Mindre utslipp, fortsatt raske
De grønne sportsbilene
Her er Porsche Spyder og 8 andre sportsbiler med miljø-alibi.

Er tiden over for Ferrari & co.? For noen år siden, da kravene til CO2-utslipp ble stadig strengere og mer krevende å etterfølge, ble spørsmålet stilt. Nå ser vi stadig flere ekstrembiler med grønn profil.
Kanskje vil det i fremtiden bli mulig å ratte en råtass uten å få stygge blikk fra fortauer og andre bilister? I hvert fall virker det som om produsentene av sportsbiler/supersportsbiler har våknet av dvalen, og innsett at de må være med å dra CO2-lasset.
Delvis fordi nye regler tvinger dem til det, delvis fordi oponionen forventer det. Også de rike synes det er ubehagelig å bli ansett som miljøkjeltringer, og flere enn Petter Stordalen har innsett at man kan tjene på å flashe sitt (genuine eller påtatte) miljøfokus.
Vi har samlet et lite knippe biler - konsepter og serieproduserte biler - som viser hva vi snakker om. Og vi har bevisst utelukket E85-versjoner av for eksempel Chrysler Viper og Koenigsegg.
Det er ikke via biodrivstoff vi ser for oss at supersportsbiler skal joine det gode grønne selskap i fremtiden; til det er miljøgevinsten for liten.
Lightning GT
Britiske Lightning GT har en elektromotor knyttet til hvert hjul. Samlet har de en effekt på 500 hk, og 0-100 km/t skal gå unna på snaue fem sekunder, topphastigheten er 210 km/t og rekkevidden på rundt 300 kilometer. Batteriene er av typen NanoSafe, skal ha tolv års levetid, og kan hurtiglades på ti minutter. Lightning GT har allerede betydelige ventelister, og den ventes på markedet i 2011.

Lotus 414E Hybrid
Lotus har i flere tiår produsert sportsbiler der "lav vekt" har vært mantraet. Nylig presentere de sin første plug-in hybrid - 414E Hybrid. Den kan kjøres utelukkende ved hjelp av batterier, som forer en elektromotor på hvert bakhjul med energi.
Da er rekkevidden drøye fem mil, noe som duger til hverdagskjøring i nærmiljøet. En tresylindret motor på 1,2 liter kobles inn ved behov, og når hele hybridlinja tråkker til sammen er rekkevidden på 480 kilometer.
Da er det heller ingenting å si på fartsressursene. 0-100 km/t går for eksempel unna på snaue fire sekunder. Lotus hevder videre at 414E - hele livsløpet sett under ett - har et lavere utslipp av CO2 enn en tilsvarende helelektrisk sportsbil med større batteripakke.
Tesla Roadster

Muligens tenker Lotus på Tesla, som for Europas del produseres hos nettopp Lotus, og som har en betydelig designmessig likhet med den erkebritiske sportsbilen.
Tesla er en ren elektrisk bil, og vi har tidligere prøvekjørt den, med stor glede.
Her snakker vi også om 0-100 km/t på fire sekunder, mens toppfarten ligger på 200 km/t. Den koster 800.000 kroner i Norge, og en av dem som har anskaffet seg en er Bellona-sjef Frederic Hauge.
Porsche 918 Spyder Concept
500 hk og 0,3 liter på mila! Det lar seg gjøre ved at en V8 bensinmotor med over 500 hk får drahjelp av tre elmotorer på til sammen 215 hk.

Batteriet som forer elmotorene kan lades via stikkontakten. 0-100 km/t skvetter unna på 3,7 sekunder, og toppfarten skal være på 320 km/t.
Forbuket? Porsche hevder at konseptet 918 Spyder, som kan regnes som et hint om en GT-etterfølger, klarer seg med 0,3 liter på mila, og et CO2-utslipp på 70 g/km.
Fisker Karma
Henrik Fisker er den danske bildesigneren som gikk lei av å tegne andres biler, og derfor satset på sin egen USA-baserte og linjelekre modell - ikke uventet kalt Fisker Karma.
En plug-in hybrid, der en bensinmotor har drahjelp av en elektromotor.

0-100 km/t går på seks sekunder, og toppfarten er på 200 km/t. De første 80 kilometerene kjører Karma bare på elmotor, deretter som en vanlig hybrid.
Dette gjør den selvsagt svært så miljøvennlig ved bruk i nærmiljøet, og en Karma-eier som lader batteriene hver natt, fyller gjerne bensintanken bare en gang i året.
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera
Ok. Dette er ingen hybrid eller elbil eller på annen måte en "miljøvennlig" bil. Det er en supersportsbil med 5,2-liters V10-motor og ytelser som masserer ryggtavler og fjerner ørevoks. 0-100 km/t på 3,4 sekunder. 0-200 km/t på 10,2 sekunder.
Toppfarten er 325 km/t. Likevel er toppmodellen i Gallardo-porteføljen et betydelig og fremfor alt bevisst skritt i retning av å gjøre Lamborghini mer spiselig for miljøet, siden den slipper ut 20,5 prosent mindre CO2 (319 g/km) enn forgjengeren.
Redusert vekt og bedre motorstyring er to av tingene som bidrar til det. Lamborghini har også åpnet en ny fabrikk i år, som slipper ut 30 % mindre CO2 enn den forrige.

Venturi Fetish
Franske Venturi Fetish er som Tesla en bakhjulsdrevet elbil-roadster, der batteriene besørger en effekt på 240 hk. Den er ikke like ekstrem som Tesla, men 0-100 km/t på snaue fem sekunder lar seg likevel høre.
Toppfarten er på 160 km/t, og rekkevidden på fulladede batterier er 250 kilometer. Som både Tesla og Lotus - vekt er "konge". Fetish veier bare 980 kilo, blant annet takket være et karosseri i karbonfiber.
BMW Vision EfficientDynamics
BMW har samlet det meste av sine kunnskaper om bil og miljø i konseptbilen Vision EfficientDynamics. 2+2-seteren med måkevinger har en 1,5-liters bensinmotor, og en elektromotor på hvert av hjulparene.

Dette gir 356 hk og et dreiemoment på 800 Nm; 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder, og toppfarten er på 250 km/t. Med fulladet batteri skal snittforbruket være på 0,37 liter på mila, og utslippet av CO2 på 99 g/km.
Ferrari 599 Hy-Kers Hybrid Concept
Dette er en konseptbil, men likevel en fersk understrekning av at selv Ferrari innser at modellene deres må bli mer miljøvennlige.
Nå gikk italienerne i 2007 ut med en femårsplan som skulle redusere atidens forbruk og utslipp fra bilene deres, og i dag hevdes snittutslippet å være 30 % lavere allerede - ikke minst takket være biler som California og 458 Italia. Målet er at tallet skal være 40 % ved utgangen av 2010.

Hy-Kers er en 599 GTB Fiorano-basert hybrid som viser hvordan Ferrari tilnærmer seg hybridteknologi som verken skal redusere fartsressurser eller kjøreglede.
En V12 er koblet sammen med en elektromotor, som via en F1-clutch leverer 100 hk på bakhjulene. I forhold til modellen den er basert på, er utslippet av CO2 redusert med 35 %.
Andre saker:

Alternativene til Internet Explorer
