Test av sommerdekk
Hvert tredje dekk altfor dårlig
En tredjedel av sommerdekkene er dårligere enn brukte dekk. Stor test!
Fortsatt ligger snøen dyp over store deler av landet, men kalenderen viser at det ikke er så mange ukene til de første begynner å tenke på å finne fram sommerdekkene.
Før du gjør det, er det på sin plass å finne ut av om du bør kjøpe nye dekk - og i så fall, hvilke du bør kjøpe, og hvilke du absolutt bør unngå.
Rådet fra Klikk Bils dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø er klart: Begynner mønsterdybden å nærme seg 3 millimeter, er det på tide å bytte. Selv om loven tillater at du sliter dekkene ned til 1,6 millimeter.
- Allerede ved 3 millimeter er egenskapene på våt vei i ferd med å bli betydelig dårligere, sier Aalbergsjø.
Det er svært viktig å gjøre et godt dekkvalg. Er uhellet ute, kan dekkene i verste fall være det som skiller mellom liv og død.
En stor test utført av den tyske bileierorganisasjonen Adac www.adac.de (svarer til NAF her hjemme) og teststiftelsen Stiftung Warentest viser at det finnes foruroligende mange dårlige dekk.
De dårligste har faktisk så svake egenskaper at slitte kvalitetsdekk heller er å foretrekke, skriver magasinet Focus. www.focus.de
Les også:
Nye vinterdekk først? Sjekk Motors store vinterdekktest her
35 dekkmodeller i test
Hele fem av 35 testede dekkmodeller i testen kommer ut med totalkarakteren "anbefales ikke". Ytterligere åtte dekk får skussmålet "anbefales med forbehold". Med andre ord: dekket har mangler du bør ta alvorlig.
De største poengtrekkene kommer på vått underlag, og som så ofte før er det billigdekkene som sliter mest (Kenda, Mabor, Wanli og Syron er merker som går igjen i bunnsjiktet). Men også på tørr asfalt svikter det for for eksempel testdekket fra Maloya.
Flere av disse merkene er også i salg i Norge.
Les også:
Godt på alt
Et godt sommerdekk skal greie mye: Blant annet skal det stå imot vannplaning, bremse effektivt og være forutsigbart både på vått og tørt underlag, støye lite, være slitesterkt og rulle så lett som mulig.
Det siste er viktig for å senke drivstofforbruket, men de første generasjonene av såkalte miljødekk har ikke greid "spagaten": Lav rullemotstand har som regel gått på bekostning av egenskapene på våt vei.
Årets test viser i så måte klar forbedring for enkelte merker. Michelin kaprer henholdsvis første- og annenplassen i de to testede dekkdimensjonene med dekk med lav rullemotstand.
Dekkene er testet i dimensjonene 185/60 R 14 H, som passer til en mengde små biler på markedet, og 205/55 R 16 W, som er gjengs størrelse for de fleste typiske familiebiler og mange modeller i storbilklassen.
Testresultat dimensjon 205/55 R 16 W, med hovedkarakter:
De beste:
- Michelin Primacy HP: anbefales varmt
- Continental PremiumContact2: anbefales varmt
- Nokian Z G2: anbefales varmt
- Bridgestone Turanza ER300: anbefales varmt
- Firestone TZ300 a: anbefales varmt
(Goodyear OptiGrip vurderes som det aller beste dekket totalt sett, men er testet i en annen hastighetsklasse (V, opptil 240 km/t). Derfor sammenlignes det ikke direkte med de W-merkede dekkene.)
De dårligste:
14. Mabor Sport-Jet 2: ikke anbefalt
15. Syron Race 1: ikke anbefalt
Hele oversikten over dekk i dimensjonen 205/55 R16 W finner du her på Adacs nettsider.
(Ordforklaring til tabellen i lenka: Geschwindigkeitskategorie = Hastighetsklasse; trocken = tørt; nass = vått; Geräusch = støy; Kraftstoffverbrauch = drivstofforbruk; Verschleiss = slitasje.)
Testresultat dimensjon 185/55 R 14 H, med hovedkarakter:
De beste:
- Fulda Carat Progresso: anbefales varmt
- Michelin Energy Saver: anbefales varmt
- Continental PremiumContact2: anbefales varmt
- Bridgestone Turanza ER300: anbefales varmt
- Kumho Solus KH17: anbefales varmt
- Uniroyal Rain Expert: anbefales varmt
- Semperit Comfort Life: anbefales varmt
De dårligste:
16. Maloya Futura Primato
17. Kenda Komet SPT-1
18. Wanli S1032
Hele oversikten over dekk i dimensjonen 185/55 R 16 H finner du her på Adacs nettsider.