TEST: Navigasjon i bil
De beste navigasjonsappene
Vi har kjørt over 5000 kilometer med syv navigasjonsapper. Alle viser deg veien fra A til B, men noen fungerer bedre enn andre på ferieturen.
GPS-navigasjon er blitt en selvfølge når du skal på biltur. Om du ikke har det innebygd i bilen, finnes det et utall apper til smarttelefoner som hver på sin måte leder deg frem til målet.
Men - det er stor forskjell på hvordan de ulike appene gjør jobben. Ikke minst om de bare leder deg fra A til B, eller om de faktisk kan gi deg mer utbytte av ferieturen med bilen.
Vi tok med oss syv apper, en smarttelefon og to nettbrett på 4000 kilometers testtur i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike.
Underveis vurderte vi hvordan appene fungerte til planlegging og gjennomføring av kjøreruter i utlandet. Til slutt kjørte vi 1500 kilometer i Norge og så nærmere på hvordan de gjorde jobben til lettere hverdagsoppgaver.
Erfaringen fra våre mange mil med testing er enkel:
Skal du bare fra sted til sted og vil at noen skal fortelle deg når du skal svinge til høyre og venstre, fungerer gratisappene bra.
Men vil du ha mer avanserte funksjoner og robust turplanlegging, er det fortsatt god grunn til å betale for det.
Waze: På tur med fellesskapet
Det går en Waze-feber over landet nå. Ikke så rart, Waze er gratis og i stor grad brukerdrevet på alt fra trafikkinformasjon til kartutvikling.
Det er også en sosial navigasjonsapp, med mange funksjoner som kobler deg opp mot venner, Facebook, kringkaster ankomsttider, ruter og destinasjoner. Andre Wazebrukere dukker opp i kartbildet med avatarsymboler avhengig av rang og hvilket humør de er i.
Det er i og for seg morsomt, men om tante Olga på Rena vet at du dukker opp rundt klokken 19.22, er ikke så vesentlig hvis ikke appen tar deg frem dit hun bor.
I det store og hele klarer Waze å vise deg vei. Ikke alltid 100 % presist og ikke alltid nøyaktig til det husnummeret du skal til.
Men veivisningen er stort sett korrekt og konsist presentert. Foreløpig snakker ikke Waze norsk, men engelsk eller svensk duger for de fleste.
Det beste med appen er trafikkinformasjonen du får fra andre brukere. Det virker bra på trafikkerte veier med mange brukere.
I områder med få brukere blir det nødvendigvis mindre informasjon. Likevel sto vi i kø både ved Oslo og Göteborg, på tross av mange varsler fra andre «Wazere». Omkjøringsruter er det tydeligvis også opp til brukerne å finne ut av.
Siden Waze ikke har offlinekart, men laster ned kart underveis, er du avhengig av datadekning og datapriser, ikke minst når du kjører i utlandet. Vår erfaring var at Waze lastet ned 4-6 MB per time ved kjøring i utlandet.
Vi synes Waze fungerer best i Norge. Mulige datakostnader kombinert med manglende avanserte planleggingsmuligheter gjør den til fin backup, om ikke hovedveiviser på tur i utlandet.
Karakter: 4 av 6
Google Maps: Litt for enkelt
Google Maps er også gratis å laste ned, men har i likhet med Waze ikke offlinekart. Dermed blir det en sak mellom deg og mobilabonnementet ditt om dette er et brukbart alternativt i utlandet.
Sammenlignet med Waze (4-6 MB), lastet Google Maps ned nesten den dobbelte datamengden (8-10 MB per time).
Det er enkelt å bruke Google Maps og navigasjonsinstruksjonene er det heller ikke noe å utsette på.
Det skulle egentlig bare mangle, fordi det ikke er særlig mange funksjoner å skrive hjem om. Her er det A til B som gjelder.
Du kan velge mellom ulike ruteforslag og kan også stille inn appen til å unngå motorveier, bomstasjoner og ferger.
Av de to rene gratisappene tok vi oss selv i stadig oftere i å starte opp Waze i stedet for Google Maps.
Om vi først skulle bruke datatrafikk på telefonen, gjør den ekstra funksjonaliteten og det intuitive betjeningsopplegget i Waze mer fristende å bruke.
De aller fleste har allerede Google Maps i verktøykassa på telefonen. Og trenger du bare navigasjon over kortere avstander, eller ikke stiller krav til avanserte navigasjonsfunksjoner gjør Google Maps en grei jobb.
Karakter: 3 av 6
Gule Sider navigasjon: Billig reisekamerat
Denne appen fra Eniro er gratis å laste ned, selv med offlinekart for Norge. Skal du på utenlandstur, koster det bare 175 kroner å oppgradere appen med offlinekart for hele Europa. Du kan også kjøpe abonnement for trafikkmeldinger og fotobokser.
Kartene kan i likhet med de fleste andre appene vi har testet, lastes ned land for land. Så om ikke Ukraina står på listen over feriemål i år, slipper du at det tar opp verdifull plass på enheten din.
