Firehjulsdrift
De 40 beste bilene med firehjulsdrift
Vi har plukket ut de 40 beste firehjulstrekkerne fra vår biltester.
Nesten 30 prosent av alle nye biler registrert i 2012 var utstyrt med firehjulsdrift. I 2007 andelen 22,5 prosent. I februar i år ble det registrert 3974 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 35,1 prosent. I samme måned i 2012 var firehjulsdriftandelen 27,5 prosent.
- I vår store Bilundersøkelse ser vi at folk synes biler med 4WD kjennes sikre. Det gir dem en trygghet på vinterføre, noe som er viktig i vinterlandet Norge, sier Anders Hovde, seniorkonsulent i TNS Gallup.
-Type firehjulstrekk er av mindre betydning. De fleste eiere er ikke opptatt av hvordan kraften fordeles mellom for- og bakhjul, sier Hovde
Derfor velger vi SUV
I 2012 var det SUV-en VW Tiguan som solgte best blant firehjulstrekkerne (den kan også fås med kun forhjulsdrift). Tiguan var fjorårets fjerde mest solgte bil (3879), og solgte bare noen hundre færre enn VW Passat. Ved utgangen av februar i år var det Mazda CX-5 som var Norges mest solgte firehjulstrekker, med Mitsubishi Outlander hakk i hæl.
Høyt opp på registreringstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken finner vi også gjengangerne VW Tiguan og Nissan Qashqai
Når man skal forklare hvorfor mange velger SUV i stedet for stasjonsvogn med 4WD, mener Hovde at man også må se på de emosjonelle faktorene:
- Vi ser av tallene er at svært mange setter pris på å sette seg inn i bilen og ikke ned. Bakkeklaring og følelse av soliditet er også viktig.
- Dessuten sier mange at SUV-er ser tøffe ut og oser av aktiv fritid. For mange er det status forbundet med å bruke marka og fjellet. Noen forteller oss at de føler seg som medlem av en litt eksklusiv klubb når de eier en SUV, avslutter Hovde.
De beste bilene med 4WD:
200-300 000 kroner
Pris fra: 224 900,-
Rimelig småbil med fremkommelighet som største pluss.
Pris fra: 268 000,-
Lavt forbruk og fin dieselmotor, passer best til by- og nærkjøring.
300-350 000 kroner
Pris fra: 329 800,-
Nye Audi A3 er en glimrende bil og blir ikke dårligere med drift på alle fire.
Pris fra: 304 100,-
Kompakt og morsom, men du får ikke mye plass til bagasje.
Pris fra: 318 900,-
En av de mest populære små-SUVene. Solid, men ikke spesielt komfortabel.
Pris fra: 311 000,-
En hyggelig og prisgunstig familiebil. Bra med 1,6 diesel.
Pris fra: 304 900,-
En liten og enkel SUV med kraftige motorer. Savner en rimeligere versjon med 4WD.
Pris fra: 339 900,-
Samme bil som C4 Aircross og ASX, men den peneste av trillingene.
Pris fra: 305 700,-
Før ny Octavia er på plass kan du få gode tilbud på den utgående versjonen med 4WD.
Pris fra: 319 900,-
En morsom og praktisk crossover med fin diesel. Vel mye støy og noe stump fjæring.
Pris fra: 301 500,-
Den nye VW Golf kommer nå med 4WD i kombinasjon med 1,6-liter diesel. Da stemmer prisen.
350-500 000 kroner
Pris fra: 403 800,-
Gode motorer og et utmerket 4WD-system gir flott kjøreopplevelse.
Pris fra: 417 200,-
Den rimeligste versjonen er den beste, med manuelt gir og 140 hk dieselmotor.
Pris fra: 420 500,-
Nydelige kjøreegenskaper, husk at bensinmotoren er et bedre valg enn diesel i 320-versjon.
