Test av sommerdekk

Hvert tredje dekk altfor dårlig

En tredjedel av sommerdekkene er dårligere enn brukte dekk. Stor test!

VANSKELIG JOBB: Dekktesting er en omfattende og vanskelig jobb, som krever både kunnskap og tid.
VANSKELIG JOBB: Dekktesting er en omfattende og vanskelig jobb, som krever både kunnskap og tid. Foto: Foto: Kjell-Magne Aalbergsjø
Først publisert Sist oppdatert

Fortsatt ligger snøen dyp over store deler av landet, men kalenderen viser at det ikke er så mange ukene til de første begynner å tenke på å finne fram sommerdekkene.

Før du gjør det, er det på sin plass å finne ut av om du bør kjøpe nye dekk - og i så fall, hvilke du bør kjøpe, og hvilke du absolutt bør unngå.

Rådet fra Klikk Bils dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø er klart: Begynner mønsterdybden å nærme seg 3 millimeter, er det på tide å bytte. Selv om loven tillater at du sliter dekkene ned til 1,6 millimeter.

- Allerede ved 3 millimeter er egenskapene på våt vei i ferd med å bli betydelig dårligere, sier Aalbergsjø.

Det er svært viktig å gjøre et godt dekkvalg. Er uhellet ute, kan dekkene i verste fall være det som skiller mellom liv og død.

En stor test utført av den tyske bileierorganisasjonen Adac www.adac.de (svarer til NAF her hjemme) og teststiftelsen Stiftung Warentest viser at det finnes foruroligende mange dårlige dekk.

De dårligste har faktisk så svake egenskaper at slitte kvalitetsdekk heller er å foretrekke, skriver magasinet Focus. www.focus.de

Les også:

Nye vinterdekk først? Sjekk Motors store vinterdekktest her

Pigg eller piggfritt?

VANNPLANING: En egenskap som ofte skiller billigdekk fra kvalitetsmodellene er evnen til å drenere vann - og dermed motvirke vannplaning.
VANNPLANING: En egenskap som ofte skiller billigdekk fra kvalitetsmodellene er evnen til å drenere vann - og dermed motvirke vannplaning. Foto: Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

35 dekkmodeller i test

Hele fem av 35 testede dekkmodeller i testen kommer ut med totalkarakteren "anbefales ikke". Ytterligere åtte dekk får skussmålet "anbefales med forbehold". Med andre ord: dekket har mangler du bør ta alvorlig.

De største poengtrekkene kommer på vått underlag, og som så ofte før er det billigdekkene som sliter mest (Kenda, Mabor, Wanli og Syron er merker som går igjen i bunnsjiktet). Men også på tørr asfalt svikter det for for eksempel testdekket fra Maloya.

Flere av disse merkene er også i salg i Norge.

Les også:

Video: Slik skifter du dekk

Slik testes dekk

Godt på alt

Et godt sommerdekk skal greie mye: Blant annet skal det stå imot vannplaning, bremse effektivt og være forutsigbart både på vått og tørt underlag, støye lite, være slitesterkt og rulle så lett som mulig.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det siste er viktig for å senke drivstofforbruket, men de første generasjonene av såkalte miljødekk har ikke greid "spagaten": Lav rullemotstand har som regel gått på bekostning av egenskapene på våt vei.

Årets test viser i så måte klar forbedring for enkelte merker. Michelin kaprer henholdsvis første- og annenplassen i de to testede dekkdimensjonene med dekk med lav rullemotstand.

Dekkene er testet i dimensjonene 185/60 R 14 H, som passer til en mengde små biler på markedet, og 205/55 R 16 W, som er gjengs størrelse for de fleste typiske familiebiler og mange modeller i storbilklassen.

Testresultat dimensjon 205/55 R 16 W, med hovedkarakter:

VÅT VEI: Det er på våt vei forskjellene er størst.
VÅT VEI: Det er på våt vei forskjellene er størst. Foto: Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

De beste:

  1. Michelin Primacy HP: anbefales varmt
  2. Continental PremiumContact2: anbefales varmt
  3. Nokian Z G2: anbefales varmt
  4. Bridgestone Turanza ER300: anbefales varmt
  5. Firestone TZ300 a: anbefales varmt

(Goodyear OptiGrip vurderes som det aller beste dekket totalt sett, men er testet i en annen hastighetsklasse (V, opptil 240 km/t). Derfor sammenlignes det ikke direkte med de W-merkede dekkene.)

De dårligste:

14. Mabor Sport-Jet 2: ikke anbefalt

15. Syron Race 1: ikke anbefalt

Hele oversikten over dekk i dimensjonen 205/55 R16 W finner du her på Adacs nettsider.

(Ordforklaring til tabellen i lenka: Geschwindigkeitskategorie = Hastighetsklasse; trocken = tørt; nass = vått; Geräusch = støy; Kraftstoffverbrauch = drivstofforbruk; Verschleiss = slitasje.)

Testresultat dimensjon 185/55 R 14 H, med hovedkarakter:

De beste:

  1. Fulda Carat Progresso: anbefales varmt
  2. Michelin Energy Saver: anbefales varmt
  3. Continental PremiumContact2: anbefales varmt
  4. Bridgestone Turanza ER300: anbefales varmt
  5. Kumho Solus KH17: anbefales varmt
  6. Uniroyal Rain Expert: anbefales varmt
  7. Semperit Comfort Life: anbefales varmt

De dårligste:

16. Maloya Futura Primato

17. Kenda Komet SPT-1

18. Wanli S1032

Hele oversikten over dekk i dimensjonen 185/55 R 16 H finner du her på Adacs nettsider.