Nytt sikkerhetssystem fra Volvo

Bremser av seg selv for syklister

Nye Volvoer kan "se" syklister. Bilen bremser automatisk.

Først publisert Sist oppdatert

Halvparten av alle syklister som dør i trafikken i Europa, har kollidert med en bil. Nå lanserer Volvo et sikkerhetssystem som kan bidra til å redusere dødstallene.

Et sett av sensorer skanner området foran bilen. En radar i grillen avgjør hvor langt det er fram til objekter foran bilen, og et kamera plassert i bakspeilet finner ut hva slags objekt det dreier seg om.

Tidligere utgaver av systemet har gjort det mulig for en bil å bremse for kjøretøy som stopper opp. I 2010 lanserte Volvo et system som gjør at bilen kan gjenkjenne og bremse for fotgjengere som kommer ut i veibanen.

Gjenkjenner syklister

Nå har Volvo utvidet systemet ved hjelp av ny programvare som leser bildene raskere. Dermed kan det gjenkjenne syklister som sykler i samme retning som bilen. For at det skal virke, krever systemet at både radaren og kameraet har registrert syklisten.

Dersom syklisten skjener ut i veibanen, blir sjåføren øyeblikkelig varslet. Samtidig slås bremsene på med full kraft.

- Vi beveger oss stadig nærmere vår langsiktige visjon om å designe biler som ikke kolliderer, sa Doug Speck, en toppsjef i Volvo, da nyheten ble presentert i under den store bilutstillingen i Genève.

VARSLING: Sjåføren varsles øyeblikkelig dersom syklisten skjener ut i veien. Samtidig slås bremsene automatisk på med full kraft. FOTO: Volvo
VARSLING: Sjåføren varsles øyeblikkelig dersom syklisten skjener ut i veien. Samtidig slås bremsene automatisk på med full kraft. FOTO: Volvo

Systemet kalles Pedestrian and Cyclist Detection, på norsk fotgjenger- og syklistvarsling med full autobrems. Det kan fås i nesten samtlige modeller i Volvos program, nærmere bestemt V40, S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80. Systemet er tilgjengelig fra mai i år.

Tabbe

Om Volvo skal ha berettiget ros for å utvikle sikkerhetssystemer, er det ikke alltid det går som det skal.

Da Volvo i 2010 demonstrerte systemet som skulle bremse for fotgjengere, kjørte bilen på fotgjengerdukka tre av tolv ganger. Den ene gangen bremset ikke bilen i det hele tatt.

Volvo sa den gang at dukka ikke var stilt opp slik den skulle. Se videoen!

Fotgjengerpute

Også tidligere har Volvo markert seg når det gjelder sikkerhet for myke trafikanter. Volvo V40, som ble lansert i fjor, fikk høyere score enn noen annen bil i samme klasse.

Årsaken var en fotgjenger-kollisjonspute som satte nye standarder for denne typen sikkerhet.

Ved en kollisjon, åpnes panseret og kollisjonsputa sørger for å skjerme for A-stolpene ved frontruta.

Les også:

Er dette verdens beste bil?

Golf stasjonsvogn: Mer plass enn storebror

Blir Norges billigste firehjulstrekker

Den heter kort og godt Ferrarien

TRYGT IMAGE: Volvo V40 ble kåret til tryggeste bil i sin klasse av krasjekspertene i EuroNCAP. I likhet med nesten samtlige Volvo-modeller kan den nå fås med syklistdetektoren i tillegg. FOTO: Volvo
TRYGT IMAGE: Volvo V40 ble kåret til tryggeste bil i sin klasse av krasjekspertene i EuroNCAP. I likhet med nesten samtlige Volvo-modeller kan den nå fås med syklistdetektoren i tillegg. FOTO: Volvo