Test av vinterdekk
De beste vinterdekkene
Nå blir det glatt, her er dekkene som gir best grep.
Nå kan det være lurt å legge om til vinterdekk.For nå kommer "den kalde fine tida" over mesteparten av landet.
- Folk vil merke at det blir ganske mye kjøligere på torsdag. På formiddagen skal det snø over 600 meter mens utover dagen blir det kaldere og vi får snøbyger over 300 meter. Det er ganske lavt og betyr definitivt vinterdekk, sier meteorolog Rafael Escobar Løvdahl til yr.no
NAF har testet 20 pigg- og piggfrie vinterdekk. Testen viser at det er stor forskjell på hvor mye penger og anstrengelser de enkelte produsentene legger i å utvikle dekk for nordiske vinterforhold - de mest krevende i Europa, ifølge NAF.
NAF advarer derfor mot å kjøpe billige dekk fra en produsent med dårlig kjennskap til nordiske forhold. Du risikerer å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner.
Overraskende svakt
En av de store overraskelsene i testet er at Continental ContiViking Contact 5 ikke kommer blant de aller beste i testen. Ifølge testteamet er årsaken at noen av årets konkurrenter er blitt bedre på is. Her oppnår Continental bare middels resultater. På snø derimot, er dekket i toppen i alle disipliner.
Vinterdekket skal først og fremst gi deg høy sikkerhet på snø og is, samtidig som det skal være best mulig på våt asfalt. Dette er nemlig to motstridende egenskaper i et dekk, og utgjør en gordisk knute for produsentene.
Testvinner var ikke godkjent
Det beste piggdekket i testen er Nokian Hakkapeliitta 8. Paradoksalt nok var dekket ikke tillatt i Norge da testresultatet var klart. Det skyldtes at Vegdirektoratet ikke har vedtatt de nye nordiske piggreglene.
Bakgrunnen er at Finland og Sverige for to år siden vedtok nye piggregler, med virking fra 1. juli 2013. Ifølge disse reglene kan et dekk maksimalt ha 50 pigger per løpemeter. For et dekk i dimensjon 205/55 R16 betyr det i underkant av 100 pigger.
Meningen var at Norge skulle innføre de samme reglene, men ifølge NAF skjedde ingenting før i siste liten hos Vegdirektoratet. Direktoratet har nå innført en toårig dispensasjon for blant annet dette dekket.
Når du har bestemt deg for hvilket dekk du vil kjøpe, bør du sjekke prisen nøye. På samme merke og modell kan prisene variere med 1500-2000 kroner fra forhandler til forhandler når du skal kjøpe fire nye dekk.
Piggdekk
Nokian Hakkapeliitta 8: 8,6 poeng
Continental ContiIce Contact: 8,2 poeng
Gislaved Nord Frost 100: 8,2 poeng
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic: 7,8 poeng
Hankook Winter I*Pike RS: 7,8 poeng
Bridgestone Blizzak Spike-01: 7,7 poeng
Michelin X-Ice North 3: 7,4 poeng
BF Goodrich g-Force Stud: 7,3 poeng
Toyo Observe G3-Ice: 6,9 poeng
Aurora Winter Route Master UW71: 6,6 poeng
GT Champiro Ice Force: 6,3 poeng
Piggfrie vinterdekk
Nokian Hakkapeliitta R2: 7,5 poeng
Bridgestone Blizzak WS70: 7,2 poeng
Continental ContiViking Contact 5: 7,0 poeng
Vredestein Nord-Trac 2: 6,8 poeng
Les også: Slik ble testen gjennomført
Rotasjonsretning?
Under enkelttestene ovenfor vil du se at det snakkes om rotasjonsretning. Har dekket rotasjonsretning betyr det at det har retningsbestemt mønster eller definert rulleretning.
Du kan enkelt finne ut om dekkene dine har definert rulleretning: Sett dekket på høykant og plasser det mellom bena. Snu deretter dekket 180 grader. Dersom du ikke kan se forskjell på dekkmønsteret, har dekket ikke en bestemt rulleretning. Endrer derimot mønsteret karakter, har det retningsbestemt mønster.
Dekk med retningsbestemt mønster gjør at den gamle læresetningen om kryssbytte av hjul ikke lenger er universell. Du skal nemlig ikke kryssbytte hjul med retningsbestemt mønster. Kryssbytter du, ender du opp med feilplasserte hjul og tull med rulleretningen.
Les også:
De beste vinterdekkene 2012 -2013
De beste vinterdekkene 2011 - 2012