Ifølge appen er det TomTom som leverer kartene, men versjonsnummeret er noe eldre enn for kartene på TomTom-appen. Under våre tester opplevde vi ikke noen problemer på grunn av litt eldre kart.
Kartpresentasjonen er enkel og vi liker spesielt godt de tydelige visuelle instruksjonene som ligger i skjermbildet. Utover forskjellige ruteforslag er det lite du kan gjøre for å legge opp egne veivalg underveis.
Mange apper har i likhet med Gule Sider datastemme som leser veinavn. Vårt råd: Bytt til vanlig stemme med det samme.
Datastemmene kan muligens fungere på norsk, men i utlandet leser de eksempelvis «43, avenue du General de Gaulle» rett frem på norsk som: «førtitreavvennuedusjenneraldøgålle». Det er langt vanskeligere å få med seg, enn «ta neste til høyre».
Uten at vi helt forsto hvorfor, var Gule Sider Navigasjon den eneste av appene vi ikke fikk til å lese instruksjoner over Bluetooth på en pålitelig måte.
Gratis er et sterkt kjøpsargument, og for punkt til punkt-navigasjon i Norge trenger du strengt tatt ikke mer enn dette. Rimelige Europakart er et annet pluss, men skal du ha mer avanserte funksjoner må du legge mer penger i potten.
Karakter: 5 av 6
Sygic: Kjører egen stil
Sygic finnes også i en gratisversjon med basisfunksjonalitet, mens vi testet ut fullversjonen til 238 kroner. Det er fortsatt ingen upris for en navigasjonsapp med komplette Europakart.
Også her er TomTom kartleverandør, og flere av «kjøp i app» som kjøp av stemmer, trafikk- og fotoboks-abonnement kjenner vi igjen fra TomTom.
Førsteinntrykket av Sygic er blandet. Vi synes kartgrafikkene og presentasjonen for øvrig ser litt amatørmessig ut. Dessuten er det vanskelig å finne frem i menyene.
Sygic har bra funksjonsdybde, men det er ingen tydelig prioritering av menyknappene. Hvit tekst på svart bakgrunn med små ikoner i tre-fire undernivåer. Tror du valg av stemme ligger under «varsler og lyder»? Niks. Da må du velge «Region». Sygic formelig roper etter en flink appdesigner.
For når vi har satt oss inn i Sygic-logikken, har appen en del funksjoner vi setter pris på. Når vi eksempelvis skal kjøre en oppdagelsestur mellom Rouen og Le Mans, beregner appen ruten A til B på et blunk, men tilbyr deg å dra i rutelinjen på kartet for å tilpasse den etter behov. Raskt, presist og enkelt.
Dessuten er det veldig lett å betjene kartet med de vante skjermbevegelsene, og oppdateringen er lynrask. Når du kommer inn på detaljerte zoomnivåer er interessepunkter tydelig merket med gode symboler og egne Wikipedia-symboler gir deg direkte tilgang til artikler om severdigheter.
Dermed er Sygic ikke den mest imponerende navigasjonsappen når alle egenskaper veies likt. Men nettopp at den fungerer bra når du er på tur, vil ta noen omveier og gjerne vite litt om stedene du befinner deg, gjør den til et interessant alternativ for bilferien.
Karakter: 3 av 6
Copilot: Ser flottere ut enn den er
Copilot Premium HD Europe koster 349 kroner og ved første øyekast er den verdt hver krone. Her er det nemlig øyesmør hele veien. Ikke minst kartgrafikk, presentasjon av rute og symboler er appdesign på sitt beste. Menyer og betjeningslogikk følger bra opp.
Også CoPilot har skjønt at vi ikke alltid er på veien for å kjøre fra A til B, så ruteplanlegging er fint lagt opp. Du kan enkelt legge inn stopp eller veipunkter underveis, eller dra i rutelinjen for å tilpasse turen. I tillegg beregner den om ønskelig tre alternative ruter.
I teorien bra, men kanskje er det all den fine grafikken som forsinker prosessen. Det tar i alle fall irriterende lang tid å zoome eller rulle i kartet hvis du prøver løsningen med å dra i rutelinjen.
Copilot har som en av de få appene mulighet til å lagre ruter. Da kan du hygge deg hjemme før ferieturen og legge inn fine ruter du fort henter frem eller tilpasser underveis.
Vi er ikke helt fornøyd med måten taleinstruksjonene i Copilot fungerer på norsk. Appen trenger et lite språkkurs før den hyggelige damestemmen er på linje med de flotte visuelle kjøreinstruksjonene. Copilot var også den eneste av appene som krasjet under bruk, uten at det skjedde plagsomt ofte.
Også Copilot har fin presentasjon av interessepunkter, mulighet for å samhandle med sosiale medier og tilbyr oppslag i Wikipedia, Google og Yelp.
