Verkstedpriser

Store prisforskjeller på bilreparasjoner

En ny NAF-test viser at det er mye penger å spare på å sjekke flere verksteder.

PRISFORSKJELLER: Prisforskjellene kan være store fra verksted til verksted. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no
PRISFORSKJELLER: Prisforskjellene kan være store fra verksted til verksted. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no
Sist oppdatert
SJEKK PRISER, SPAR TUSENLAPPER: Rådgiver Andreas Handeland i NAF. FOTO: NAF
SJEKK PRISER, SPAR TUSENLAPPER: Rådgiver Andreas Handeland i NAF. FOTO: NAF

- Sjekk alltid prisene hos flere verksteder. Det kan du fort spare tusenlapper på.

Det er rådgiver Andreas Handeland i NAF som sier dette. Bileierorganisasjonen har pristestet en rekke verksteder, og resultatet er både forventet og overraskende.

At prisene på gitte reparasjoner kan variere mellom for eksempel et merkeverksted og et frittstående verksted overrasker ikke. Derimot overrasker det at prisene kan variere stort innenfor den samme kjeden.

Meca-kjeden har de største interne forskjellene. Der kunne det skille så mye som 40 prosent mellom dyreste og billigste pris på samme reparasjon.

Hos MECA sentralt er man ikke overrasket over at prisene kan variere mellom de uavhengige MECA-verkstedene

- MECA er et frittstående verkstedkonsept, noe som betyr at det er opp til det enkelte verksted å avgjøre tidsetting av oppdrag og timepris, samt delepris, uttaler Torhild L. Barlaup, administrerende direktør i MECA Norway AS

Meca opererer med veiledende pris på bildeler, men verkstedene bestemmer selv deleprisen.

- Derfor vil man kunne oppleve forskjellige priser på samme jobb. Her vil blant annet konkurransesituasjonen på det enkelte stedet være utslagsgivende når det gjelder time- og delepris, sier Barlaup.

Merkeverksted ikke alltid dyrest

NAF opplevde også at Meca var kjeden med dårligst pris-systematikk, med store variasjoner i estimert antall timeantall på ulike reparasjoner. På noen prisforespørsler kunne Meca være billigst, på andre dyrest.

Merkeverkstedene har ord på seg blant folk flest for å være dyrere enn frittstående verksted. NAF-testen viser at dette ikke nødvendigvis stemmer.

- I noen tilfeller er prisene høyere på merkeverksted, men andre ganger de billigere. Dessuten opplevde vi at merkeverkstedene jevnt over var mer ryddige i forhold til det å gi oss faste priser, forteller Handeland.

- Funnene viser at det er viktig og riktig også å spørre et merkeverksted når man sjekker priser. Mange merkeverksteder har også et prisløfte som sier at de skal matche tilbud på tilsvarende jobb.

"Hemmelig" test

NAF utførte testen høsten 2013. Bileierorganisasjonen brukte tre godt solgte bilmodeller i testen: kompaktbilen BMW 116i 2006-modell, SUV-en Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D 2007-modell og familiebilen Toyota Avensis 2,0 D-4D 2005-modell. De representerer tre populære bilklasser.

IKKE ALLTID BILLIGST: Frittstående verksteder er ikke alltid billigst. Sjekk derfor også prisen hos merkeverksteder. FOTO: Geir Svardal
IKKE ALLTID BILLIGST: Frittstående verksteder er ikke alltid billigst. Sjekk derfor også prisen hos merkeverksteder. FOTO: Geir Svardal

- Vi sjekket priser på tre vanlige reparasjoner; kløtsjbytte, skifte av bremseskiver og klosser bak, samt bytte av hovedlyspære foran, forklarer rådgiver Andreas Handeland i NAF.

- Vi ringte som en vanlig kunde og oppga registreringsnumre på eksisterende biler da vi spurte om priser fra merkeverksteder og tre frittstående verksteder i byene Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Førde.

Kilde til konflikt

Verkstedregningen er en kilde til konflikt. Forbrukerrådet får opptil fire henvendelser daglig med klager på bilreparasjoner. Rådet mener det derfor er en klar fordel om det på forhånd er gitt en skriftlig beskrivelse av hva verkstedet skal utføre i form av et pristilbud eller et prisoverslag.

Muntlige avtaler om hva som skal utføres gir grobunn for bråk i etterkant, og det vil være vanskelig for deg som forbruker å kunne dokumentere hva som er avtalt.

Har man fått et prisoverslag, kan prisen bare overstige prisoverslaget med 15 prosent etter loven. Hvis et arbeid viser seg å bli mye større enn først antatt, skal verkstedet opplyse om det før de forsetter jobben, ifølge Forbrukerrådet.

