Bil er dyrt
Men slik sparer du tusenlapper
Biler er dyre å kjøpe, dyre å bruke, dyre å reparere. Her er et knippe tips om hvordan du lett sparer tusenlapper.
Det er opplest og vedtatt at Norge stopper uten bilen, og at det er dyrt med bil i furet værbitt, både hva kjøp og bilhold gjelder.
Men på stort sett hvert eneste punkt på listen over utgifter en bileier må regne med i løpet av noen års kjøring, kan det være betydelig penger å spare. Alt i alt titusener av kroner, om du regner med kjøp, drivstoff, mindre reparasjoner, forsikring og flere andre ting.
Vi skal gå gjennom en bils "livssløp", og se på hvor det er penger å spare.
Kjøp
Ny bil eller brukt bil? Merkeforhandler i Norge, bruktbilforhandler eller egenimport?
Du kan utvilsomt spare penger på å importere, fra for eksempel Tyskland eller Sverige, noe du ser flere eksempler på her. Catrine sparte 100 000 kroner på å importere en to år gammel BMW 5-serie fra Tyskland - og her kan du lese om hvordan hun gikk frem, og om fellene du bør unngå ved import av bruktbil.
Noen velger også å gråimportere, noe som kan være greit, men krever varsomhet. De fleste som opererer i dette markedet er bare formidlere, og står ikke til ansvar om noe går galt. I noen tilfeller tar formidleren også forhandleransvaret, noe som bør føles som en trygghet for kunden.
Kjøper du en bruktbil, kan det også være smart å orientere seg om hvilke biler som rent statistisk har færrest feil, samt ta noen smarte forholdsregler for å øke sjansen for å gjøre et godt kjøp. Flere organisasjoner offentliggjør feilstatistikk/kvalitetsrangeringer på bilmodeller, og vi i media publiserer ofte disse.
Om du trenger lån til bilen, kan det være smart å gå til Forbrukerrådets nettsted finansportalen.no. Der kan du sjekke hvilken bank som gir deg beste betingelsene.
Forsikring
Finansportalen er også kjekk å ha for å sjekke hvor du kan få de rimeligste bilforsikringene. Les for eksempel om Kyrre Johansen, som halverte forsikringspremien ved å bytte forsikringsselskap.
På nettsiden tjenestetorget.no kan du også få tilbud om både lån og forsikring fra ulike aktører i markedet.
Unge mennesker har en særlig utfordring når de kjøper bil. Ikke minst fordi det er lett å ende opp med svært høye forsikringspremier. Kanskje man skal sette bilen på foreldrenes navn? Eller kanskje ikke?
Råd om dette, og flere andre ting når det gjelder unge og bil, finner du i denne artikkelen, hvor vi blant annet skriver om 20 år gamle Charlotte som hadde en forsikringspremie som var dobbelt så høy som prisen på bilen hennes. Men det var før vi skrev om dette.
Drivstoff
Det er ikke under selve bruken av bilen de helt store pengene er å spare. Men har du fokus på flere ting her, snakker vi likevel fort om noen tusenlapper i året. Greit å ta med seg?
Først - når bør du fylle drivstoff? For mange er det velkjent at prisene gjerne er lavest søndag og frem til mandag lunsj. Fyller du opp en slunken tank i dette tidsrommet, kan du fort spare over en krone literen. Men også torsdag før lunsj er prisene gjerne lave.
Det finnes også apper - som for eksempel appen Bensinpris - som kan være en hjelp til å finne ut hvor drivstoffprisene er lavest i det området du befinner deg i. Det finnes også andre apper som tilbyr noe lignende, som for eksempel "NAF Bensin". Andre apper, som "Bilutgifter" og "Bilkostnader", tilbyr hjelp til oversikt med bilens månedlige totalkostnader.
En annen ting som kan spare deg for betydelige drivstoffutgifter, er måten du kjører på. Ved å kjøre etter "eco drive"-prinsippet bruker du ikke bare mindre suppe, du kjører også langt mer miljøvennlig.
Så du kan altså spare en del kroner ved å fylle drivstoff på de riktige dagene, og forflytte deg ved hjelp av økokjøring. Men det er mer enn det.
Våre mangetallige biltester viser også at du kan halvere drivstoffregningen årlig ved å velge rett motor; for eksempel den gjerrigste motorversjonen kontra den mest drikkfeldige for en bilmodell.
Verksted
Så over til noe som fort kan grave dypt i lommene til bileiere: verkstedbesøk!
Service er forutsigbart, men det er ikke karosseriskader og mekaniske skader. Og disse koster gjerne skjorta og litt til å få fikset.
Noen ganger er det ingen vei utenom. Ved en større karosseriskade, for eksempel, må en bare la fagfolk som tar firesifret i timen ordne opp.
Men stadig flere har fått med seg at de skadene som er mest utbredt - små karosseriskader av typen "parkeringsskade" - kan fikses til en langt lavere pris enn den et tradisjonelt karosseriverksted gjerne forlanger.
"Smart repair" er navnet som ofte blir brukt om denne måten å fikse en liten karosseriskade på, og smart repair brukes ofte om måten det går an å fikse mindre lakkskader på.
Du kan i enkelte tilfeller spare enorme beløp på å sjekke ut om smart repair er noe som kan fikse ditt problem!
Det beste er selvsagt å prøve å unngå slike irriterende og potensielt kostbare skader. Det kan du gjøre ved å parkere mer bevisst neste gang du besøker et kjøpesenter.
Men verksted handler om mer enn smart repair eller ei. Det kan også være store prisforskjeller mellom merkesverksted og frittstående verksted. Så summa summarum handler det om at du sjekker muligheter og innhenter anbud, før du bestiller.
Salg
Så er tiden der. Bilen skal selges. Ut på nettet med den, og så vente i spenning.
Men det er flere ting du bør huske på når du klargjør en annonse. Måten du løser dette på, kan være avgjørende for om du i det hele tatt får napp, og for hvordan prisen blir.
Noen relativt enkle tips kan lette salget. Ta selvsagt bilder av en ren bil, ta skikkelige bilder fra mange vinkler, og vær ærlig. Det aller viktigste er kanskje å prise bilen riktig. Kommer du skjevt ut her, kan det bli vanskelig å ta seg inn igjen. Kjøperne følger med, og sammenligner!
Det er også flere andre ting du bør tenke på når du selger bil, som ikke har direkte med prisen å gjøre, men at salget går korrekt og trygt for seg.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 21/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.