Test: Sommerdekk 2013

De beste sommerdekkene

Våt vei er det mest utfordrende underlaget for et sommerdekk. Der skiller dekkene fra Goodyear, Continental, Nokian og Dunlop seg ut.

STOR TEST: NAF har testet 12 sommerdekk og kåret de beste. FOTO: Knut Arne Glesne
STOR TEST: NAF har testet 12 sommerdekk og kåret de beste. FOTO: Knut Arne Glesne
Først publisert Sist oppdatert

- Kortest mulig bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i en krapp sving. Dette er egenskapene som de fleste ser etter når de skal velge nye sommerdekk. Derfor er dette også de viktigste disiplinene når vi tester dekk, sier Rune Korsvoll, Norges ledende dekkekspert og redaksjonssjef i NAF-bladet Motor.

I samarbeidet med blant andre svenske Auto Motor og Sport har NAF testet 12 sommerdekk

- Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et gangfelt er faktisk viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha 50 km/t idet den treffer fotgjengeren, sier Korsvoll.

Resultatene på våt vei er vektlagt 60 prosent i rangeringen av dekkene. Dekkene er selvfølgelig også testet på tørr asfalt, og det er lagt til et komfort-moment der dekkene er testet på dårlig vei med mye smådumper.

To nye dekk hevder seg helt i toppen denne gangen: Goodyear Efficient Grip Performance og Dunlop Sport BlueResponse.

- Sammen med Continental og Nokian danner de et firkløver som gir deg sikre og gode egenskaper under stort sett alle forhold, sier Korsvoll.

Årets overraskelse er dekkene fra indiske Apollo. Det viser at billige dekk kan være gode.

- Et ukjent dekk som selges billig gjennom enkeltforhandlere og noen nettsider, og som viser at det er mulig for rimelige dekk å hevde seg i konkurransen blant de etablerte når det gjelder våt vei, sier Korsvoll

SOMMERDEKK: Norges ledende dekkekspert, Rune Korsvoll. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SOMMERDEKK: Norges ledende dekkekspert, Rune Korsvoll. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Slik gjorde dekkene det i testen:

Goodyear Efficient Grip Performance

9,1 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Her klarer Goodyear å kombinere lav rullemotstand og godt grep på våt vei. Vanligvis er dette to egenskaper som er meget vanskelige å kombinere.

Dekket har korte bremsestrekninger på våt asfalt og raske rundetider i vår manøverbane. I tillegg gir det en stabil og udramatisk kjørefølelse og en presis styrefølelse i kritiske manøvrer. Men dekkets evne til å motstå vannplaning er bare gjennomsnittlig.

Continental ContiPremiumContact 5

9,0 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Frankrike

Continental er lettkjørt og gir sikkert grep under alle forhold. Det gir god styrefølelse på vått og tørt underlag og har godt veigrep når vi setter det på harde prøver på svingete baner.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Dekket presterer best av alle i vannplaningstesten og er i tillegg komfortabelt og stillegående. Bare i de aller tøffeste manøvrene på tørr asfalt har bilen en tendens til å slippe med bakhjulene og bli overstyrt. Rullemotstanden er akseptabel.

Nokian Hakka Blue

9,0 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Finland

Nokian er best av alle på stabilitet og kjøreegenskaper på vått og tørt underlag, og gir en eksemplarisk styrefølelse i kritiske situasjoner. Dekket mister aldri grepet helt og dersom det oppstår en sladd, er den enkel å rette opp igjen.

Dekket har også godt bremsegrep og god evne til å motstå vannplaning. Men bremseegenskapene på tørr asfalt er bare gjennomsnittlig. Det samme gjelder for rullemotstanden.

Dunlop Sport BluResponse

8,9 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Tyskland

Dunlop har meget godt bremsegrep på våt og tørr asfalt, samtidig som det har lav rullemotstand. To egenskaper som de fleste sliter med å kombinere.

Styringen er presis, faktisk litt i skarpeste laget, slik at bilen kan bli overstyrt og miste grepet på bakhjulene i kritiske manøvrer på tørr asfalt. Takket være gode egenskaper ellers, er det alltid enkelt å rette opp bilen. Dekket er stillegående og motstår vannplaning godt.

Pirelli Cinturato P7

8,6 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Italia

Pirelli har godt grep på våt vei og god evne til å motstå vannplaning. Når vi nærmer oss yttergrensen for veigrep, reagerer dekket relativt brått, noe som kan medføre noen brå hjulslipp i kritiske situasjoner.

Dekkets gode grep og styrbarhet, hjelper deg ut av de aller fleste situasjoner. På tørr asfalt er Pirelli lettkjørt og forutsigbart i kritiske situasjoner. Det er stillegående og ganske komfortabelt. Rullemotstanden er ganske høy.