Tabeller (uthevet = dyrest/billigst):

BMW 116i 2006-modell

Kløtsjbytte

Verksted

Oslo

Bergen

Trondheim

Tromsø

Førde

Merkeverksted

10 262 kroner

11 000 kroner

9077 kroner

10 511 kroner

9844 kroner

Mekonomen

8000 kroner

8105 kroner

8450 kroner

8106 kroner

X

Meca

8500 kroner

12 700 kroner

7850 kroner

10 995 kroner

9329 kroner

Snap Drive

8850 kroner

8547 kroner

8125 kroner

X=pris ikke oppgitt

Snap Drive har ikke verksted i Tromsø og Førde

Bremser og hovedlyspære

Verksted

Oslo

Bergen

Trondheim

Tromsø

Førde

Merkeverksted

5659 kroner

6747 kroner

5330 kroner

6305 kroner

5441 kroner

Mekonomen

4250 kroner

X

4203 kroner

4320 kroner

4975 kroner

Meca

4850 kroner

4000 kroner

X

5102 kroner

4500 kroner

Snap Drive

4627 kroner

4627 kroner

4627 kroner

X=pris ikke oppgitt

Toyota Avensis 2,0 D-4D 2005-modell

Kløtsjbytte

Verksted

Oslo

Bergen

Trondheim

Tromsø

Førde

Merkeverksted

17 612 kroner (u.s)

13 208 kroner (u.s)

11 035 (u.s)

11 190 kroner (u.s)

24 669 kroner (m.s)

13 445 kroner (u.s)

Mekonomen

10 500 (u.s)

15 794 kroner (u.s)

23 000 kroner (m.s)

12 900 kroner (u.s)

22 600 kroner (m.s)

13 980 kroner (u.s)

10 200 kroner (u.s)

Meca

19 000 kroner (u.s)

31 000 kroner (m.s)

12 718 kroner (u.s)

23 200 kroner (m.s)

14 721 kroner (u.s)

25 229 kroner (m.s)

9568 kroner (u.s)

20 075 kroner (m.s)

Snap Drive

14 846 kroner (u.s)

26 846 kroner (m.s)

13 846 kroner (u.s)

25 846 kroner (m.s)

13 846 kroner (u.s)

25 846 kroner (m.s)

U.S= uten svinghjul

M.S= med svinghjul

Snap Drive opplyser at prisene i Oslo er ca. 1000 kroner høyere grunnet høyere leiekostnader på lokaler

Bremser og hovedlyspære

Verksted

Oslo

Bergen

Trondheim

Tromsø

Førde

Merkeverksted

5294 kroner

5350 kroner

4043 kroner

4407 kroner

5356 kroner

Mekonomen

3550 kroner

X

3198 kroner

3350 kroner

3332 kroner

Meca

3650 kroner

4108 kroner

3150 kroner

4076 kroner

3327 kroner

Snap Drive

5038 kroner

5038 kroner

5038 kroner

Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D 2007-modell

Kløtsjbytte

Verksted

Oslo

Bergen

Trondheim

Tromsø

Førde

Merkeverksted

15 850 kroner (u.s)

14 500 kroner (u.s)

14 316 kroner (u.s)

14 000 (u.s)

13 823 kroner (u.s)

Mekonomen

12 000 kroner (u.s)

19 000 kroner (m.s)

12 000 kroner (u.s)

14 884 kroner (u.s)

X

X

Meca

13 000 kroner (u.s)

21 826 kroner (m.s)

X

12 680 kroner (u.s)

X

Snap Drive

15 552 kroner (u.s)

15 552 kroner (u.s)

15 552 kroner (u.s)

Bremser og hovedlyspære

Verksted

Oslo

Bergen

Trondheim

Tromsø

Førde

Merkeverksted

5734 kroner

5400 kroner

5160 kroner

4664 kroner

4679 kroner

Mekonomen

4440 kroner

7855 kroner

4448 kroner

4683 kroner

5440 kroner

Meca

4350 kroner

4900 kroner

4675 kroner

4128 kroner

4909 kroner

Snap Drive*

4213 kroner

4113 kroner

3992 kroner

*: Hovedlyspære (delekostnaden) ikke inkludert i pristilbud

Les også:

Premium-SUV og komfort-konge holder hva den lover

Vi har sjekket 20 brukt-SUV-er - hvor bra er de?

Disse bilene bryter sjeldnest sammen

Denne saken ble første gang publisert 05/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også