Trafikktjenesten til Copilot leveres av Navteq og så vidt vi kan finne ut er det Garmin som står for kartgrunnlaget. Også her virker det på kartbetegnelsene som om kartene er en versjon eller to eldre enn den Garmin bruker i sine apper og navienheter.
Hadde Copilot fulgt opp sitt flotte utseende på alle andre områder, ville den ha vært en kandidat til testvinner. Men fortsatt er det en navigasjonsapp med sterke egenskaper på ruteplanlegging og absolutt en å vurdere til ferieturen.
Karakter: 4 av 6
TomTom: Robust
Det er ikke ofte vi har kommet feil av sted under veiledning av TomTom de siste årene, verken i appen eller på en navigasjonsenhet. Det er ryddig og proft hele veien, men også litt kjedelig og tidvis med omstendelig betjening.
Det er enkelt å legge inn destinasjoner og valgmulighetene er mange. Underveis setter man spesielt pris på at det er lett å legge inn interessepunkter på forskjellige måter, ikke minst langs ruten du navigerer.
Vil du lage en sightseeingrute med flere stopp underveis, går det greit. Men vi klarte ikke å lagre flere ruter, slik du kan med Copilot og Garmin.
Dessuten har du flere muligheter til å påvirke ruten enn i andre apper; raskeste, korteste og miljøvennlig for å nevne noen.
Er du eventyrlysten og kjøreglad, kan appen velge rute etter grader av svingete veier. Ingen i bilen bør da være lettskremte eller ha tendenser til bilsyke. Sier TomTom svinger, ja så mener de svinger!
En av de mest irriterende manglene hos TomTom er muligheten til å rulle i kartet mens du navigerer. Da må du over i en egen kartvisning. At kartet zoomes kraftig inn selv når du kjører fort på motorvei, virker også unødvendig. Smart autozoom-funksjon avhengig av fart har til og med gratisappen Waze.
Prisen for Europautgaven er 595 kroner, klarer du deg med Vest-Europa eller Norden koster de 359 og 273 kroner.
Karakter: 5 av 6
Garmin: God på det meste
Da vi testet Garmin Western Europe første gang for et drøyt år siden, skrev vi avslutningsvis at «det er stadig sjeldnere vi tar med oss en separat navigasjonsenhet på tur». Det kan nå rettes til at vi aldri lenger tar med oss en egen navigasjonsenhet på tur.
Garmins navigasjonsapp for iPhone og iPad har nemlig betjening og grafikk som ligger tett opptil de dedikerte navigasjonsenhetene. Den mangler litt dybde og funksjonalitet i forhold til disse, men Garmin har sørget for at alt det du trenger til daglig bruk og på ferietur er på plass.
Både den visuelle og den talte guidingen er førsteklasses og alle viktige funksjoner ligger bare et eller to tastetrykk unna, via symboler og sprett-opp menyer på hovedskjermbildet.
Den største ulempen med Garmins app er prisen: Med 630 kroner er den dyrest av appene vi har testet. Legger du på trafikkvarsling til 154 kroner per år, koster den nesten like mye som de rimeligste navigasjonsenhetene.
Heldigvis fungerer trafikktjenesten bra og det er lett å forstå trafikkvarslingene, bla i dem eller få oversikt med enkle fargekoder. Fotobokstjeneste følger med i appen, men dekker bare enkelte land i Europa. Norge, Sverige og Danmark er blant de som er med.
En spesiell funksjon i Garmin Western Europe er photoLive trafikkamera (42 kroner) som gir deg livebilder fra en rekke trafikkamera i Norge. Da kan du gå inn å sjekke trafikkforholdene på viktige punkter visuelt.
Et annet kjøp i appen som kan være aktuelt på ferietur er Urban Guidance (35 kroner). For et utvalg større europeiske byer får du da en egen ruteplanlegging for offentlig kommunikasjon.
Garmin skiller seg positivt ut på måten nyttig informasjon presenteres avhengig av bruk. Eksempelvis får du raskt opp bensinstasjoner underveis ved å trykke på sprett-opp vinduet til venstre på skjermen og velge avkjøring med service.
Zoomer du inn og ruller i kartet, dukker det opp et søkesymbol øverst til høyre i skjermen som raskt viser deg viktige interessepunkter i nærheten.
Garmin er kjapp og presis når du beveger deg i kartet, eller velger punkter i kartet. Det har du blant annet glede av når du bruker den supre turplanleggeren. Klart den enkleste og raskeste måten å lage din egen kjørerute på.
Du kan lagre flere ruter og be appen organisere stoppene automatisk, eller redigere selv. Når du har det i fingrene, tar det bare noen minutter å lage en dagstur med flere stopp underveis.
Både til hverdags- og feriebruk har Garmins naviapp de mest komplette funksjonene, den beste betjeningen og mest presise veivisningen.
Karakter: 6 av 6
Les også:
Her er bilene med størst bagasjeplass
Her er våre beste bilpleietips
Denne saken ble første gang publisert 27/06 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.