Vredestein Sportrac 5

8,6 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Nederland

Vredestein fikk de aller beste rundetidene på våt manøverbane. Det beviser at dekket både har gode styreegenskaper og godt grep. Bremsegrepet er litt dårligere enn de hos beste.

Evnen til å motstå vannplaning er bare gjennomsnittlig og det er dekkets største mangel. På tørt underlag har dekket godt grep, styrer presist og mister ikke grepet i noe situasjoner. Gjennomsnittlig på støy, komfort og rullemotstand.

Apollo Alnac 4G

8,2 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: India

Apollo er indisk, billig - og overrasker med bremsegrep på vått og tørt underlag som flere av premium-dekkene. Det er lettkjørt og stabilt på vått underlag, men mister lett grepet når vi bremser inn i en sving.

På tørt underlag er det tregt på styringen og mister grepet på forhjulene relativt tidlig. Men det skjer udramatisk, uten brå slipp med bakhjulene. Apollo er komfortabelt på dårlige vei, men har ganske høy rullemotstand.

Hankook Ventus Prime 2

8,2 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Ungarn

Hankook var topp i fjor, men havner nå midt på treet. Noe skyldes at vi legger mer vekt på komfort, mindre på våt vei. Komfort-skåren er dårlig. Rullemotstanden er høyest av alle.

Det motstår vannplaning godt og har godt bremsegrep på våt asfalt. Men sidegrep på vått underlag er dårligere. Det er vanskelig i unnamanøvertesten. Grepet slipper lett og sladdene blir lange. På tørt underlag er dekket stabilt og gir god styrepresisjon.

Michelin Primacy 3

8,2 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Tyskland

Michelin er meget stabilt og lettkjørt, og det er nesten umulig å miste kontrollen helt over bilen når du kjører med dette dekket. Men det betyr også at dekket av og til reagerer litt for sakte på styreutslag.

Dekket understyrer lett, spesielt på våt vei. Bremsegrepet på våt vei er gjennomsnittlig, evnen til å motstå vannplaning er blant de dårligste. På tørt underlag er Michelin gjennomsnittlig komfortabelt og stillegående, med godt bremsegrep.

Barum Bravuris 2

8,1 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Tyskland

Barum har godt grep på vått underlag. Det er balansert, lett å kontrollere og gir ingen ubehagelige overraskelser i form av brå slipp. Vi fikk gode rundetider på vår våte manøverbane.

Bare i de mest kritiske situasjoner mister bilen grepet på bakhjulene helt. På tørr asfalt er dekket mykt og upresist, og bremsegrepet er det dårligste av alle. Med Barum på bilen kjenner du de fleste ujevnheter i veien. Rullemotstanden er gjennomsnittlig.

Bridgestone Turanza T001

7,9 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Polen

Bridgestone skuffer. Grepet og veiholdningen på vått underlag er i beste fall gjennomsnittlig, sammenliknet med andre premium-dekk.

Situasjonen er ikke så mye bedre på tørt underlag. Dekket reagerer sakte på styreutslag og mister grepet ganske tidlig i kritiske manøvrer og ved bremsing i sving. I vannplaningstesten er Bridgestone ett av de beste. Det er en viktig egenskap. Dekket er stillegående, men ikke komfortabelt på dårlige veier.

Toyo Proxes CF2

7,3 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: ja

Produksjonsland: Japan

Toyo liker ikke vann. Dekket har lange bremsestrekninger, høyde rundetider på banekjøringen og motstår vannplaning dårlig. Men det oppfører dekket seg ganske logisk, selv når grepet forsvinner i kritiske manøvrer.

Det skjer ikke brått og dramatisk, men med et tydelig forvarsel. Selv om styreresponsen er litt slapp, oppfører dekket seg logisk også på tørt underlag. Dekket er komfortabelt og har en relativt lav rullemotstand.

Nankang Green/Sport

6,7 poeng

Rotasjonsretning: nei

Innside/utside: nei

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Produksjonsland: Taiwan

Nankang er et stillegående dekk. Men det er også omtrent det beste vi kan si. Grepet og veiholdningen er ikke på et nivå som tåler sammenlikning med dagens moderne dekk.

Grepet slipper lett sideveis både på vått og tørt underlag, og det skjer vekselvis foran og bak. Det vannplaner i lav hastighet og rullemotstanden er høy. Med slike egenskaper kan det vanskelig konkurrere med de beste dekkene, selv om prisen er lav.

Om testen

Testbil: VW Golf. Dekkdimensjon: 205/55 R 16 V

Motors sommerdekktest er kjørt i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Når du har plukket ut det dekket du vurderer kjøpe, bør du derfor alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere, anbefaler Rune Korsvoll.

Det er ikke uvanlig at du kan spare 300-400 kroner per dekk på dette.

Les mer om testen på naf.no

Les også:

Alt du vil vite om dekk

2012 - de beste sommerdekkene

Nå skal det bli enklere å kjøpe dekk

Derfor bør du kjøpe nye sommerdekk