EuroNCAP 2010
De sikreste bilene
Testorganet EuroNCAP har kåret de sikreste bilene fra 2010. Vi har testet dem.
Vi har skrytt mye av nye BMW 5-serie, og jaggu må vi ikke tillate oss enda litt mer skryt etter å ha lest rapporten om bilene som gjorde det best i kollisjonstester utført av EuroNCAP i 2010.
5-serie troner på toppen av lista over de sikreste bilene i sitt segment, men er også den bilen som scorer best totalt sett uansett klasse.
Video av BMW 5-serie i kollisjonstest:
</p> <p> <strong>Se video av bilen som gjorde det dårligst i 2010 nederst i artikkelen. Og et skrekkeksempel.</strong> </p> <h4>Mange gode</h4> <p>Kollisjonssikkerhet og utstyr som jobber på lag med føreren for å forhindre ulykker, er noe bilprodusentene investerer mye penger i. Ingen vil vel ha en bil som ikke er trygg å ferdes i.</p> <p>En telefon til Anders Hovde i TNS Gallup bekrefter dette. Han forteller at sikkerhet er, uansett merke, det viktigste for norske nybilkjøpere, og at <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article268299.ece">Volvo</a>, takket være mange år med markedsføring, i manges øyne lager de sikreste bilene - selv om Volvo nødvendigvis ikke er sikrere enn de andre per dags dato.</p> <p> <strong>Hovde mener også at en bil i dag burde oppnå fem stjerner i EuroNCAP. Selv om biler med fire stjerner er langt sikrere enn biler fra 80- og 90-tallet, mener han at produsenten vil få et problem med å selge produktet.</strong> </p> <p>- De store merkene tilbakekaller modeller som ikke oppnår full pott i EuroNCAP, akkurat som de tilbakekaller biler med produksjonsfeil. Dermed vrir produsenten fokus bort fra at bilen ikke var god nok til å vise at de tar ansvar og at de er seriøse.</p> </div>
Stort sett alle seriøse bilprodusenter utfører i dag egne kollisjonstester før den ferdige produksjonsmodellen sendes til EuroNCAP. Felles for de alle er målet om å lage biler som en dag er så sikre at mennesker ikke vil skades i en eventuell kollisjon. 2020 er målet til våre naboer i øst.
Her er listen over bilene som scorer fem av fem mulige stjerner i EuroNCAP's kollisjonstester i løpet av 2010:
Klikk på hver enkelt bilmodell for å lese vår test av modellen.
Merke/modell |
Sikkerhet for voksne |
Sikkerhet for barn |
Fotgjengersikkerhet |
Sikkerhetsutstyr |
Premiumklassen |
||||
95% |
83% |
78% |
100% |
|
86% |
77% |
59% |
86% |
|
Familieklassen |
||||
91% |
77% |
54% |
71% |
|
Stor MPV |
||||
96% |
80% |
46% |
71% |
|
Kompaktklassen |
||||
97% |
85% |
63% |
86% |
|
90% |
85% |
43% |
97% |
|
Liten MPV |
||||
89% |
75% |
69% |
86% |
|
92% |
83% |
50% |
71% |
|
96% |
81% |
50% |
71% |
|
89% |
77% |
55% |
86% |
|
84% |
83% |
63% |
71% |
|
89% |
85% |
64% |
71% |
|
Kompakt SUV |
||||
93% |
86% |
49% |
86% |
|
87% |
86% |
64% |
71% |
|
90% |
88% |
54% |
71% |
|
89% |
76% |
47% |
86% |
|
Småbiler |
||||
93% |
80% |
71% |
86% |
|
94% |
82% |
62% |
71% |
|
90% |
79% |
49% |
86% |
Den dårligste
Heldigvis er ikke dette en bil for det norske markedet, men den er et godt eksempel på at en bil ikke trenger å være sikker selv i 2010.
Legg merke til at hodet til føreren slynges ut av sidevinduet og treffet B-stolpen.
</p> <p>Skrekk og gru:</p> <p> <iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/RszRFAbfF04" title="YouTube video player" width="480"/> </p> <h4>Les også:</h4> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article274659.ece">Alle våre biltester</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article646811.ece">Det tryggeste bruktbilkjøpet</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article646771.ece">Verdens lekreste kalender</a> </p> </div>
Denne saken ble første gang publisert 05/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.