Euroncap

Gjør det bra i krasjtest

15 biler kollisjonstestet

BRA TEST: Nye Hyundai Santa Fe utmerker seg i EuroNCAPas ferste kollisjonstest. FOTO: Petter Handeland
BRA TEST: Nye Hyundai Santa Fe utmerker seg i EuroNCAPas ferste kollisjonstest. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Store, høyreiste SUV-er har tidligere utmerket seg negativt i kollisjonstester når det gjelder sikkerhet for fotgjengere. Men det har skjedd forbedringer på området. Nye Hyundai Santa Fe scorer 71 prosent av 100 mulige i EuroNCAPs ferskeste kollisjonstest. Også nye Range Rover gjør det brukbart på dette området.

Også Subaru Forester og Ford Kuga gjør det bra på fotgjengertesten med henholdsvis 73 og 70 prosent. Kuga får i tillegg full pott for sikkerhetsutstyr. Det samme gjør også Mitsubihi Outlander som får 64 prosent på fotgjengerbeskyttelse. Samme prosentpoeng som konkurrenten Mazda CX-5 fikk tidligere i år.

By-SUV-en Opel Mokka får 67 prosent på fotgjengerbeskyttelse, og full pott på sikkerhetsutstyr.

EuroNCAP (European New Car Assessment Program) er en uavhengig organisasjon som tester og vurderer sikkerheten i nye bilmodeller. Organisasjonen oppgir resultatet i deltestene i prosent av et toppresultat på 100 %. De viktigste deltestene er frontkollisjon med 40 % overlapping i 64 km/t, sidekollisjon i 50 km/t og sidekollisjon med stolpe i 29 km/t. Kollisjonsdukker for voksne og barn på 1,5 og 3 år brukes i disse testene.

LUKSUS: Range Rover gjør det bedre i kollisjonstesten til EuroNCAP. FOTO: Land Rover
LUKSUS: Range Rover gjør det bedre i kollisjonstesten til EuroNCAP. FOTO: Land Rover

I tillegg vurderer man kollisjonsbeskyttelse av fotgjengere, seter og nakkestøtter med tanke på whiplash, samt aktive og passive sikkerhetssystemer.

EuroNCAP har en noe annen inndeling av bilklassene enn det vi normalt sett opererer med i Norge, derfor finner du noen bilmodeller i andre tabeller enn du kanskje venter.

I tillegg er det svært viktig å få med seg at selv om Euro NCAP setter bilene i samme klasse, er det ikke gitt at du kan sammenligne resultatet direkte. Innen hver klasse kan det ikke skille mer enn 150 kilo mellom bilene for at resultatet kan sammenlignes.

På nettsiden finner du gode verktøy for å søke frem de bilene du er interessert i og hvilke resultater som er direkte sammenlignbare.

15 siste resultater fra EuroNCAP

AU: Dacia Lodgy. FOTO: Renault
AU: Dacia Lodgy. FOTO: Renault

Denne tabellen viser de 15 siste kollisjonstestene som EuroNCAP har gjennomført. Av tabellen går det frem at man kanskje skal være glade for at Dacia Lodgy ikke finnes i Norge.

SUV-en Dacia Duster er imidlertid snart i salg her til lands.

Bil

Total reating

Bekyttelse voksen

Beskyttelse barn

Beskyttelse fotgjenger

Sikkerhetsutstyr

Dacia Lodgy

3 stjerner

72 %

77 %

44 %

29 %

Fiat 500L

5 stjerner

94 %

78 %

65 %

71 %

Ford Fiesta

5 stjerner

91 %

86 %

65 %

71 %

Ford Kuga

5 stjerner

94 %

86 %

70 %

100 %

Hyundai Santa Fe

5 stjerner

96 %

89 %

71 %

86 %

Mercedes A-klasse

5 stjerner

93 %

81 %

67 %

86 %

Mitsubishi Outlander

5 stjerner

94 %

83 %

64 %

100 %

Opel Mokka

5 stjerner

96 %

90 %

67 %

100 %

Range Rover

5 stjerner

91 %

84 %

63 %

86 %

Seat Leon

5 stjerner

94 %

92 %

70 %

71 %

Seat Toledo

5 stjerner

94 %

80 %

69 %

71 %

Skoda Rapid

5 stjerner

94 %

80 %

69 %

71 %

Subaru Forester

5 stjerner

91 %

91 %

73 %

86 %

Volvo V60 Plug-In Hybrid

5 stjerner

93 %

83 %

65 %

100 %

VW Golf

5 stjerner

94 %

89 %

65 %

71 %

Les også:

Slik unngår du dugg og is på frontruta

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

De beste og verste bilene siden 1997

Slik blir nye Mazda 6