Er skiboksen i boks til vinterferien?
Sjekk dette før du velger skiboks.

Skibokser kommer i mange varianter. Alt fra sammenleggbare bokser i tøy og små og billige plastbokser, til glassfiberbokser som koster over 20 000 kroner. Det er mange hensyn å ta når du skal velge skiboks, men det aller første du bør tenke gjennom er hva du skal bruke den til - og ikke minst hvordan du skal bruke den.
Mange lar skiboksen være montert hele året, mens andre bruker den mer selektivt. For sistnevnte vil boksens vekt og festeanordning være et viktig poeng. Noen vil ha en boks som ser bra ut, mens andre igjen kun velger det mest praktiske. Også her finnes det store forskjeller.
Volumet på innsiden er et viktig aspekt når du skal vurdere hvilken boks du trenger. Den boksen naboen har for å frakte langrennsski passer ikke nødvendigvis for deg som trenger å frakte barnevognen på taket.
Hvis du skal ha noe annet enn helt normale ski i boksen, er det veldig viktig at du faktisk tar med deg barnevognen, seilutstyret - eller hva nå enn du trenger å frakte - for å prøve boksen.
Plast eller glassfiber?
Er du av typen som kun bruker boksen når den faktisk trengs, er det greit å vurdere plastboksene. Disse er ofte lettere enn glassfiberboksene i tilsvarende størrelse.
For eksempel veier Skiguards 750 ABS med et volum på 400 liter 20 kilo, mens den litt større glassfibervarianten, 950 (435 l.), veier 30 kilo.
For de tyngre boksene er det verdt å merke seg at man som regel må være to personer for å klare monteringen.
De lettere boksene er det mulig å plassere på taket alene. Det finnes også løsninger som lar deg henge boksen i garasjetaket for så å senke den ned på bilen. Praktisk for de som har problemer med å løfte tungt. Det krever imidlertid at du har garasje og mulighet til å henge opp en slik anordning.
Les også: Slik pakker du skiboksen
Forskellige festeordninger
Mange forbinder kanskje skibokser med plundrete montering med skruer og muttere, men det finnes alternativer. Blant det beste på markedet, er Thules PowerGrip-system. Her er det bare å vri på fire hjul for å feste boksen til takstativet. Også Paclines iZi2Connect-system fungerer på en lignende måte.
En del glassfiberbokser har tunneler for lastestativbjelkene. De gjør monteringen plundrete første gangen, men til gjengjeld ligger boksene lavere mot taket. Hvis du skal ha en slik boks av og på ofte, kan det være smart å kjøpe et ekstra sett med lastebjelker. Hvis du lar disse stå montert i boksen hele tiden tar monteringen mye kortere tid.
Fordeler og ulemper
Skibokser finnes i hovedsak i to materialer: Plast og glassfiber (eller glassfiberarmert polyester om man skal være pinlig nøyaktig). Begge materialene har sine fordeler og ulemper. Plastboksene er som nevnt lettere enn modellene i glassfiber, men også på prissiden skiller det en del. Dette kommer i hovedsak av produksjonsmetodene. For mens glassfiberboksene i stor grad lages manuelt, kan plastboksene formstøpes i hopetall.
Det er imidlertid ikke bare velstand med plastboksene. De er ofte mer fleksible, og det gjør at de kan virke mindre solide. Dette gjelder spesielt i forbindelse med åpning og lukking, hvor plastboksene ikke er like presise som glassfiberboksene. De bygges som regel også høyere, og er dermed i manges øyne ikke like pene.
I det siste har det også kommet noen sammenleggbare takbokser i stoff på markedet. Blant annet har Thule to bokser (eventuelt poser) ved navn Ranger i sitt sortiment.
Disse er laget i vanntett stoff med tapede sømmer og har fester for ski på innsiden.
Øker forbruket i høy fart
Mange hevder at takbokser øker forbruket drastisk, og det er ikke til å stikke under stol at det å montere en mer eller mindre aerodynamisk kasse på taket ikke er forbrukssenkende.
Likevel viser både våre erfaringer og utenlandske tester at økningen er langt fra dramatisk i normale hastigheter. I hastigheter opp til 100 km/t er økningen på mellom fem og ti prosent. For en moderne familiebil vil det si rundt en halv desiliter ekstra på mila ved langkjøring.
Beveger du deg imidlertid nedover i Europa, til steder med høyere (eller ingen) fartsgrenser, blir forskjellen imidlertid vesentlig større. ADACs tall viser at forskjellen i 130 km/t er rundt 50 prosent. Det lønner seg altså å holde relativt moderate hastigheter hvis du kjører med ski boks.
Les også:
10 biler som får deg frem på vinterføre
Her er Audis Hemsedal-ekspress
Her er Norges beste bruktbiler
Produktguide
Thule Pacific 500
Billig og enkel boks med Fast Grip-montering.
Pris: 2599,- (BilXtra)
L/B/H (i cm): 226/55/37
Volum: 330 liter
Vekt: 12 kilo
Byggemateriale: ABS-plast
Thule Dynamic 900
Aerodynamisk utformet med åpning på begge sider.

Pris: 6499,- (BilXtra)
L/B/H (i cm): 235/94/35
Volum: 520 liter
Vekt: 22 kilo
Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester
Thule Ranger 500
Sammenleggbar takboks i stoff. For deg som har liten plass.
Pris: 3599,-

L/B/H (i cm): 190/50/30
Volum: 300 liter
Vekt: 10 kilo
Byggemateriale: Stoff
Biltema
Billig og relativt stor boks fra Biltema i ABS-plast.
Pris: 2199,- (Biltema)
L/B/H (i cm): 220/80/36

Volum: 450 liter
Vekt: 16 kilo
Byggemateriale: ABS-plast
Arjes 480
Den billigste takboksen vi har kommet over.
Pris: 1795,- (Jula)
L/B/H (i cm): 195/72/42
Volum: 480 liter

Vekt: 19 kilo
Byggemateriale: ABS-plast
Skiguard 960 TE
Eksklusiv boks med elektrisk åpning og LED-lys.
Pris: 21.500,- (9500,- uten elektrisk åpning)
L/B/H (i cm): 230/96/29
Volum: 525 liter
Vekt: 34 kilo

Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester
Skiguard 825T
En allroundboks som passer til små og mellomstore biler.
Pris: 8450.-
L/B/H (i cm): 208/85/31
Volum: 460 liter
Vekt: 29 kilo
Byggmateriale: Glassfiberarmert polyester
Les test av Skiguard 825 Touring
Skiguard 1100-S
Gigantisk boks for deg med stor bil.
Pris: 12.200,-
L/B/H (i cm): 275/105/34
Volum: 800 liter
Vekt: 60 kilo
Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester

Skiguard 500
Liten boks for deg som kun trenger plass til ski.
Pris: 5800,-
L/B/H (i cm): 225/55/28
Volum: 280 liter
Vekt: 18 kilo
Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester
Packline Pixel
Lav og bred boks med kult design.
Pris: Ca. 12 500,-
L/B/H (i cm): 210/90/27
Volum: 400 liter
Vekt: 25 kilo
Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester
Packline FX-SUV

Spesialutviklet for høye SUV-er med store bakluker.
Pris: 8195,-
L/B/H (i cm): 210/90/27
Volum: 400 liter
Vekt: 25 kilo
Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester

