Feil drivstoff

Ikke start bilen etter feiltanking

Om du starter bilen eller ikke etter en feiltanking kan bety mye for regningen.

FEILTANKING: Bensin på dieseltanken kan bli svært kostbart. Men oppdager du tabben i tide, kan det hende du slipper reparasjoner for flere titall tusen kroner.
FEILTANKING: Bensin på dieseltanken kan bli svært kostbart. Men oppdager du tabben i tide, kan det hende du slipper reparasjoner for flere titall tusen kroner. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Å fylle feil drivstoff på bilen er vanligere enn man kanskje skulle tro. Oppdager du at du har fylt feil på drivstoff på tanken skal du absolutt ikke starte bilen. Det kan spare deg for betydelige summer i reparasjoner.

- Bensin kan gjøre store skader på en dieselmotor, særlig dersom man kjører mye etter feiltankingen. Reparasjonskostandene kan beløpe seg til flere titall tusen kroner, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Bilorganisasjonen hevder å ha hørt om reparasjoner på over 110 000 kroner etter feilfylling.

- Ofte skjer tabben i familier som kjører to biler med forskjellige drivstoffer. Er det en dieselbil du ikke bruker så ofte, har man en tendens til å fylle feil, sier Engebretsen.

I løpet av et par sommermåneder i fjor hjalp NAF over 583 bilister som hadde fylt feil på tanken. 557 av disse hadde fylt bensin på dieselbilen. Forsikringsselskapet If har beregnet at det skjer rundt 15 000 feilfyllinger av bensin på dieselbiler i Norge. Disse feilfyllingene koster årlig rundt 155 millioner kroner.

I hovedsak er det feilfyllinger med bensin på dieselbil som er problemet. Det motsatte er vanskeligere fordi munningen på dieselpistolen er større enn diameteren på tankåpningen på bensinbilen.

Kan bli svært kostbart

I snitt koster det rundt 7000 kroner å reparere følgende av en feiltanking, ifølge If. Men det kan i verste fall føre til kostnader opp mot 90 000 kroner hvis hele dieselsystemet må skiftes.

- Kostnadene øker hvis dieselbilen startes opp etter feiltanking fordi det øker risikoen for skade på dieselpumpen. Da kan kostnadene raskt komme opp i 25 000 kroner, ifølge Vidar Brustad, teknisk fagsjef i If

- Dersom bilen i tillegg blir kjørt langt etter feilfyllingen, kan reparasjonskostnadene i verste fall komme opp mot 90 000 kroner. Da må nemlig både pumper og dyser skiftes ut, forklarer Brustad.

Har du tanket feil, gjør følgende:

Tabben oppdages FØR bilen er startet:

* Ikke vri om nøkkelen. Få hjelp til å dytte bilen vekk fra drivstoffpumpen, og kontakt bergingsselskapet slik at bilen blir transportert til verksted for tapping og rensing av tank. Sjekk om bilberger har utstyr og kan gjøre det på stedet.

Tabben oppdages ETTER at bilen er startet:

* Stopp snarest. Du kan merke feilfyllingen ved ujevn motorgange, varsellamper lyser og motoren fusker eller lager uvanlige lyder.

- Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, gjelder det å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis. Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn i dieselpumpa, men går fortsatt på diesel. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper, sier Engebretsen.

- Hva skyldes det at bensin i dieselmotoren kan bli så ødeleggende?

- Diesel har de smørende egenskapene som mekanikken i dieselmotoren trenger. Bensinen tørker ut bevegelige deler i pumpe og dyser, forklarer Engebretsen.

Mindre dramatisk med diesel på bensinbilen

Fyller du diesel på bensinbilen er det noe mindre dramatisk, siden diesel smører.

Men er du uheldig, kan uforbrent diesel komme inn i katalysatoren. Da må den enten renses eller byttes. Bilen kan i dette tilfellet også stoppe. Da kreves en totalrenovering av drivstoffanlegget på noen tusenlapper, i verste fall ny katalysator.

Skulle først bilen stoppe etter feiltanking, kan det være smart å legge reparasjonen ut på anbud. Det kan spare deg for tusenvis av kroner.