Test Raske familiebiler
Har du familie og vil ha rask bil? Det lar seg gjøre, men du bør kanskje sjekke med banken først
Sjekk disse lynraske familiebilene!
Nye Audi RS 6 Avant plasserer seg helt i toppsjiktet blant de aller sterkeste stasjonsvognene du kan få kjøpt i Norge.
Men det finnes både billigere og dyrere alternativer.
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Dette er absolutt blant topp tre når det gjelder lynraske stasjonsvogner. (Bildet øverst i artikkelen)
S-versjonen av Mercedes-AMG E 63 har en fireliters V8 med biturbo som produserer 612 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm.
Den nesten to tonn tunge bilen skal gjøre 0–100 km/t på 3,5 sekunder. At den er rask ble demonstrert i 2017 da den kjørte Nürburgring på 7,45 minutter og dermed ble raskeste stasjonsvogn på Nordschleife noensinne.
Den kan konkurrere med todørs sportsbiler når det gjelder hastigheter, men de praktiske aspektene er ivaretatt. Et bagasjerom som tar 640 liter er det ikke mange andre stasjonsvogner som kan matche.
Maks hengervekt er på 2,1 tonn. Pris: 1 866 900 kroner.
Ford Focus ST
Ford Focus har i mange år vært blant våre favoritter i kompaktklassen fordi modellen jevnt over har vært morsom å kjøre - mye takket være en ganske kontant styring.
ST-modellen har i tillegg glimret med en kraftig bensinmotor som har gitt bilen passe rampete egenskaper. Med 280 hk og et dreiemoment på 420 Nm fra en 2,3-liters EcoBoost-motor, er nye Focus ST i stand til å klare 0–100 km/t på 5,7 sekunder.
For første gang kommer den også med differensial med elektronisk sperre som gir enda bedre kontroll i svingene.
Bagasjerommet tar 575 liter og hengervekten er to tonn. Pris fra: 580 000 kroner.
Les også: På jakt etter nybil uten kontakt? Sjekk denne
Skoda Octavia RS iV
Med introduksjonen av nye Octavia RS iV starter et nytt kapittel i Skodas RS-historie.
For nå kommer RS-modellen som ladbar hybrid.
Kombinasjonen av en 1,4-liters TSI bensinmotor og en elektrisk motor på 116 hk gir en total ytelse på 245 hk. Maksimalt dreiemoment er 400 Nm.
Med litium-ionbatteriet på 13 kWh kan RS iV kjøre helt elektrisk inntil 60 km. Batteriet gir også hyggelige effekter i form av lavere forbruk og CO₂-utslipp – og lavere pris på grunn av avgiftssystemet.
Den blir derfor billigere enn dagens RS som koster fra 463 900 kroner. Et bagasjerom på 640 liter hører også til de gode nyhetene, samt en akselerasjon fra 0–100 km/t på 7,3 sekunder.
Les også: Test: Audi A6 Allroad 50 3,0 TDI
Audi RS 4 Avant
Ikke like bøs som storebror, men 450 hestekrefter er ikke akkurat småtterier.
TFSI-motoren på 2,9 liter fra Audi Sport GmbH bygger videre på arven fra den legendariske 2,7-liters V6-en i den først RS 4 Avant fra 1999. Den gang leverte motoren 380 hk.
Twinturbomotoren i nye RS 4 leverer 600 Nm dreiemoment på veivakselen. 0–100 km/t går unna på 4,1 sekunder. Toppfart: 280 km/t.
Bagasjerommet tar 495 liter og maks hengervekt er 2,1 tonn. Pris fra: 1 083 600.
Mercedes-AMG C 63 S
Det er ikke mange biler i denne klassen som kan skilte med V8-motor, men det kan Mercedes-AMG C 63 S.
Med 510 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm skal den flytte seg fra 0–100 km/t på 4,1 sekunder. Ulempen er at den ikke kan fås med 4Matic-firehjulstrekk.
Pris: 1 244 900 kroner.
Les også: Den kraftigste BMW X3 noensinne
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Vi lar denne passere som stasjonsvogn selv om den rause hellingen på bakruten og litium-ionbatteriet bidrar til å gi et bagasjerom som ikke tar mer enn 425 liter.
Men for en vogn!
Eller hva skal man si om 680 hk, et dreiemoment på 850 Nm, en sprint fra stillestående til 100 på 3,4 sekunder og en toppfart på 310 km/t?
Drivverket består av en fireliters V8-motor og en el-motor på 100 kW. Den skal ha en elektrisk rekkevidde rundt 30 kilometer.
Pris fra: 2 456 900 kroner.
VW Golf R
Toppmodellen i Golf-familien er også blant disse fine kompaktmodellene som kombinerer praktiske egenskaper med gode ytelser.
De første versjonene av nye og åttende generasjon Golf er nå på det norske markedet.
GTI-modellen er vist frem, og da mangler egentlig bare R-versjonen som er ventet lansert til høsten.
Dagens versjon (bildet) har 300 hestekrefter, åttende generasjon Golf R vil ventelig ha 333 hestekrefter. Pris er foreløpig ukjent.
Les også: Polestars folke-elbil imponerer
Skoda Superb Combi
Med en 272-hesters bensinmotor er nye Skoda Superb stasjonsvogn en ulv i fåreklær. 0–100 km/t på 5,8 sekunder er ikke å forakte.
I tillegg har den gigantisk bakseteplass, samt et bagasjerom på 660 liter som er blant det aller største du får i en stasjonsvogn.
Tilhenger kan den også trekke, maks 2,2 tonn.
Firehjulstrekk er standard på 272-hesteren, og du kan få den som Scout-modell med bitte litt høyere bakkeklaring.
Pris fra: 591 900 kroner.
BMW M340i xDrive
Det finnes ikke lenger en fullblods M-modell fra BMW som stasjonsvogn. M5 E60 med V10-sugemotor var den siste.
Men fra den litt mer beskjedne M Performance-avdelingen kom det ganske nylig en fartsmaskin i 3-serien.
BMW M340i xDrive Touring har sekssylindret bensinmotor som yter 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm. 0–100 km/t tar 4,5 sekunder. Toppfarten er 250 km/t.
xDrive betyr at den har firehjulstrekk, bagasjerommet tar 500 liter og hengervekten er to tonn.
Pris fra 821 800 kroner.
M340 kan også fås som diesel med firehjulstrekk, 48-voltssystem, 340 hk og et dreiemoment på saftige 700 Nm.
Pris fra: 814 100 kroner.
Les også: Har du hørt om overlanding?
BMW M550d xDrive
Dette brutale diesellokomotivet er en godbit for de dieselfrelste. M550d xDrive har en sekssylindret motor med 400 hk.
Masse mer bilstoff på Vi Menn +
På Vi Menn+ finner du samtlige Vi Menn siden 1951, samlet på et sted. Klikk deg inn for et godt tilbud.
Det maksimale dreiemomentet på 760 Nm leveres allerede ved 2000 omdreininger, og ytelsene besørges av et stykke ingeniørkunst som omfatter hele fire turboer, et intrikat system av flertrinns turbolading og den nyeste Common Rail-dieselteknologien. 0–100 km/t går på 4,6 sekunder.
Bagasjerom rommer 530 liter. Tilhengervekt: Maks to tonn.
Pris fra: 1 104 700 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 25/09 2020, og sist oppdatert 04/11 2020.