Kjølevæske:
Feil frostvæske kan ødelegge motoren
Fyller du feil kjølevæske kan du i verste fall ødelegge motoren. Men hvilken type er rett for din bil?
I likhet med motorolje finnes det mange typer kjølevæske med forskjellige egenskaper. Og bruker du feil kjølevæske/frostvæske på bilen din, kan det bli dyrt.
I verste fall kan du ødelegge motoren.
– I hovedsak skilles det mellom vanlig frostvæske, som ofte er blå, og longlife frostvæske som gjerne er rød. Disse må ikke blandes. Gjør du det, kan frostvæsken klumpe seg og tette til kjølesystemet i motoren, noe som gjør at den ikke får riktig kjøling, forteller Dag Edvardsen i NAFs tekniske avdeling.
Dyrt å bruke feil kjølevæske
Markedssjef hos Mekonomen, Jan Erik Pedersen, er enig:
– Konsekvensen av feil frostvæske på bilen kan i verste fall være motorhavari, fordi enkelte frostvæsker kan klumpe seg når de blandes og motoren får ikke den kjølingen den trenger – og kan havarere.
Om ikke det skjer et havari, kan du likevel få tette kanaler i for eksempel registeret til varmeapparatet:
Hva er kjølevæske/frostvæske?
- Frostvæske og kjølevæske er det samme
- Brukes for å hindre overoppheting på grunn av de høye temperaturene i forbindelse med forbrenningsmotorer
- Sørger også for at motorens kjølesystem ikke fryser ved kuldegrader,
- Holder motorens kjølesystem fra å fryse i vintermånedene
- Besitter korrosjonsbestandige egenskaper, hemmer kalkdannelse innenfor motor, radiator og tilhørende komponenter som slanger og rør
(Kilde: bilindustrien.com)
– Er du riktig uheldig må man på enkelte biler ut med halve dashbordet for å skifte registeret, noe som kan koste mange tusen kroner i både arbeid og deler, sier Pedersen.
Det finnes i dag mange ulike varianter av kjølevæske/frostvæske/glyko (kjært barn har mange navn), så om du er usikker kan det være lurt å oppsøke et verksted for å få hjelp til å velge rett type.
Les også: Vintertriksene alle bileiere bør kunne
Farge på frostvæsken
– Rød frostvæske er silikatfri og har egenskaper som er bedre tilpasset biler med forskjellige ståltyper i motor og kjøleanlegg, spesielt biler med topplokk i aluminium. Feil frostvæske kan tære på pakninger og aluminiumdeler i motoren og kjølesystemet, forklarer Edvardsen.
Selv om de ulike frostvæskene har forskjellige farger, er det ikke fargen i seg selv som er avgjørende i valget:
– Fargen gjenspeiler ikke nødvendigvis frostvæskens egenskaper. Det varierer fra produsent til produsent, poengterer Edvardsen.
– Sjekk alltid bilens instruksjonsbok før du etterfyller noen form for væske på bilen. Dette gjelder også for olje. I instruksjonsboken står det hvilke egenskaper væsken eller oljen din bil skal ha, legger han til.
Dersom du ikke vet hvilken frostvæske som er på radiatoren, kan det være lurt å tappe denne før du fyller på ny frostvæske. På den måten unngår du å blande forskjellige typer.
Ofte sitter det en liten tappekran nederst på radiatoren, men det kan være vanskelig å komme til, så det kan være lurt å sette bort jobben til et verksted.
Om du likevel velger å gjøre det selv, er det viktig å huske på at frostvæske er giftig og at den må leveres på en miljøstasjon.
Les også: Muskelbil og superhelt var modell da Kenneth designet og bygde egen båt
Bytt kjølevæske regelmessig
Mange tror at det holder å kjøpe en frostvæskemåler og måle frysepunktet til frostvæsken for å fastslå om den duger et år til, men så enkelt er det dessverre ikke.
Med mindre du bruker såkalt longlife-frostvæske, anbefaler Edvartsen at du skifter frostvæske hvert tredje år.
– Les på flasken. Tilsetningsstoffer i frostvæsken brytes ned over tid og effekten reduseres. Fryseegenskapene er stabile, men smøreegenskapene reduseres og væsken gir ikke like god rustbeskyttelse når den blir gammel. Derfor er det til liten nytte å kun måle frysepunktet, sier han.
Les også: Hvorfor er Tesla Cybertruck så rar?
(Denne artikkelen er oppdatert desember 2019, noen av sakene under er av eldre dato.)