Test av vinterdekk
- Piggdekk er sikrest på hålka
Selv slitte piggdekk er bedre på ishålka enn piggfrie dekk.
Det hevder Motormännen, svenskenes svar på NAF. Foreningen viser til en undersøkelse fra Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), som presenteres i neste utgave av svenske Motor. I undersøkelsen trekkes piggdekk frem som det viktigste utstyret for å unngå sladd på isete vinterveier - antiskrenssystemer som elektronisk stabilitetskontroll (ESP) er alene ikke er godt nok.
- Undersøkelsen bekrefter det vi alltid har hevdet. Dekkvalget er avgjørende for å minske risikoen for ulykker på vinterveiene, sier Niklas Stavegård, trafikksikkerhetsansvarlig hos Motormännen.
Ifølge undersøkelsen minsker ulykkesrisikoen på vinterføre med 42 prosent dersom bilen har ESP. Kjører bilen i tillegg på piggdekk minsker risikoen ytterligere. Omtrent 65 prosent av svenskene bruker piggdekk om vinteren, men dersom andelen skulle falle til 20 prosent, vil antall døde og skadde i trafikken øke med nesten 40 personer per år, ifølge Motormännen.
På blank is er piggdekk utvilsomt det beste alternativet, men ifølge VTIs undersøkelse er sågar slitte piggdekk bedre enn piggfrie vinterdekk.
- Ishålke er et forræderisk underlag. På slikt føre er det piggdekk som gir det beste grepet, sier Stavegård.
- Politikere som ønsker forbud mot piggdekk eller begrensninger i bruken, overser piggdekkenes betydning for trafikksikkerheten. Med nye og mer effektive metoder går det an å minske svevestøvet og bedre miljøet, samtidig som sikkerheten på veiene ivaretas, sier Stavegård.
Les også: