 2002.

De var relativt kostbare, og har de en god del mønster igjen - mellom 4,9 og 5,6 millimeters mønsterdybde. Gummien er dessuten fortsatt myk.

Testføreren vår holder høy hastighet på ovalbanen. Tester store svinger i høy fart, for å se hvor stabile dekkene er, hvordan de reagerer i forhold til rattbevegelser, og hvordan de klarer å holde den ønskede linjen.

Så testes høyhastighets-filskift. Over til handlingbanen, der både akselerasjon, bremsing og sideveis grep virkelig blir satt på prøve. Lufttemperaturen er 13 grader, baneforholdene perfekte.

På tørr asfalt er det ikke veldig stor forskjell på de brukte dekkene og de splitter nye, kostbare Continental PremiumContact 2-dekkene.

De brukte har en anelse dårligere grep i alle retninger, samtidig som det er vanskeligere å kjenne hvor grensene til dekkene er - grenser dekkene takler litt inkonsekvent. Det er problematisk, siden overgangen fra grep til slipp er brå.

Til gjengjeld oppleves de som hakket mer sporty, takket være det grunnere mønsteret og dermed mindre gummi som vris.

Les også disse sakene:

Sommerens beste dekk

Dyrt og farlig å kjøre med vinterdekk

Test av 20 av stasjonsvogner

Europas billigste SUV