Test av sommerdekk:

Dekkene du bør unngå

Vi gir deg oversikten over sommerdekkene du burde styre unna.

LITE HYGGELIG: Dersom dette skjer utilsiktet blir det fort skummelt. Jo dårligere dekk, jo større er risikoen for akkurat det.
LITE HYGGELIG: Dersom dette skjer utilsiktet blir det fort skummelt. Jo dårligere dekk, jo større er risikoen for akkurat det. Foto: Foto: Egil Nordlien/HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Her er testtaperne

  • Wanli S-1088
  • Goodride R-VH 680
  • Triangle Talon GLS
  • Matador Ultra Sport Hectorra 2
  • Avon ZV 5
  • Mabor Sport-Jet 2
  • Syron Race 1

For mannen i gata er det ikke alltid så lett å skille dårlige dekk fra de gode. Ofte, og nesten alltid, står prisen i forhold til dekkets egenskaper. Faktisk er forskjellene så store at det kan stå mellom liv og død i en kritisk situasjon. Selv om det finnes unntak.

Fristelsen kan selvfølgelig bli stor der ute i jungelen av nettbutikker som frister med "kjempegode" dekk til kompispris. Mange går i fellen og kjøper nye dekk selv om de er gamle ofte kan være bedre, mens selgeren kan le hele veien til banken.

Vårt tips er en liten times research på internett og å sjekke årets og kanskje fjorårets dekktester. For er disse testene gjort på riktig måte, vil feil og mangler avsløres før du selv sitter i fella.

Se vår store prissjekk på sommerdekk her

Front mot front i 40

Motor er medlemsbladet til bileierorganisasjonen NAF, og de foretar hvert år store tester av både sommer- og vinterdekk.

Et eksempel fra årets test er bremselengden på vått føre med Wanli S-1088-dekk - der bilen hadde en hastighet på 40 km/t på samme sted som du ville ha stått stille med Nokian Hakka H-dekk.

Har man først sett resultatet av en front mot frontkollisjon i 40 km/t, kan man tenke på hva man egentlig utsetter seg for kun for å spare noen få hundrelapper.

Enda mer sjokkerende er det at et brukt vinterdekk gjorde det enda dårligere.

Se resultatene fra testen her.

Kjent sak

Klikk Bils testsjef Kjell Magne Aalbergsjø har tidligere stått for gjennomføringen av et stort antall dekktester for norske bilblader.
Klikk Bils testsjef Kjell Magne Aalbergsjø har tidligere stått for gjennomføringen av et stort antall dekktester for norske bilblader. Foto: Egil Nordlien
– Generelt er det de kjente merkene som leverer de beste dekkene, mens billigdekk bare unntaksvis holder mål.

En stor test utført av den tyske bileierorganisasjonen ADAC (svarer til NAF her hjemme) og teststiftelsen Stiftung Warentest viser at det finnes foruroligende mange dårlige billigdekk. Eller "kinadekk", som de ofte kalles. I stort sett alle sammenhenger får man nemlig det man betaler for.

Hele fem av 35 testede dekkmodeller i testen kommer ut med totalkarakteren "anbefales ikke". Ytterligere åtte dekk får skussmålet "anbefales med forbehold". Med andre ord: dekket har mangler du bør ta alvorlig.

Se oversikten fra ADAC her.

Ingen gode sider

FØLG MED: Sjekk mønsterdybden på sommerdekkene. Vi anbefaler minst 3 mm. på sommerdekk.
FØLG MED: Sjekk mønsterdybden på sommerdekkene. Vi anbefaler minst 3 mm. på sommerdekk. Foto: Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Resultatene var de samme i dekktesten Motor utførte i fjor. De dyre dekkene er jevne i toppen, mens billigdekkene dominerer i bunnen. Noen scorer knapt mer enn halvparten av poengene som det de beste dekkene gjør.

Husk at gode dekk er det viktigste sikkerhetsutstyret på bilen din. Penger spart på dekk, kan bety mange penger tapt dersom dekkets dårlige egenskaper fører til et sammenstøt, sier han.

Verst av alle var testens billigste dekk - Goodride R-VH 680 - som faktisk presterte dårligere enn piggfrie vinterdekk i både bremsegrep og sidegrep. Dekkstøy og pris var eneste pluss i boka. Trenger vi nevne at dekket ikke anbefales?

Et annet kinadekk - Triangle Talon GLS - anbefales heller ikke. 5,9 poeng av 10 mulige er ikke veldig imponerende. Det samme gjelder dommen som Motor gir:

"Dekket har egentlig ingen gode sider sammenliknet med de andre sommerdekkene i testen. Bremsestrekningen er lang, sidegrepet dårlig og kjørefølelsen på våt vei det samme. I tillegg støyer det mye og har dårlig komfort."

Korea klatrer

For noen år tilbake var det koreanske dekk som bar tittelen billigdekk. Dekk som for eksempel Kumho og Hankook var ofte å finne nederst på resultatlista.

Men nå, med noen år med prøving og feiling, scorer disse dekkene stadig bedre. I flere tester har vi sett dem stadig nærmere de store merkene i tet. Et bra kompromiss da prisen fortsatt er relativt lav.

Kanskje er det håp for kinadekkene alikevel, men vi ville ventet noen år.

Les også: