Dieselbil
Derfor er dieselbilen vanskeligere å starte i kulda
Slik får du lettere start på dieselbilen i sprengkulda.
- Har du dieselbil må du være forberedt på at du kan få problemer med dieselen når det er ekstremt kaldt over lengre tid, sier Anders Kleve Svela sjef for kategoriutvikling drivstoff i Statoil Fuel & Retail Norge.
Vanlig norsk vinterdiesel begynner å felle ut vokskrystaller og bli tåkete ved minus 22 grader.
- Dette vil ikke gi noen umiddelbare problemer, men dersom temperaturen i dieselen faller under minus 30 grader, så risikerer du tette dieselfiltre. Dette vil variere fra bil til bil, og det avhenger av om bilen er jevnlig i bruk eller ikke, sier Svela.
En typisk misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 30 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen.
- Dersom bilen brukes jevnlig, vil det bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe. Står bilen derimot utendørs i ekstremkulda i lengre tid, synker temperaturen på dieselen på tanken, opplyser Svela.
Det er både motor- og drivstofftekniske årsaker til at en dieselbil kan være vanskeligere å få start på enn en bensinbil.
- Årsaken til kuldeproblemene med diesel er at den blir tyktflytende og kan skille ut voks når det blir svært kaldt, forteller Lillian Aasheim, Communications Manager i Norske Shell A/S.
Derfor vil ikke dieselmotoren starte
Gode råd i ekstremkulden:
Motorolje:
Med tynnere olje - såkalt lettløpsolje - starter motoren betydelig lettere i kulda. Motoren slites også mindre. Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig.
Dieselfilteret:
Bør skiftes/dreneres for vann før hver vintersesong. Vann kan felles ut og samles opp i filteret. Når vannet fryser reduseres kapasiteten til drivstoffiltret, og det skal mindre til før filteret tettes og blokkerer drivstofftilførselen.
Frostvæske:
Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet i radiatoren på din bil? For lav innblanding av frostvæske kan føre til at kjølevannet fryser. Frostvæske har tilsetningsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken. Verksteder, NAF-stasjoner og de fleste bensinstasjoner har utstyr for å måle hvilken minimumstemperatur ditt kjølevann tåler.
Spylervæske:
Sjekk hva spylervæsken tåler av kulde. Er du usikker, hell på litt konsentrert spylervæske.
Bilbatteri
Det er dårlige batterier som oftest gir startproblemer. Batteriet har lettere for å få selvutlading når det ikke er toppladet og kuldegradene er mange nok.
Silikon:
Smør silikon på listene i bilens dører og bagasjelokk. Da unngår du at dørene fryser igjen. Bruk helst silikonstift.
Låsolje:
Sørge for at alle låser er smurt med låsolje. Fettet fra låsoljen hindrer låsen fra å fryse igjen.
Pledd og varme klær:
Ha pledd og varme klær liggende i bilen. Får du motorstopp vil temperaturen i bilen falle veldig raskt, og det kan ta tid før hjelpen kommer.
Varm garasje:
Står bilen i en varm garasje unngår du at temperaturen på drivstoffet synker for lavt (gjelder i første rekke diesel), og du sparer batteriet når du starter opp bilen.
Motorvarmer
Motorvarmer hjelper mot startvansker i kulda. I tillegg gir kalde motorer økte utslipp, økt slitasje og dårligere komfort.. Motorvarmesystemer kan ettermonteres på alle biler, og det finnes også løsninger for de som ikke har tilgang på stikkontakt.
Ikke la bilen stå for lenge i kulda:
Dersom bilen står utendørs i kulde over en lengre periode er det et godt råd å gå ut og starte opp motoren nå og da. Ta gjerne en kjøretur for å lade batteriet.
Første tegn på utfelling av vokskrystaller er definert som dieselens tåkepunkt. Hvite vokspartikler blir synlig i dieselen. Den blir litt grålig (som om man heller en dråpe melk i et glass vann). Etter hvert som temperaturen synker vil vokskrystallene «klumpe seg sammen» og til slutt blir de så store og mange at de blokkerer filteret. Denne temperaturen kalles for blokkeringspunktet på fagspråket. Blokkeringspunktet for vinterdiesel er minus 32 grader mens den om sommeren er minus 12 grader. Derfor har dieselen ulik kvalitet avhengig av årstiden.
- Det sier seg derfor selv at «sommerdiesel» om vinteren ikke behøver å gå så veldig bra, sier Knut Skårdalsmo, Senior Product Specialist i Statoil Fuel & Retail Norge.
I en dieselmotor er det ingen tennplugg slik det er i en bensinmotor. Drivstoffet skal selvantenne ved kompresjon og når det er veldig kaldt blir det vanskeligere å forstøve diesel (det skal bli små fine dråper når den sprøytes inn i motoren) og få korrekt blanding med luft. Denne blandingen kan være vanskelig å antenne.
Det stilles dermed større krav til «tilgjengelig batterikapasitet» i en bil med dieselmotor.
Dieselmotorene er utstyrt med glødeplugger for å øke temperaturen i forbrenningsrommet ved lave temperaturer. En dieselmotor uten - eller med defekte - glødeplugger vil ofte har store problemer. Dersom temperaturen i startøyeblikket er minus 20 grader vil luften i forbrennigsrommet ikke være varm nok til at dieselen kan antennes. Siden hele motoren er svært kald vil en god del av kompresjonsvarmen gå med til å varme opp kalde overflater og det trengs svært mange motoromdreininger før temperaturen blir høy nok.
I tillegg vil det sprøytes inn litt diesel for hver motoromdreining og denne dieselen vil også «stjele» varme fra kompresjonen.
Lettere med bensin
Bensin lar seg ikke påvirke av kulde på samme måte.For å få start på en bensinmotor kreves en antennbar gassblanding rundt tennpluggen. Siden bensin er mye letter fordampelig enn diesel gjøres dette ved å tilføre så mye bensin til forbrenningsrommet at dette sikres (i gamle dager var det choke på bensinbilene og hensikten med den var blant annetr å øke tilført bensinmengde ved lave temperaturer).
Bensin har ingen begrensninger med hensyn på blokkering av filter. Det betyr at så lenge det er tilstrekkelig strøm på batteriet til å dra rundt startmotoren vil en bensinmotor stort sett starte. Lav batterispenning kan medføre at elektronikken på nyere biler ikke vil i gang på grunn av krav til minimumsspenning. Man kan dermed oppleve at motoren går rundt uten å få start siden elektronikken styrer elementer som tenning og innsprøytning.
Dette kan du gjøre
Det finnes grep du kan gjøre for å lettere få start på dieselbilen i sprengkulda
Det kan lønne seg å bruke en lettflytende syntetisk motorolje og sørge for at batteriet er fulladet og i god stand.
Det lønner seg også å holde dieseltanken ganske full, da reduserer man sannsynligheten for å få problemer på grunn av kondens.
Dieselvarmer hjelper
Motorvarmer/dieselvarmer vil også kunne hjelpe. En dieselvarmer er en slags varmekolbe som enten varmer motorblokken eller motorens kjølevann. Den gir motoren en liten lunk og hjelper på kaldstartproblemer.
Dieselvarmeren er på sett og vis en liten ovn som fyres med diesel, men den startes på en helt annen måte enn man starter en motor. Kort fortalt varmer dieselvarmeren opp kjølevæsken som igjen varmer både kupé og motor.
I tillegg til dieselvarmer er det vanlig å montere en kupévarmer, en liten elektrisk vifteovn som varmer kupeen.
Tilsetningsstoffer
De fleste av oss kjører ikke rundt i ny bil. Har du en bil som har rullet noen mil, så kan det være lurt å vurdere tilsetninger i drivstoffet.
- Vi har i flere år brukt produktet Alron, som viktigste allround-tilsetning for både bensin- og dieselebiler, sier Ketil Gulden, bilentusiast hos Bilxtra i Lillestrøm
Denne ingrediensen skal ifølge Gulden motvirke koksdannelse i motoren, i tillegg til at den hamler opp med kondensen i drivstofftanken og de påfølgende oppblomstring av dieseldyr.
Fyll lokalt
I utgangspunktet tåler dieselen like mange kuldegrader uavhengig av hvor i landet du har kjøpt den. Men selskapene som leveres drivstoff får mange henvendelse fra bilister som lurer på om de vil få startvansker dersom de fyller tanken i lavlandet og deretter reiser på helgetur til et område med strengere kulde. Hos Møller Bil i "kuldehølet" Tynset bekrefter man at det gjerne er folk på gjennomreise som får problemer med dieselbilen.
- I perioder med ekstrem kulde kan det være lurt å fylle opp tanken på en lokal stasjon, sier Anders Kleve Svela i Statoil.
Advarer mot Petter Smart
Tidligere ble det tilsatt parafin i dieselen for å bedre kuldeegenskapene, Men siden parafin har høyt svovelinnhold, samt utilfredsstillende smøreegenskaper, er dette i dag både umulig og ulovlig. Parafin kan skade partikkelfiltre og katalysatorer på nye biler.
Svela advarer mot å leke Petter Smart.
- Vi får ofte spørsmål om det går an å tilsette parafin i dieselen for å forbedre kuldeegenskapene. Svaret er et soleklart nei, sier Svela.
Kilder: NAF, Norske Shell og Statoil Norge
Les også:
Test: Her er spylervæskene som duger i kulda
Quiz: Kjenner du igjen bilene?
Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner
Denne saken ble første gang publisert 06/12 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.