Dugg på bilruta
Slik unngår du dugg på frontruta
Små grep kan gjøre problemene med dugg og is på innsiden av frontruten mindre.
Dugg og is på innsiden av bilrutene er kjente fenomener på denne tiden av året.
- Det er smart å vaske frontruten innvendig dersom man har problemer med dugg og is på innsiden av ruten. Smuss og fett gjør at dugg og is fester seg lettere på ruten, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Dugg og is på innsiden av rutene skyldes at fuktigheten i bilen blir til kondens i møte med kalde vindusflater.
- Men tanke på den sommeren vi har hatt, så er det ikke utenkelig at det er mye fukt i bilen din. Fuktighet er kilden til duggingen. Har du muligheten, så la bilen stå med en kupevarmer eller en vifteovn over helgen, slik at den får tørket opp skikkelig innvendig. La et vindu stå med en liten glippe på en halv centimeter slik at den fuktige luften slipper ut, anbefaler Engebretsen.
Under mattene samler det seg ofte fuktighet. Husk også å tømme mattene for vann og slaps.
- Jeg har gode erfaringer med å sette inn en luftavfukter eller to. Du får dem for under hundrelappen, tipser Geir Danielsen, driftssjef i Falck.
Han anbefaler også at fuktige gjenstander oppbevares i bagasjerommet og ikke kupeen.
Husk å slå av resirkulering
Har man dårlig tid kan det være fristende å dra hånden over ruten for å få bort duggen. Men det gjør som regel vondt verre. Du ender bare med å lage skjolder der isen fester seg lettere.
- Hånda har som regel såpe- og fettrester, og håndmerkene blir ekstra tydelige i lav sol. Da kan du også se hvor mye trafikkfilm du har på ruta, sier Danielsen.
Det beste er dermed å ha tålmodighet til varmeapparatet tar duggen. Har du en nyere Ford-modell er dugg på frontruten neppe noe problem. Ford er blant få bilmerker som har varmetråder i frontruten som gjør at duggen forsvinner raskere enn dersom man må vente på varm motor.
På kalde dager kan det være lurt å trykke inn knappen som resirkulerer luften i kupeen for å varme opp kupeen raskest mulig.
- Da må du huske å slå av igjen ganske fort, ellers lager resirkuleringseffekten bare mer dugg når den samme fuktige innelufta sendes rundt og rundt i bilen i stedet for å fraktes ut, sier Geir Danielsen i Falck.
Les også:
Disse fargene drites det mest på