Bilutstyr
Ekstrautstyret vi gjerne bytter bort
En undersøkelse viser at folk heller vil ha ekstra ryggelys enn varme i setene.

Trenger du egentlig ekstrautstyr som elektrisk setejustering, varme i setene, vindushviskere med regnsensor, elektrisk håndbrekk og parkeringssensor? Eller ville du gladelig byttet dette utstyret mot ekstra ryggelys og temperaturmåler for motoren?
NAFs søsterorganisasjon i England i AA har gjennomført en undersøkelse som viser at svært mange av medlemmene gladelig ville byttet ut moderne ekstrautstyr rette mot komfort mot mer grunnleggende og tradisjonelt utstyr.
Hele 71 prosent av medlemmene sier at de gladelig bytter ut varme i setene mot ekstra ryggelys, slik at det blir lettere å rygge i mørket, og temperaturmåler for motoren.
- Resultatene i undersøkelsen forundrer meg ikke. Den viser bare at folk ønsker mer kontroll over bilene sine, sier Jan Ivar Engebresten, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Moderne biler viser både temperaturen ute og inne i kupeen, mens temperaturmåler for motoren ofte har forsvunnet fra dashbordet. Den har havnet dypt ned i menysystemt, og dukker opp som et ubehagelig "pling" og glødende varsellampe når temperaturen er for høy.
- Det er greit å kunne følge med på om motoren er på vei til å bli overopphetet på en varm dag med mye kø, sier Engebretsen.
- Våre medlemmer forteller oss at det er gått for langt på enkelte modeller, og at de ønsker praktiske innretninger mer enn tant og fjas. Å ha to ryggelys gjør det lettere å rygge ned en dunkelt belyst vei, og en temperaturmåler vil vise når motoren sliter, for eksempel ved tauing eller ved krabbekjøring i tett trafikk, uttaler Andy Smith i AA
Engebretsen poengtere også at moderne ekstrautstyr kan virke sløvende.
- Det er neppe tvil om at mye av det komfortrettede utstyret kan virke passiviserende på sjåføren, og det er noe vi absolutt ikke ønsker i trafikken, sier Engebretsen.

Kjønnsforskjeller
Undersøkelsen viser at det er visse kjønnsforskjeller på hva menn og kvinner foretrekker av komfortrettet utstyr i bilen
Dette komfortutstyret vil menn ha
Varme i setene
Klimaanlegg (aircondition)
Parkeringssensorer
Elektriske sidespeil
Elektriske vindusheiser
Cruisekontroll
Kjørecomputer
Dette komfortutstyret vil kvinner ha
Oppvarmet frontrute
Elektrisk håndbrekk
Vindushviskere med regnsensor
Utstyret som lønner seg

Mye av det komfortrettede utstyret kan virke overflødig, men noe ekstrautstyr er det likevel lurt å vurdere. En helt skrapet bil vil være mindre ettertraktet som brukt. Metalliclakk kan det være lurt å bruke noen tusenlapper på, og det samme gjelder klimaanleg. Dessuten er sikkerhetsutstyr smart. Det gir bilen høyere verdi.
- Alle som kjøper bil i dag, uansett prisklasse, bør velge xenonlys, aktive kurvelys, parkeringsvarmer, parkeringsvarsler foran og bak, samt bluetooth-tilkobling. I dyrere biler bør også nødbremsesystemer og beltestrammer med. Det anbefaler Kjell Magne Aalbergsjø, seniorrådgiver hos OFV.
Utstyr anbefalt av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Xenon-lys, aktive kurvelys, parkeringsvarsler, parkeringsvarmer, bluetooth-tilkobling, nødoppringning

Utstyr det selges mye av
Regnsensor, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer, bluetooth og aluminiumsfelger
Litt dyrere biler:
Førerassistanse-systemer, xenon/bi-xenonm, cruisekontroll, fargede ruter, nøkkelfritt, ekstra seter
Utstyr anbefalt av Leaseplan
Tilleggsvarmer med timer og/eller fjernkontroll, xenon-lys/Bi-xenon-lys, aktive kurvelys, hengerfeste, automatisk klimaanlegg, seter i skinn/delskinn, oppgradering til sportsseter, panoramatak (avhenger av bilmodell), ekstra seter (for MPV der syv seter er opsjon), automatgir og 4WD (der prisforskjellen på 2WD og 4WD er liten)
- Du får ikke nødvendigvis mer for en liten bil med skinnseter og automatgir. Men i for eksempel en Mercedes E-klasse bør du helst ha begge deler, sier flåteanalytiker Mårten Olsen i Leaseplan.
Les også:
Quiz: Kjenner du igjen bilene fra siden?
Denne BMW-en mangler bare litt erotikk