Pris fra: 419 600,-
Sportslig crossovermodell med praktiske egenskaper. 18d-versjonen er vår favoritt.
Pris fra: 382 500,-
Siste skudd på SUV-stammen, kommer på markedet i starten av februar.
Pris fra: 351 000,-
Den beste kompakt-SUVen: Bra priser, gode egenskaper, fin plass og sikkerhet.
Pris fra: 396 500,-
En av de få bilene i denne prisklassen med mulighet for syv seter. Godt utstyrt, kraftig diesel.
Pris fra kr: 401 000
Med 2,2 i-DTEC-motor er den blant de gjerrigste SUV-ene.
Pris fra: 411 100,-
Den mangler litt på komfort og finesse, men henger bra med på plass og pris. Fås også som 4Drive med høyere bakkeklaring og SUV-pynt.
Pris fra: 431 000,-
Fornuftig og behagelig familiestasjonsvogn. Med firehjulstrekket 4Motion er den bare enda bedre.
Pris fra: 450 700,-
Passat med høyere bakkeklaring, SUV-pynt og firehjulsdrift. Det funker som bare det
Pris fra: 390 300,-
Kompakt-SUVen holder koken tross et langt liv. Spesielt er DSG-girkassen et konkurransefortrinn.
Pris fra: 469 900,-
Gode vinteregenskaper, stor innvendig plass, samt nøysom og kultivert dieselmotor
500-700 000 kroner
En helstøpt bil for norske forhold. Faktisk den beste A4-en.
Pris fra, kr: 509 000
Pris fra: 639 100,-
Audi A6 er best som quattro. Nydelig sekssylindret dieselmotor også på rimeligste versjon.
Pris fra: 608 700,-
Sportslighet og komfort i skjønn forening. Firesylindret diesel er ikke helt i toppklasse.
Pris fra: 538 500,-
Den morsomste SUVen på vinterføre. Også her er toliters diesel gammeldags i støybildet.
Pris fra: 504 950,-
Vil ha noe helt annet i dette prissegmentet er dette bilen, men den er ikke like polert som de beste.
Pris fra: 650 000,-
Fint 4WD-system og god komfort preger E-klasse. Også her merkes det at det kun er fire sylindre.
Pris fra: 585 000,-
En artig variant over SUV-temaet. Lettkjørt og kompakt, men litt mindre plass til bagasje.
Pris fra: 517 900,-
Her får du Volvo-sikkerhet og komfort, fremfor sportslighet. Trenger mer moderne drivlinje.
Pris fra: 517 900,-
Selv om egenskapene ikke holder mål mot de beste, er prisen hyggelig.
700-1 000 000 kroner
Pris fra: 713 400,-
Glem Audi SUV-ene Q5 og Q7. A6 allroad er den beste "SUVen" fra Audi.
Pris fra: 852 800,-
Nydelig hybrid drivlinje. Kvalitetsfølelse og bagasjeplass henger ikke helt med.
Pris fra: 788 800,-
Med den minste dieselmotoren tar ML med seg et snev av fornuft inn i en ufornuftig bilklasse.
Pris fra: 895 000,-
Om du ikke tror "sportslig" og "SUV" hører sammen, prøv denne. God også med minste diesel.
Pris fra: 776 500,-
Der Cayenne er sportslig, er Touareg komfortabel. Nydelig med luftfjæring.
Over 1 000 000
Enorm plass, komfort i toppklasse og imponerende gode kjøreegenskaper for en så gigantisk bil.
Range Rover er uten sammenligning den mest komfortable bilen vi har kjørt. Det avanserte luftfjæringssystemet tilpasser seg underlaget og kjøresituasjonen.
Les også:
Samletest: Audi A4 Allroad, Skoda Superb 4Drive og VW Passat Alltrack
Samletest: Honda CR-V, Mazda CX-5, og Mitsubishi Outlander
Samletest: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan
De beste og dårligste SUV-ene vi har testet