Sommerdekk
Slik skifter du dekk riktig
Her er ekspertenes råd.

* Sørg for at kroppen er varm før du begynner (jo, det er faktisk lurt for å unngå belastningsskader)
* Sett bilen på et plant underlag - helst ikke på løs grus.
* Trekk til håndbremsen.
* Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Mange skader bilen med jekken under hjulskift, noe som over tid kan forårsake store rustskader.
* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
* Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
* Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.
* Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
* For hardt tiltrukkede felger kan bli ødelagte eller bli vanskelige å få av igjen.
* Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.
* Sjekk lufttrykket på kalde hjul.
* Etter cirka 30 kilometers kjøring. bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter.
Kilder: NAF og Torleiv Haukenes, Dekkmann
Les også: