Baklys på bil

Derfor kjører du uten baklys

Anbefaler at du skrur på lysene manuelt.

BAKLYS PÅ BIL: Kjører du bil med automatikk som styrer baklysene, anbefaler NAF at du lar den jobbe som den skal under normale forhold. Under ekstreme vær- og føreforhold bør du overstyre automatikken og skru lysene på manuelt.
BAKLYS PÅ BIL: Kjører du bil med automatikk som styrer baklysene, anbefaler NAF at du lar den jobbe som den skal under normale forhold. Under ekstreme vær- og føreforhold bør du overstyre automatikken og skru lysene på manuelt. Foto: FOTO: Vi Menn Bil TopGear
Først publisert Sist oppdatert

- Det er problematisk at automatikken på nyere biler ikke alltid slår inn når det for eksempel er dårlig sikt, eksempelvis ved tett tåke eller snødrev, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Tidligere var det slik at biler solgt nye i Norge hadde automatisk tenning av lys foran og bak når motoren ble startet. Men kravet om automatisk tenning av kjørelys forsvant med EØS-avtalen. Det var fortsatt påbud å kjøre med lysene tent, men ikke automatisk.

Et EU-direktiv som trådte i kraft i 2012, fastslo at det ikke lengre var krav til dette. Direktivet overstyrer den norske kjøretøyforskriften. Dette innebærer at alle typegodkjente biler som kommer til Norge har dagens EU- standard, som ikke krever at baklysene skal virke samtidig med kjørelys. Dette medfører at de fleste biler bare har kjørelys foran, mens baklysene kommer på automatisk når man eksempelvis kjører inn i en tunnel.

Baklys på bil

Bakgrunnen for EU-standarden er at det for rundt 4-5 år siden ble diskutert om baklysene skulle virke samtidig med kjørelysene. Argumentet for at baklysene ikke skulle virke sammen med kjørelysene var den store energibesparelsen som ville oppnås om alle kjøretøy i så mange land unnlot å kjøre med baklysene tent på dagtid.

- Dette regnestykket ble så enormt stort at de miljømessige hensyn vant frem, og det ble vedtatt at kjørelysene foran kunne virke alene, sier Gunnar Flatin ved Kontor for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet.

Norge mot røkla

Vegdirektoratet var representert i Genève under disse diskusjonene, og tre land sa seg ikke enige i regelendring for baklys, Norge, Sverige og Italia. Norge hadde på dette tidspunktet nasjonale regler for bruk av baklys i kjøretøyforskriften. Italia ga etter og opphevet sine bestemmelser. Det samme skjedde med Sverige. Norge var da alene om å ha nasjonale regler.

- Det er årsaken til at dette fortsatt står i kjøretøyforskriften, men i dag gjelder ikke kjøretøyforskriften for nye biler. I stedet benyttes Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil, sier Flatin.

Det innebærer at EUs ECE-regulativ er styrende, men de norske reglene er tillatt i tillegg.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

- Det vil si at i Norge kan man bygge om til denne funksjonen at baklys virker sammen med kjørelys, men det kan ikke pålegges, opplyser Flatin

- Du bør skru på lysene manuelt

NAF har vært i kontakt med de fleste norske bilimportørene for å høre hvordan de forholder seg til tenning av kjørelys bak. De fleste forholder seg til EU-direktivet, men det varierer veldig fra modell til modell. Noen modeller har automatikk som tenner baklysene enten i dårlig lys eller dårlig sikt. Andre sverger til den mer tradisjonelle metoden der du som fører må skru lysene av eller på manuelt.

- Kjører du bil med automatikk som styrer baklysene, anbefaler vi at du lar den jobbe som den skal under normale forhold. Under ekstreme vær- og føreforhold bør du overstyre automatikken og skru lysene på manuelt, sier Handeland.

Les også:

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

De beste bruktbilene i kompaktklassen

Krever at elbilene støyer mer