Sommerdekk

Slik skifter du dekk riktig

Her er ekspertenes råd.

HUSK: - Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Har man trukket til for lite, løsner hjulboltene. Trekker man til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. FOTO: NAF
HUSK: - Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Har man trukket til for lite, løsner hjulboltene. Trekker man til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. FOTO: NAF
Først publisert Sist oppdatert

* Sørg for at kroppen er varm før du begynner (jo, det er faktisk lurt for å unngå belastningsskader)

* Sett bilen på et plant underlag - helst ikke på løs grus.

* Trekk til håndbremsen.

* Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Mange skader bilen med jekken under hjulskift, noe som over tid kan forårsake store rustskader.

* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.

* Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.

* Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

* Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.

* For hardt tiltrukkede felger kan bli ødelagte eller bli vanskelige å få av igjen.

* Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.

* Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

* Etter cirka 30 kilometers kjøring. bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter.

Kilder: NAF og Torleiv Haukenes, Dekkmann

Les også:

Her er de beste sommerdekkene

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Alt du bør vite om sommerdekk

De beste bruktbilene