Test: Nye mot gamle dekk
Derfor bør du kjøpe nye sommerdekk
Det er god grunn til å sjekke grundigere om dekkene dine tåler en sesong til.
Om du skal bruke sommerdekkene dine mer, eller om du skal kjøpe nye valser - og i så fall hva slags - skal være en løpende vurdering.
Og slik leser du bildekkets kode riktig.
Vi har testet brukte mot nye dekk i et av Europas mest moderne testanlegg. Forskjellene er dramatiske.
22 meter ekstra fra 100 km/t på vått
På vått føre er de brukte merkbart dårligere enn de nye dekkene. Dreneringsegenskapene er dårligere når mønsteret er grunnere, noe som gir særlig utslag ved bremsing og når man møter grensene for vannplaning.
Om du kjører i 100 km/t på våt asfalt og bråbremser, trenger du 22,3 meter ekstra plass for å stoppe med de brukte Goodyear- dekkene. Når du står stille med de nye dekkene, har du fortsatt 48,6 km/t med de brukte.
Det kan gjøre vondt for deg eller andre. Våtegenskapene er altså svært gode grunner til å hive de gamle sommerdekkene dine og kjøpe nye i stedet.
TESTVURDERING |
Vekting for totalpoeng |
Brukte Goodyear |
Nye Continental |
Bremsing på vått |
25% |
69,3 |
100 |
Vannplaning fremover |
8% |
84,0 |
100 |
Vannplaning sideveis |
7% |
56,8 |
100 |
Sving vått |
5% |
85,4 |
100 |
Handling vått |
15% |
88,1 |
100 |
Totalt vått: |
60%, maks 60 poeng |
45,5 |
60 |
Bremsing på tørt |
25% |
92,2 |
100 |
Handling på tørt |
15% |
95,8 |
100 |
Totalt tørt: |
40%, maks 40 poeng |
37,4 |
40 |
TOTALVURDERING: |
Maks 100 poeng |
82,9 |
100 |
Fordeler: |
Godt på tørt føre. Den billigste løsningen på kort sikt. Lav rullemotstand |
Balanserte egenskaper. Godt på alt. |
|
Ulemper: |
Dårligere på vått føre. |
De koster deg noen tusenlapper. |
*Continental-dekket brukes som referanse i testen, derfor er alle resultater lik 100 %. Høyere prosentsats enn dette betyr bedre resultat, lavere betyr dårligere.
Testbil: VW Scirocco/VW Golf
Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her
Dekkdata:
Merke |
Goodyear (brukte) |
Continental (nye) |
Modell |
Eagle NCT 5 |
PremiumContact 2 |
Dimensjon |
205/55R16 91V |
205/55R16 91V |
Mønster |
Symmetrisk |
Asymmetrisk |
Produksjonstidspunkt |
Uke 23, 2002 |
Uke 17, 2009 |
Produksjonsland |
Frankrike |
Frankrike |
Mønsterdybde i mm |
4,9-5,6 |
8 |
Hardhet i shore |
73 |
76 |
Rullemotstand |
0,854 |
1,076 |
--
Gode, gamle?
Testen: Gamle mot nye
Goodyear Eagle NCT 5 var gode dekk da de var nye - de er faktisk fra 2002.
De var relativt kostbare, og har de en god del mønster igjen - mellom 4,9 og 5,6 millimeters mønsterdybde. Gummien er dessuten fortsatt myk.
Testføreren vår holder høy hastighet på ovalbanen. Tester store svinger i høy fart, for å se hvor stabile dekkene er, hvordan de reagerer i forhold til rattbevegelser, og hvordan de klarer å holde den ønskede linjen.
Så testes høyhastighets-filskift. Over til handlingbanen, der både akselerasjon, bremsing og sideveis grep virkelig blir satt på prøve. Lufttemperaturen er 13 grader, baneforholdene perfekte.
På tørr asfalt er det ikke veldig stor forskjell på de brukte dekkene og de splitter nye, kostbare Continental PremiumContact 2-dekkene.
De brukte har en anelse dårligere grep i alle retninger, samtidig som det er vanskeligere å kjenne hvor grensene til dekkene er - grenser dekkene takler litt inkonsekvent. Det er problematisk, siden overgangen fra grep til slipp er brå.
Til gjengjeld oppleves de som hakket mer sporty, takket være det grunnere mønsteret og dermed mindre gummi som vris.
Les også disse sakene: