Motorvask

- Nei, dette er ikke skadelig for motoren

Bruk høytrykken til motorvasken. Det er ganske trygt, mener NAF i motsetning til Falck.

GREIT: Meningene om hvor vidt du bør bruke høytrykkspyler i motorrommet eller ikke er delte. NAF-ekspert mener du fint kan bruke høytrykk, så lenge du husker å dekke til enkelte deler. FOTO: Terje Haugen
GREIT: Meningene om hvor vidt du bør bruke høytrykkspyler i motorrommet eller ikke er delte. NAF-ekspert mener du fint kan bruke høytrykk, så lenge du husker å dekke til enkelte deler. FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert
SALT: Batteriet trenger rikelig med pleie etter en lang vinter med saltlake på veiene. Her bør også polene få en rengjøring. FOTO: Terje Haugen
SALT: Batteriet trenger rikelig med pleie etter en lang vinter med saltlake på veiene. Her bør også polene få en rengjøring. FOTO: Terje Haugen
GJØR DET SELV: Du kan med relativt enkle grep ta motorvasken selv. Selvvaskanleggene har som regel vann med trykk. FOTO: Terje Haugen
GJØR DET SELV: Du kan med relativt enkle grep ta motorvasken selv. Selvvaskanleggene har som regel vann med trykk. FOTO: Terje Haugen

Noen bilbergingsfirmaer advarer mot overdreven motorvask med høytrykksspyler, med motorhavari som vanlig feil - mens bilrekvisitaforhandlere anbefaler moderat bruk.

Bilpleienettstedet Bilpleikongen (Torstrand Bilpleiesenter AS) fraråder bruk av høytrykksspyler i motorrrommet. Det samme gjør bilbergingsfirmaet Falck.

Men det finnes alternativer. Vi tok nemlig en prat med NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, for et begrunnet alternativ.

For i tillegg til at det ser pent og rent ut, så er det faktisk noen gode grunner til at det bør være rent i motorrommet.

- Hvorfor skal vi i det helt tatt vaske motoren?

- For det første fordi det samler det seg opp oljerester i motoren som sammen med skitt utgjør en potensiell brannfelle.

Det andre punktet som mange glemmer etter vinteren, er problemet med veisalt og batteri.

- Veisaltet er noe herk for bilen. Salt binder og er strømførende. Det forsterker selvutladningen av batteriet, og man kan oppleve at batteri plutselig er flatt uten noen annen forklaring enn en kort kjøretur i regnet i forkant, sier Engebretsen

- Bruk høytrykken

Men det absolutt viktigste med motorvasken er at du får bort oljesølet i motorrommet. Derfor anbefaler Engebretsen at du bruker høytrykkspyleren i motorrommet for å få bort skitt.

- Jeg har selv brukt høytrykkspyleren i motoren på mine siste fire biler, og har god erfaring med det, sier Engebretsen som forundret har registrert at andre aktører fraråder bruk av høytrykk.

Han viser til at de aller fleste bruktbilene blir klargjort for salg med høytrykkrengjøring av motorrommet.

OLJESØL: Samler det seg opp oljerester sammen med skitt, kan dette over tid bli en stor brannfelle. Dette lar seg lettest fjerne med høytrykk, mener Jan Ivar Engebretsen i NAF.
OLJESØL: Samler det seg opp oljerester sammen med skitt, kan dette over tid bli en stor brannfelle. Dette lar seg lettest fjerne med høytrykk, mener Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Dekk til det viktigste

- Men høytrykk kan utvilsomt by på problemer. Det er derfor viktig at du teiper over bremseveskebeholderen. Her er det laget små luftehull hvor vannet kan komme inn, forteller Engebretsen.

Får du vann i bremsevesken, forskyves rett og slett kokepunktet nedover. Det meste annet i motorrommet er konstruert for å tåle rikelig med vann, ifølge NAF-eksperten.

Før du retter høytrykkspyleren inn i motorrommet bør du ha klart for deg hvor du skal spyle. Du bør også bruke kjemikalier som løser opp skitt og fastbrent olje. Her er utvalget stort. Har du enkle plastdeksler i motorrommet, enten festet med gummi eller skuer, kan disse trygt fjernes før vask.

- Galematias

Falck mener på sin side at bileiere bør droppe høytrykkspyleren i motorrommet.

- Motoren er konstruert for å tåle vann, men ikke vanntrykk. Høytrykkspyler på motoren er galematias, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning Stor-Oslo.

Han mener motorvask ikke er en del av den vanlige bilrengjøringen.

- Det skal se ganske ille ut i motoren før den bør vaskes. Jeg gjør det selv i blant, men mest for psykens skyld, for at det skal se pent ut. Da sprayer jeg litt Ajax på en fille og drar over flatene, sier Danielsen.

