Årets Bil 2013
Rimelig biler som scorer høyt på sikkerheten
Sikkerhetsutstyr som for få år siden kun var å finne i svindyre biler er i dag standardutstyr i de rimeligste bilene.
- Avansert sikkerhetsutstyr er ikke lenger bare å finne i luksusbiler eller som kostbart ekstrautstyr, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear og juryformann i Årets Bil 2013.
Filvarsling, filholder, blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll med avstandsholder, nødbremsassistent og førerovervåking er eksempler på sikkerhetsutstyr som i dag er tilgjengelig selv i de rimeligste bilene på markedet. Dessuten bygger mange av bilprodusentene bilene i høystyrkestål som bedrer kollisjonssikkerheten.
Nå kommer selv småbiler med det siste innen sikkerhetsutstyr som standard. Norges billigste bil, Skoda Citigo, med aktiv bremseassistent som standard. Dette er en nødbremsfunksjon ved bykjøring som blir automatisk aktivert ved hastigheter under 30 km i timen. Sammen med Volkswagen Up, er Citigo den første bilen i småbilsegmentet som har denne nødbremsfunksjonen.
Skjerper kravene til sikkerhet
Men sikkerheten gjelder ikke bare de som sitter inne i bilen. Volvo V40 satte ny rekord da den nylig fikk den høyeste poengsummen som noensinne er gitt i kompaktbil-klassen av det uavhengige kollisjonstestorganet EuroNCAP.
Organisasjonen har i år skjerpet kravene til fotgjengersikkerhet, og Volvo V40 kommer med fotgjengerbeskyttelse som standard. Registreres et sammenstøt med en fotgjenger, blåses en pute opp og legger seg rundt frontruten, mens panseret heves og sørger for distanse til motoren.
Nye Mercedes A-klasse og Audi A3 er ikke langt bak. De kan begge vise til moderne teknologi og svært gode resultater i EuroNCAP. BMW 3-serie er blant bilene som er klart best på aktiv sikkerhetsteknologi.
Må ikke bli soveputer
- Aktive sikkerhetssystemer som for eksempel adaptiv cruisekontroll med avstandsholder er godt evaluerte systemet, og er absolutt viktige bidrag til å gjøre trafikken sikrere, sier Jan Morgan Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet.
- Men de må ikke bli soveputer. Systemene er støttefunksjoner, men det er fortsatt du som sjåfør som skal kjøre bilen.
</p> </div>
Kompaktbil: Audi A3
Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, stabilitetsprogram og tractionkontroll, blokkeringsfrie bremser, antispinn, setebeltevarsler, lufttrykkovervåkning, adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, ISOFIX-fester, automatisk lukking av vinduer og soltak, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys.
DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner. 95 % beskyttelse for voksne, 87 % beskyttelse for barn, 74 % beskyttelse for fotgjenger, 86 % for nivå av sikkerhetsutstyr.
Kompaktbil: Mercedes A-klasse
Sikkerhetselementer: X kollisjonsputer, stabilitetsprogram og tractionkontroll, antispinn, blokkeringsfrie bremser, setebeltevarsler, ISOFIX-fester, lufttrykkovervåkning, adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys.
DOM EuroNCAP: Ikke testet
Volvo V40
Sikkerhetselementer: Fotgjengerairbag, whiplashbeskyttelse foran,7 kollisjonsputer, beltestrammere, adaptiv cruisecontrol, nødbremsassistanse, avstandskontroll, køassistanse (kun på automat), filvarsler, trafikkskilt-informasjon, automatisk nedblending av hovedlys, blindsonevarsling, varsel for kryssende trafikk ved rygging, varsel for biler som nærmer seg hurtig bakfra, nødhjelpassistanse.
DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner, 98 % beskyttelse for voksne, 75 % beskyttelse for barn, 88 % beskyttelse for fotgjenger, 100 % for nivå av sikkerhetsutstyr.
Flerbruksbil
Toyota Prius+ Seven
Sikkerhetselementer: 7 kollisjonsputer, stabilitetsprogram og tractionkontroll, blokkeringsfrie bremser, adaptiv cruisekontroll og nødbremsassistanse, nødhjelpassistanse, dekktrykksovervåking.
DOM EuroNCAP: Ikke testet
Familiebil
BMW 3-serie
Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, stabilitetsprogram og tractionkontroll, antispinn,blokkeringsfrie bremser, setebeltevarsler, ISOFIX-fester, lufttrykkovervåkning, adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys.
DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner. 95 % beskyttelse for voksne, 84 % beskyttelse for barn, 78 % beskyttelse for fotgjenger, 86 % for nivå av sikkerhetsutstyr.
Småbiler
Renault Clio
Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, nødbremseassistent, blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll, beltestrammere, beltevarsler foran, aktive kurvelys, ISOFIX-fester.
DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner, 88% beskyttelse for voksne, 80% beskyttelse for barn, 66 % beskyttelse for fotgjenger, 99% for nivå av sikkerhetsutstyr
Skoda Citigo
Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, nødbremseassistent, blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll, beltestrammere, beltevarsler foran, aktive kurvelys, ISOFIX-fester.
DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner, 89 % beskyttelse for voksne, 89 % beskyttelse for barn, 46 % beskyttelse for fotgjenger, 80 % for nivå av sikkerhetsutstyr
Ford B-Max
Sikkerhetselementer: 7 kollisjonsputer, stabilitetsprogram og tractionkontroll, blokkeringsfrie bremser, nødbremsassistanse, nødbremsvarsling, sammenfellbar rattstamme, Active City Stop, nødhjelpassistanse, dekktrykksovervåking, ISOFIX-fester
DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner. 92 % beskyttelse for voksne, 84 % beskyttelse for barn, 67 % beskyttelse for fotgjenger, 71 % for nivå av sikkerhetsutstyr
Les også:
Quiz: Prøv deg på en av våre bilquizer
Snart kan du bare glemme å få disse bilene som varebil
Denne saken ble første gang publisert 23/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.