Sommerdekk

Dekkene blir større, men lettere

Høyytelsesdekk med miljøprofil? Jo, det er mulig.

LAVERE FORBRUK: Gode dekk er med på å senke forbruket på bilen din. FOTO: Produsent
LAVERE FORBRUK: Gode dekk er med på å senke forbruket på bilen din. FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Sommerdekket Dunlop Sport BluResponse er blant nyhetene på dekkmarkedet i år som varsler en slags trend.

- Dekkene blir lettere og større. 14-tommer forsvinner, mens markedet for 16-tommer og større vokser, hevder Michel Rzonzef, direktør for Goodyear Dunlops konsumentmarked.

Uttalelsen kom i forbindelse med Dunlops lansering av selskapets nye storsatsing i konsumentmarkedet, Sport BluResponse, som skal være 12 prosent lettere og 40 prosent mer drivstoffeffektivt enn forgjengeren Fast Respons.

Takket være materialer som avgir lite varme, formen og konstruksjonen skal Sport BluResponse ha 30 prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren.

- Lav rullemotstand gir lavere forbruk. Dunlop-dekk har høyytelsesprofil, men Sport BluResponse-dekket har i tillegg en miljøprofil, sier Pierre Santoul, europeisk markedssjef i Dunlop Goodyear.

DEKKEKSPERT: - Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et gangfelt er faktisk veldig viktig, sier Rune Korsvoll. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DEKKEKSPERT: - Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et gangfelt er faktisk veldig viktig, sier Rune Korsvoll. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Dekket har også store midtspor som effektivt trenger vann unna, særlig i høye hastigheter, noe som reduserer faren for vannplaning. Det har bidratt til å gi dekket A-gradering på EUs dekkmerkingsskala for våtgrep, forteller Saburo Miyabe, sjefingeniør i Dunlop Tyskland.

DEKKINGENIØR: Saburo Miyabe, sjefingeniør i Dunlop Tyskland. FOTO: Martin Jansen
DEKKINGENIØR: Saburo Miyabe, sjefingeniør i Dunlop Tyskland. FOTO: Martin Jansen
DEKK: EU-Merkingen
DEKK: EU-Merkingen

Billigdekk hevder seg

Dekkene som kommer best ut i årets NAF-test er også blant de dyreste. Men som oftest gjenspeiler prisen dekkets kvaliteter. Det har med utviklingskostnader å gjøre. Men det finnes unntak. I årets test overrasker billigdekket Apollo fra India med gode egenskaper på våt asfalt.

Grep på våt asfalt

Fra og med 1. november 2012 skal alle dekk som selges i EU være merket med et spesielt klistremerke som angir dekkets egenskaper i tre kategorier. Norge har kopiert EU-direktivet. Den nye merkingen viser blant annet dekkstøynivå og rullemotstand.

Dekkenes rullemotstand påvirker forbruket, og forskjellen mellom et A- og G-merket dekk skal være på cirka 0,1 liter per mil - basert på en bil med et forbruk på 0,66 l/mil.

Enda viktigere er grepet på våt asfalt. I verste fall vil et G-merket dekk ha 36 meter lengre bremselengde enn et A-merket dekk. Våtgrepet er dermed kanskje det viktigste aspektet når du skal kjøpe sommerdekk.

- Godt våtgrep er en viktig egenskap i Norge. Man skal imidlertid huske at dekkmerkingen bare informerer om bremselengde på våt vei. Den forteller ingen ting om hvor godt dekket hindrer vannplaning, sier Fredrik hauge, produktsjef i Nokian Dekk AS.

Han mener man ikke bør legge for stor vekt på dekkmerkingen siden den bare tar hensyn til tre egenskaper.

- Man får bedre informasjon i motorbladenes dekktester, der man tester opptil 20 egenskaper, sier Hauge.

Norges viktigste test av sommerdekk gjøres av NAF-bladet Motor. En av de som vet mest om dekk i Norge er bladet redaksjonssjef, Rune Korsvoll.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

- Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et gangfelt er faktisk veldig viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha en fart på 50 km/t idet den treffer fotgjengeren, sier Korsvoll.

I år er det dekkene fra Nokian, Continental, Dunlop og Goodyear som scorer best i NAFs test av sommerdekk. Aller best scorer Goodyears EfficientGrip Performance. Dekket er det siste tilskuddet i EfficientGrip-produktserien, og betjener hele spekteret fra småbiler med det nye standarddekket EfficientGrip Compact til firehjulstrekkere med EfficientGrip SUV.

- Vi har lykkes med å utvikle en ny chafergummiblanding som gir lav rullemotstand med redusert drivstofforbruk til følge. Med ActiveBraking-teknologien har vi klart å øke kontakten dekket har med veien under bremsing, sier Hugues Despres, Goodyears Brand Director for Europa, Midt-Østen og Afrika.

Tror på vekst for «flate» dekk

PUNKTERINGSFRIE: Med RFT-dekk kan du kjøre videre selv om dekket punkterer og mister alt lufttrykk. FOTO: Bridgestone
PUNKTERINGSFRIE: Med RFT-dekk kan du kjøre videre selv om dekket punkterer og mister alt lufttrykk. FOTO: Bridgestone

Det er gått 15 år siden Bridgestone utviklet sitt første dekk med Run-Flat-Technology (RFT), den gang kun til Porsche 959. Med RFT-dekk kan du kjøre videre selv om dekket punkterer og mister alt lufttrykk. Etterhvert ble RFT-dekk også tilgjengelig for mer normale bilmodeller, og i dag er det standardmontering på blant andre BMWs bilmodeller.

Nye dekk fra Nokian

Nokian har kommet med et tilskudd til sommerdekkfamilien Nokian Hakka: Hakka Black er et sportslig dekk, ifølge Nokian, utviklet for høye ytelser og rask kjøring, mens miljøvennlige Nokian eLine allerede har AA-klassifisering i EUs nye dekkmerking.

Hakka Black har blant annet nanoteknikk, samt et mønster som er spesielt utviklet for rask kjøring. Nokian eLine har et mønster som gjør at belastningen fordeles over et større område, slik at dekket får minst mulig formforandring og rullemotstand under kjøring.

Men RFT-dekkene har ikke hatt noe stort gjennombrudd i markedet. Dekkene er stivere, og prisen har ligget 50-60 prosent høyere enn vanlige dekk. Nå lanserer imidlertid Bridgestone en ny generasjon RFT som er tilnærmet like myke som vanlige dekk og som skal passe på de fleste moderne biler med 16'' dekk og oppover. Prisnivået er også redusert, og de nye RFT-dekkene skal nå koste rundt 25 prosent mer enn vanlige dekk.

- Vi tror så mange som 90 prosent av alle bileiere ikke vet at det finnes dekk med denne teknologien. Vi tror også at det i fremtiden vil bli flere og flere bilmodeller som velger RFT løsninger i stedet for dekk-på-boks eller andre løsninger, sier Stian Laurin Eriksen, markedsjef i Gjerde & Byhring AS som distribuerer Bridgestone.

Les også:

2013 - her er de beste sommerdekkene

2012 - de beste sommerdekkene

Slik skifter du hjul riktig

Fem feil når du flettekjører. SE VIDEO