Bilferie
Husk dette før utenlandsferien
Sjekker du enkelte ting før du drar, blir bilferien i Europa enklere og hyggeligere.
En sommerdag for noen år siden var undertegnede på bilferie i Europa og kom til en grensestasjon i Mellom-Europa. En morsk betjent med våpen i beltet kakket på frontruta med pekefingeren og sa mange ord jeg ikke skjønte. Så pekte han på et skilt med et klistermerke på. Dette merket manglet jeg.
Oblaten var billig, og jeg kunne ha kjøpt det på en hvilken som helst bensinstasjon. Men jeg hadde aldri hørt om merket og visste ikke at det var nødvendig for å kjøre på motorveien. Jeg hadde sett noen skilt på vei gjennom landet, men skjønte ikke hva de betydde. Betjenten viste meg en brosjyre på engelsk der det sto at jeg nå kunne bli avkrevd omtrent hele feriebudsjettet.
Jeg slapp ut av landet ved å gi fra meg det jeg hadde på meg av kontanter (kortautomat var ikke tilgjengelig). Det ble ganske dyrt, jeg ble kraftig forsinket og det hele var ubehagelig.
Men feilen var min. Og den hadde vært enkel å unngå. I neste land kjøpte jeg oblat ved første mulighet.
Motorveimerker
Motorveioblater, som på flere språk omtales med variasjoner av «vignett», er vanlig i en rekke land i Mellom- og Sør-Europa. Oftest fås disse med eksempelvis én ukes (eller ti dagers) og én måneds varighet, i tillegg til ett år (unntatt Sveits, som kun har helårsgebyr).
Merket skal klistres i frontruta. Dersom dette ikke er gjort slik det er beskrevet på merket, er det ugyldig - selv om du har betalt. Oblatene kan kjøpes på grensestasjoner og bensinstasjoner, og i noen tilfeller på forhånd på internett.
Korttidsmerker koster ofte tilsvarende 1 til 2 euro per dag i gyldighetsperioden. For eksempel koster en tidagersoblat i Østerrike 8,50 euro. Til sammenligning vil du møte et krav på 120 euro om du blir stoppet uten gyldig utgave av «die Vignette». Om du ikke kan betale på stedet, øker kravet til minimum 300 euro.
Skal du til Sveits må du betale motorveiavgift før du passerer grensen (rundt 215 kroner). Bot for manglende oblat er omtrent 520 kroner
Andre lang som også krever motorveioblat er Bulgaria, Montenegro, Slovakia, Slovenia og Tsjekkia. I Romania og Ungarn kreves tilsvarende gebyr, men her uten oblat. I stedet bruker de elektronisk kontroll av registreringsnummer.
Forbudt med fotoboksvarsler
Det er med tiden blitt en del ting man skal være oppmerksom på dersom bilferien går til Kontinentet. Visste du for eksempel at fotoboksvarsleren kan gi deg problemer?
Svært mange norske biler er utstyrt med GPS med fotoboksvarsler, men den kan gi deg trøbbel på bilferie i Europa, opplyser forsikringsselskapet If.
Det er totalforbud mot å bruke denne i Sveits og Lichtenstein, og i Frankrike er det innført sonevarsling for ulykkesbelastede strekninger.
I flere land, blant dem Tyskland, er det også forbudt med såkalt radarvarsler.
- I disse landene må du fjerne utstyret eller applikasjonen på telefonen din. Hvis ikke kan det fort koste deg 1500 euro (over 12 000 kroner) i bot, sier Jens Gravdal, utenlandssjef hos If.
Miljømerker
Mange tyske byer har innført miljøsoner (på skiltene står det «Umweltzone»). Skal du kjøre lovlig i disse sonene, er et merke kalt «Umweltplakette» nødvendig.
Avhengig av forurensingsgrad for bilen din, får den grønt, gult eller rødt merke. Hvem som får kjøre i miljøsonen, kan avhenge av luftkvaliteten. Parkeringsvakter brukes til kontroll av gyldig merke. Avgift for manglende merke er 40 euro.
Komplett liste over miljøsoner samt mulighet for kjøp av miljømerke finner du på norsk på www.miljømerke.com. Bestill i god tid.
Skal du ferdes i slike områder, kan du også kontakte Tysk Reisebyrå som har inngått en avtale med den tyske offentlig godkjente kontrollenheten DEKRA. Prisen er rundt 150 kroner.
Bomstasjoner
I flere land i Sør-Europa bidrar store bomstasjoner til å finansiere motorveiene. Systemet kan ved første gangs bruk være fremmed for en nordmann.
