SUV

De råeste SUV-ene

Her er de råeste SUV-ene som er lansert i år.

LANSERT: Flere heftige SUV-er er lansert i år, blant de nye Range Rover. FOTO: Land Rover
LANSERT: Flere heftige SUV-er er lansert i år, blant de nye Range Rover. FOTO: Land Rover
Først publisert Sist oppdatert

De store SUV-ene har skapt mange kontroverser og står ikke høyt i kurs hos de politisk korrekte og klimabevisste.

Men til tross for en rekke dommedagsprofetier over vulgære børstraktorer som får polisen til å smelte og havnivået til å stige, lever de i beste velgående.

Bare i år er det lansert en rekke veldige skapninger og flere skal komme.

Kanskje kommer tidenes drøyeste SUV i 2013 fra Bentley og både Maserati og Lamborghini har varslet SUV-er, men det er høyst usikkert om de kommer. Mye avhenger av utviklingen på markedene som konsumerer disse luksusdoningene.

- SUV-er står for frihet og følelser. SUV-er utgjør en av de mest vellykkede markedssegmentene på verdensbasis, sa Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann da han viste frem SUV-konseptet Urus.

Her er noen av de råeste SUV-ene i 2012

KRAFTIG KRYDDER: Porsche har lanserte flere versjoner av sin SUV - med Cayenne Turbo S som selve toppen av kransekaken. Bilen har en 4, 8-liters V8-er på 550 hk/405 kW, med et maksimalt dreiemoment på 750 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er på 4,5 sekunder.

Porsche Cayenne Turbo S. FOTO: Porsche
Porsche Cayenne Turbo S. FOTO: Porsche

AMCAR: 2013 Jeep Grand Cherokee SRT8 skal den være den kraftigste Jeep-en noensinne. Under panseret sitter en 6,4-liters Hemi V8-er på 470 hk og 630 Nm som skal gjøre SUV-en i stand til å forflytte seg fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det er like raskt som Mercedes ML 63 AMG.

2012-versjonen
2012-versjonen

AMG: Mercedes ML63 AMG har fått mindre motor, men er blitt atskillig sterkere. Den 6,2-liter store V8-sugemotoren på 510 hk er erstattet av en 5,5 liters V8-motor med twinturbo på 525 hk og 700 Nm. 0-100 km/t er oppgitt til 4,8 sekunder.

Jeep Grand Cherokee SRT8. FOTO: Brad Stanley
Jeep Grand Cherokee SRT8. FOTO: Brad Stanley

Samme motor finnes i enda mer massive GL 63 AMG. Den har 557 hk og et dreiemoment på 790 Nm. Gigant skal greie 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Mercedes GL 63 AMG. FOTO: Daimler AG
Mercedes GL 63 AMG. FOTO: Daimler AG

BRABUS: Mercedes-ene er populære hos spesialistene på tuning. Brabus har tatt for seg ML 63 AMG. Resultatet er en widebody-variant med 620 hk - 95 hk mer enn originalen. Maks dreiemoment er på 820 Nm (originalt 700) og alt etter hvilken versjon man velger kan den sperres ved 280 eller 300 km/t. Den råeste versjonen gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder - 0,3 bedre enn AMG-en.

MER BRABUS: I forbindelse med Essen Motor Show tidligere i år viste Brabus også sin versjon av Geländewagen, basert på Mercedes G 63 AMG. Men som med ML-versjonen er den 5,5-liter store V8 biturboen tunet til 620 hk. Den sender denne veggen av en bil fra 0-100 på 5,1 sekunder.

Mercedes ML 63 AMG: FOTO: Martin Jansen
Mercedes ML 63 AMG: FOTO: Martin Jansen

FROM RUSSIA WITH LOVE: Også russiske Topcar liker store Mercedeser. Fra tidligere Zveza sovjetskih socialisti¿nih republik kommer denne hyperkapitalistiske doningen: Mercedes-Benz ML 63 AMG Inferno. Ifølge den russiske tuneren kan den leveres med opptil 760 hk og 1150 Nm.

RANGE ROVER: Nye Range Rover har fått svært god omtale av TopGear og toppmodellen med 5,0-liters kompressormatet V8-er på 510 hk skal greie 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Spesialistene har allerede kastet seg begjærlig over Range Rover og Lumma var blant de første med tuningprogram og bodykit for nye Range Rover. Det skal være snakk om opptil 560 hk for bensinmotoren. Og som det går frem av bildet har Lumma også redusert bilens evner i terrenget betraktelig.

Brabus ML Widebody. FOTO: Brabus
Brabus ML Widebody. FOTO: Brabus

NISSAN JUKE-R: Først kom et fantomsvart konsept ment som en showbil. Men ifølge Nissan var interessen for bilen av et slikt omfang at de valgte å lage en begrenset serie av bilen. Produksjonsbilen er utstyrt med en 3,8-liters store V6 twinturbo-motor fra den hvasseste versjonen av superbilen Nissan GT-R.Den er på hele 550 hk, og gjør at Juke-R skal greie 0-100 km/t på tre sekunder. Toppfarten skal ligge rundt 280 km/t.

AUDI: Ikke blant de aller hvasseste SUV-ene, men likevel: Audi SQ5 TDI flytter på seg. Det sørger en twinturbo V6 dieselmotor på 313 hk og 650 Nm for. 0-100 km/t går unna på respektable 5,1 sekunder.

Brabus Geländewagen. FOTO: Brabus
Brabus Geländewagen. FOTO: Brabus

Flere vanvittige SUV-er fra nær fortid

BMW X5 M: 4,4-liters V8 Twin-Scroll twinturbo på 555 hk og 680 Nm. 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Nykommer er på vei.

Mercedes-Benz ML 63 AMG Inferno. FOTO: Topcar
Mercedes-Benz ML 63 AMG Inferno. FOTO: Topcar

EL BRUTTO: Audi Q7 V12 TDI Quattro er navnet på den drøyeste Q7-en som snart blir ny. Under panseret har den en 6,0-liters V12 turbodiesel på 500 hk og 1000 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 5,5 sekunder.

STOR FOLKEVOGN: Visst finnes det en 2012-versjon av VW Touareg i råtass-klassen, men spesifikasjonene når ikke helt opp mot den eldre versjonen, VW Touareg W12 Sport Edition. Den kom med en 6,0-liters W12-motor på 450 hk og 600 Nm. 0-100 km/t er oppgitt til 5,9 sekunder. Men det er faktisk litt tregere enn den nye V8-dieselen med 340 hk.

Range Rover. FOTO: Lumma
Range Rover. FOTO: Lumma

Les også:

Men denne SUV-en har du råd til

Nissan Juke-R. FOTO: Nissan
Nissan Juke-R. FOTO: Nissan

Quiz: Kjenner du igjen SUV-ene?

Fotoboksene ser deg oftere enn før

Audi SQ5 TDI. FOTO: Audi
Audi SQ5 TDI. FOTO: Audi

Den nye Hafjell-ekspressen

BMW X5 M: FOTO: BMW
BMW X5 M: FOTO: BMW
VW Touareg. FOTO: VW
VW Touareg. FOTO: VW
Audi Q7 V12 TDI Quattro. FOTO: Audi
Audi Q7 V12 TDI Quattro. FOTO: Audi