Ny teknologi

Sparer ti prosent drivstoff

Ny teknologi skal utnytte rullekraft overalt der det er mulig.

SJELDNERE: Dersom anslagene fra Bosch er riktige, kan du kjøre 10 prosent lengre mellom hver drivstoffylling med det nye rullemodussystemet. FOTO: Petter Handeland
SJELDNERE: Dersom anslagene fra Bosch er riktige, kan du kjøre 10 prosent lengre mellom hver drivstoffylling med det nye rullemodussystemet. FOTO: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter
Først publisert Sist oppdatert

- Dette vil raskt bli like vanlig i nye biler som klimaanlegg, sier en talsmann for industrigiganten Bosch, som har utviklet systemet, til den tyske avisa Die Welt.

Bosch er i samtaler med flere bilprodusenter som ønsker å ta systemet i bruk.

Kort sagt dreier det seg om et system som forener og utvider funksjonene til teknologi som allerede finnes. Det ene er et såkalt stopp/start-system, som mange vil kjenne fra sin bil i dag: Når man stopper i et lyskryss, slår motoren seg av. Den starter først når sjåføren berører en av pedalene igjen (funksjonsmåten varierer noe fra merke til merke).

Det andre er et rullemodussystem som finnes i en del nye bilmodeller med kun forbrenningsmotor, særlig i noen dyrere tyske modeller.

Dette systemet kobler ut drivverket så fort bilen har rullekraft nok til å opprettholde farta, mens motoren går videre på tomgang.

Blant annet har den midtlivsoppgraderte BMW 5-serie en slik rullemodus, og testkjørt i spareprogrammet "Eco Pro" frikobles drivverket ofte under vanlig kjøring.

ENKELT: Det nye systemet skal fungere med alle typer forbrenningsmotor, og det spiller heller ingen rolle om bilen har automatgir eller manuell kasse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ENKELT: Det nye systemet skal fungere med alle typer forbrenningsmotor, og det spiller heller ingen rolle om bilen har automatgir eller manuell kasse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det nye systemet sørger i tillegg til å frikoble drivverket for å slå av motoren så fort bilen kan opprettholde farta kun ved å rulle.

Da vil bilen ikke bruke drivstoff, samtidig som den vil rulle bedre og lengre enn om den hadde rullet mens den fortsatt sto i gir.

Ruller mye

Systemet, som kan være klart for bruk i nye biler om to år, skal ifølge Bosch spare 10 prosent drivstoff sammenlignet med en bil uten. Motoren starter automatisk opp igjen straks sjåføren berører gass- eller bremsepedalen.

Tester utført av Bosch viser at systemet kan koble ut motor og drivverk i rundt 30 prosent av kjøretida. Hva slags type kjøring det er snakk om, er ikke spesifisert.

Også for manuelt gir

Det nyutviklede systemet kan brukes på alle typer forbrenningsmotorer. Biler med manuell girkasse trenger en elektronisk clutch for at systemet skal kunne tas i bruk, og en slik E-Clutch har Bosch allerede utviklet.

Styring og bremser påvirkes ikke av at motoren slås av når bilen ruller.

Ettersom dette i stor grad handler om videreutvikling av systemer som allerede finnes, er behovet for nye komponenter ifølge Bosch relativt lavt. Startmotoren er forsterket og ifølge Bosch ekstra rask.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Prispåslaget er anslått til fra 4000 kroner - du skal med andre ord kjøre ganske mange mil før du har spart inn ekstrautgiften i redusert drivstofforbruk.

Les også:

Slik får du billigere drivstoff

Kjørestil har enorm betydning for forbruk

De beste tipsene for økokjøring

RULLER MER: BMW 5-serie har allerede i dag en rullemodus, men til forskjell fra det nye systemet slås motoren ikke av. I stedet går den på tomgang når bilen ruller med drivverket frakoblet. FOTO: Petter Handeland
RULLER MER: BMW 5-serie har allerede i dag en rullemodus, men til forskjell fra det nye systemet slås motoren ikke av. I stedet går den på tomgang når bilen ruller med drivverket frakoblet. FOTO: Petter Handeland