Når du kommer til den første stasjonen, skal du trekke en billett (men normalt ikke betale). Denne billetten må du ta vare på - roter du bort den, risikerer du å måtte betale for å ha kjørt mye lenger enn du faktisk har gjort, og det kan bli riktig dyrt.
Betaling skjer når du kommer til en ny bomstasjon. Den kan stå på selve motorveien hvis den utgjør sluttpunktet for en motorveistrekning, eller på en avkjøring.
Her stikker du billetten fra forrige bomstasjon inn i automaten. På en skjerm vil du se hva du skal betale. Betaling med kredittkort er mulig. Slike bomstasjoner finner du blant annet i Italia, Frankrike og Spania.
Grønt kort
Grønt kort er et bevis for at bilen er ansvarsforsikret. Kortet kan kreves som dokumentasjon ved trafikkuhell, og i noen land utenfor EØS-samarbeidet må det vises ved grensepassering.
Trafikkforsikringsforeningen anbefaler at man har med Grønt kort til land i Sør-Europa, selv om det ikke er påkrevd. En oversikt over hvor Grønt kort er et krav - eller ikke er påkrevd - finner du her.
P-skive
Bruk av såkalte parkeringsskiver kan være påbudt. Skiltingen ved parkeringsplassen viser bilde av en slik skive og tida det er tillatt å stå der.
Sett p-skiva på det tidspunktet du parkerer, og plasser den godt synlig i dashbordet om du ikke har festet den til frontruta. P-skiver fås kjøpt på bensinstasjoner.
Sjekk bilen
Sørover i Europa er så vel fart som temperatur høyere enn i Norge. Gjør deg selv en tjeneste: Få sjekket at olje, bremse- og kjølevæske er i orden.
Og for all del, få av de piggfrie vinterdekkene om du fortsatt kjører med dem. Med slike er du en potensielt farlig bilist på en europeisk motorvei, fordi du har fryktelig lang bremsestrekning sammenlignet med de andre på veien.
Bøtesatser
De fleste typer gebyrer/bøter er billigere i så godt som alle land i Europa sammenlignet med Norge.
Under finner du prisen man må betale for ulike typer trafikksynder i utvalgte land nordmenn ofte ferierer i. Kilde er ADAC, som er det tyske svaret på NAF. Summene er omtrentlige og kan variere mye med alvorlighetsgrad. De er oppgitt i euro, også i land med annen valuta enn euro.
Til sammenligning har du gjeldende bøtesatser for brudd på fartsgrensa i Norge her.
Brudd på fartsgrensene |
20 km/t for fort |
50 km/t for fort |
Danmark Finland Frankrike Hellas Italia Kroatia Kypros Spania Storbritannia Sverige Tyrkia Tyskland |
Fra 135 euro Fra 70 euro Fra 135 euro Fra 100 euro Fra 170 euro Fra 65 euro Fra 35 euro Fra 100 euro Fra 120 euro Fra 270 euro Fra 55 euro Fra 35 euro |
Fra 335 euro Fra 14 dagslønninger Fra 1500 euro Fra 350 euro Fra 530 euro Fra 660 euro Fra 85 euro Fra 600 euro Inntil 2990 euro Fra 450 euro Fra 75 euro Fra 240 euro |
Bøtesatser for parkering og mobilbruk
Parkering og mobilbruk |
Regelbrudd ved parkering |
Bruk av håndholdt mobil |
Danmark Finland Frankrike Hellas Italia Kroatia Kypros Spania Storbritannia Sverige Tyrkia Tyskland |
Fra 70 euro 20-80 euro Fra 15 euro Fra 40 euro Fra 40 euro Fra 40 euro 85 euro Inntil 200 euro Fra 45 euro Fra 20 euro Fra 25 euro 10-70 euro |
200 euro Inntil 115 euro Fra 135 euro 100 euro Fra 160 euro Fra 65 euro 85 euro Fra 200 euro Fra 120 euro 170 euro 25 euro 40 euro |
Promillegrenser
Promille |
Promillegrense |
Bøtesatser for promillekjøring |
Danmark Finland Frankrike Hellas Italia Kroatia Kypros Spania Storbritannia Sverige Tyrkia Tyskland |
0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,8 0,2 0,5 0,5 |
Fra 1 nettomånedslønn Fra 15 dagslønninger Fra 135 euro Fra 80 euro Fra 530 euro Fra 90 euro Fra 100 euro Fra 500 euro Inntil 5980 euro Fra 40 dagslønninger Fra 230 euro Fra 500 euro |
Les også: