Test av sommerdekk:
De beste sommerdekkene
Her er dekkene du bør ha på bilen din i sommer.
Alle dekk ser omtrent like ut - de er runde, svarte og har et mønster. Det er likevel store forskjeller både i pris og kvalitet. Faktisk er forskjellene så store at det kan stå mellom liv og død i en kritisk situasjon.
Motor er medlemsbladet til bileierorganisasjonen NAF, og de foretar hvert år store tester av både sommer- og vinterdekk.
Årets test viser at de mest kjente - og dyreste - dekkmerkene fortsatt er best, men det er også mulig å få tak i billige dekk som presterer godt.
Bare pass på at du velger rett billigdekk, hvis ikke kan du ende opp med dekk som er regelrett farlige på vått føre.
Se vår store prissjekk på sommerdekk her
Hvis du utstyrer bilen din med fire Wanli S-1088-dekk, vil bilen fortsatt ha en hastighet på 40 km/t på samme sted som du ville ha stått stille med Nokian Hakka H-dekk.
- Kjent fenomen
Klikk Bils testsjef Kjell Magne Aalbergsjø har tidligere stått for gjennomføringen av et stort antall dekktester for norske bilblader.
Han har ikke deltatt i denne testen, men nikker gjenkjennende til hovedtrekkene i rangeringen.
- Generelt er det de kjente merkene som leverer de beste dekkene, mens billigdekk bare unntaksvis holder mål. Husk at gode dekk er det viktigste sikkerhetsutstyret på bilen din. Penger spart på dekk, kan bety mange penger tapt dersom dekkets dårlige egenskaper fører til et sammenstøt, sier han.
Les også:
Dekktesting: Vitenskap og subjektivitet
Bladet Motors test er utført av testorganisasjonen Test World med dekk i dimensjonen 205/55-16. Den dekkstørrelsen går igjen på en mengde bilmodeller fra kompaktklassen til store familiebiler.
De fem beste sommerdekkene:
Disse fem dekkene har Test World rangert som aller best, basert på egenskaper på tørr og våt vei samt økonomi og komfort.
- Continental PremiumContact2
- Goodyear OptiGrip
- Nokian Hakka H
- Michelin Energy Saver
- Bridgestone Turanza ER300
I andre enden av skalaen er det ett dekk som utmerker seg som spesielt dårlig, nemlig Wanli S-1088. Det er riktignok billig, men har ifølge oppsummeringen "svakt bremsegrep på våt vei, og sidegrepet i kritiske unnamanøvrer er nesten umulig å kontrollere."
Se også:
Stor, tysk dekktest: Hver tredje dekkmodell er altfor dårlig