- Veistøv forsvinner som regel neste gang du kjører i kraftig regnvær og vann kommer opp i motorrommet. Olje- og fettsøl kan imidlertid fungere som klister for sand og støv og kan derfor fjernes med avfetting, såpe og klut, uttaler Danielsen.

To alternativere

BREMS: Denne beholderen bør dekkes til før vask. Vann i bremsevæska vil du absolutt ikke ha. FOTO: Terje Haugen
BREMS: Denne beholderen bør dekkes til før vask. Vann i bremsevæska vil du absolutt ikke ha. FOTO: Terje Haugen

Det er altså to leirer i synet på høyttrykkbruk i motorrommet. Dette er alternativene.

Sikkerheten først

Fellesnevneren for alt er ellers sikkerhet. Hver gang du utfører vedlikehold og service på bilen anbefales det med god grunn at du følger følgende sikkerhetsregler:

  • Ha alltid et førstehjelpsskrin tilgjengelig
  • Vær ekstra forsiktig ved arbeid rundt varme og skarpe gjenstander
  • Husk å følge bruksanvisninger til produsenten av alle produkter
  • Hvis du må heve bilen, bruk alltid sikkerhetsbukker eller oppkjøringsramper
  • Ikke ha motoren i gang uten nok ventilasjon
  • Ikke røyk ved arbeid i nærheten av motoren

Slik mener Bilextra du bør vaske du motoren:

Begynn med å kontrollere at alle deksler er tette, som luftfilteret og beholdere for bremsevæske og ande væsker

Luftinntaket: Løv i luftinntaket kan til slutt blokkere det helt. Det er derfor viktig å fjerne alt løv og annet rusk fra luftinntaket på nedsiden av frontruten

Beskytte elektriske deler: Det er viktig å dekke til enkelte elektriske deler slik at vann ikke trenger inn under spyling. Dette gjelder hovedsakelig ettermonterte deler som alarm og relêbokser, samt fordelerlokk. Bruk plastfolie eller plastposer

Rengjøringsmidler: Påfør motorvask ved hjelp av spruteflaske eller aerosolboks på alle flater under panseret. Husk at de nederste delene av motorrommet som regel er sterkt tilsmusset. Bruk ikke for mye motorvask, det skal kun dekke overflaten; ikke renne nedover. Skrubb grundig alle deler med en radiatorpensel eller lignende. Vær forsiktig med ømtålige isolasjonsmaterialer.

Spyl motorrommet: Bruk slange eller høytrykksspyler (ikke for høyt trykk) og skyll motorrommet rent nedenfra og opp. Spyl gjerne undersiden av panseret, men vær oppmerksom på at isolasjonsmaterialet ikke tåler hardhendt behandling

Bilpleiekongen har denne fremgangsmåten for motorvask:

Begynn med å kontrollere at alle deksler er tette. Bruk eventuelt plastfolie til å tette ømfintlig elektronikk. Fjern løv og andre rester fra luftkanaler.

DEKK TIL: Dynaomoen er en typisk komponent i motorrommet som bør dekkes til. FOTO: Terje Haugen
DEKK TIL: Dynaomoen er en typisk komponent i motorrommet som bør dekkes til. FOTO: Terje Haugen

Sprut rengjøringsmiddel på alle flater under panseret. Sprut litt ekstra på de sterkt tilsmussede delene i nedre kant av motoren. La produktet virke 3-5 minutter.

Børst grundig med en radiatorpensel (Får du i malerbutikken). Bruk tid på dette slik at du får løsnet all skitt. Er det ekstra grisete, sprayer du på litt ekstra motorvask

Spyl motoren med slange. Ikke bruk høytrykk i motorrommet.

La motoren være våt når du sprayer med et konserverende middel på alle deler i motorrommet. La det virke til motorrommet er nesten helt tørt. Tørk opp vann, og tørk over detaljer for å få ekstra glans. Ved å bruke et konserverende produkt vil motoren være lettere å rengjøre neste gang.

LES OGSÅ:

Quiz: Test deg selv: Tar du vare på bilen din?

Disse fargene drites det mest på

SKEPTISK: Drosjesjåfør Bruno Brubak bruker ikke mye vann i motorrommet på drosja si, men på sin private bil tror han høytrykken kan ha noe for seg. FOTO: Terje Haugen
SKEPTISK: Drosjesjåfør Bruno Brubak bruker ikke mye vann i motorrommet på drosja si, men på sin private bil tror han høytrykken kan ha noe for seg. FOTO: Terje Haugen

Enkelt triks gir renere vinduer

Slik skal barnet sitte

Denne saken ble første gang publisert 14/06 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også