Billys
Krangler om å være først
Nå leder Audi kappløpet om å være først med laserlys.
Det har oppstått en aldri så liten "laserkrig" mellom de tyske bilprodusentene Audi og BMW. Den prestisjetunge duellen handler kort og godt om å være først med laserlys.
I forbindelse med elektronikkmessen CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas tidligere i år, viste Audi frem laserlys på konseptbilen Audi Sport quattro.
Ertet på Twitter
Audis presentasjon fikk BMW til å forfatte følgende melding på Twitter:
«Sorry we didn't present our #laserlight concept from 2011 at the #CES2014. We're too busy with series production.» Hvem sa at tyskere ikke har humor?
Den som ler sist...
Riktig nok tar Audi i bruk laserlys på racerbilen Audi R18 e-tron quattro som skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans senere i år, men inntil nylig skrøt BMW at de ville være først med laserlys på en serieprodusert bil for vanlig gatebruk. Fra høsten av kan nemlig den hybride superbilen BMW i8 fås med laserlys.
Men nå kan det virke som om Audi skal snyte BMW for "først med laser-plassen". For i løpet av sommeren kommer det en ny toppmodell i R8-serien, som blir "verdens første serieproduserte bil med laserlys som standard", ifølge Audi.
Audi R8 LMX er det fulle navnet på bilen som kun kommer i 99 eksemplarer. Dermed kan man fristes til å tro at den kommer på trass, for å være først.
Lyser dobbelt så langt
Hver modul i frontlyktene til R8 LMX består av fire kraftige laserdioder. Med en diameter på bare 300 mikrometer, genererer disse en blå laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer.
Gjennom et fosforfilter konverteres dette til hvitt lys med en fargetemperatur på 5500 Kelvin. Det gir ifølge Audi ideelle forhold for det menneskelige øyet og gjør det lettere for sjåføren å gjenkjenne kontraster - samtidig som det reduserer tretthet.
Lyser 500 meter
Laserlyset er aktivt i hastigheter fra 60 km/t og oppover og supplerer LED-fjernlyset i R8-en. Laserlyset har den egenskapen at strålen ikke sprer seg slik tradisjonelle lyskilder gjør, men holder en bestemt form. Laserlysene genererer en kjegle av lys med dobbelt så lang rekkevidde av alle LED frontlys.
Fjernlyset har dermed en rekkevidde på rundt 500 meter. Det er fullt mulig med ytterligere rekkevidde, men laserlyset er først og fremst konstruert for en optimal fjernlysfunksjon. En kamerabasert sensor oppdager andre trafikanter og justerer aktivt lysmønsteret slik at de ikke blendes.
- Når får vi se laserlys på mer folkelige modeller?
- Det vil drøye. Utviklingspotensialet er fortsatt stort på Matrix LED-teknologien som ble introdusert på Audi A8 i fjor. Laserlys er ennå en kostbar teknologi, men vil nok etterhvert bli tilgjengelig på flere Audi-modeller, i første omgang toppmodellene, opplyser Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.
Lyser 600 meter
Om BMW taper kampen om å være først med laserlys på en masseprodusert bil, så kan selskapet i det minst skryte av laserlys med lengst rekkevidde. Ifølge BMW vil laserlysene i i8 kunne lyse opptil 600 meter.
- En av fordelene med laserlysene i BMW i8 er at de bruker mindre kraft på å produsere 10 ganger lysstyrken man vanligvis får i biler. Med tanke på Norges mørke vinterhalvår kan en mer opplyst veibane være fordelaktig for å hindre ulykker, uttaler Kjetil Myhre, direktør for BMW i-divisjon i Norge.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om biler?