PRØVEKJØRT: CITROËN C5 SNOW MOTION

Datahjelp på snøføre

Citroëns nye Snow Motion-teknologi skal hjelpe deg fram under vanskelige kjøreforhold.

KJAPPERE SVINGER: Citroën hevder at Snow Motion-systemet gjør at man også kan kjøre en liten smule fortere gjennom svingene.
KJAPPERE SVINGER: Citroën hevder at Snow Motion-systemet gjør at man også kan kjøre en liten smule fortere gjennom svingene.
Først publisert Sist oppdatert

Bilen spinner idet du gir gass, og det kjennes nesten som å være tilbake i en bil uten antispinn. Det er delvis sant, men denne gangen har det noe for seg.

Citröen har lansert et nytt antispinnsystem de kaller Snow Motion, og vi har prøvd det på islagte vann og i nedsnødde skoger i Nord-Sverige.

Prinsippet er at dersom man står stille i en bakke, vil det være mer lønnsomt å la hjulene spinne litt for å få opp farten enn det vil være å kun kutte kraften på den måten tradisjonelle antispinnsystemer gjør.

Det gjør at du kan starte mer effektivt - og i noen situasjoner gjør det at du kan komme deg av gårde på steder du ville blitt stående med et tradisjonelt antispinnsystem.

Les også:

De beste på snø

SUV-er mye oftere i grøfta

RASKERE START: Bilene med Snow Motion viste seg å komme raskere av gårde enn de uten.
RASKERE START: Bilene med Snow Motion viste seg å komme raskere av gårde enn de uten.

Aktivert ESP

En situasjon hvor det kan være spesielt lønnsomt, er på vei opp en bratt, snødekt bakke. Dersom man mister veldig mye fart mot toppen - og ikke har muligheten til å spinne opp de siste meterne - vil man ofte bli stående.

En annen fordel for uefarne sjåfører, er at ESP-systemet alltid er aktivert. Dermed minimerer man også risikoen for utilsiktetede sladder.

Systemet måler alt fra gasspådrag og rattposisjon, til snødybde og veigrep. På den måten har det mulighet til å justere kreftene optimalt i forhold til det tilgjengelige grepet.

Standardutstyr uten tillegg i prisen

IKKE IDIOTSIKKERT: Som man ser på bildet er heller ikke ESP et idiotsikkert system.
IKKE IDIOTSIKKERT: Som man ser på bildet er heller ikke ESP et idiotsikkert system.

Systemet fungerer i to faser. Den første fasen er den du legger mest merke til. Når du kjører i gang - i dette tilfellet opp til 4 km/t - flytter bilen kreftene fram og tilbake mellom de to drivhjulene. Dette fører til at du spinner, men også at du kommer deg i gang.

At systemet også måler rattutslag, er en stor fordel. Hvis forhjulene spinner, har man heller ingen mulighet til å styre. Citroën har heldigvis tenkt på dette, og bilen kutter derfor kraften dersom dersom du gjør store rattutslag.

Så har dette systemet noe for seg? Så lenge det blir levert som standardutstyr og uten tillegg i prisen, ser vi ingen ulemper med det.

Forskjellen er likevel ikke voldsomt stor, og vi merket liten forskjell på brøytede veier.

Men når det kom til dyp snø, hadde bilene med systemet en liten fordel. Dette var fordi det tradisjonelle antispinnsystemet kuttet kraften da man forsøkte å kjøre opp på den ti centimeter dype snøen, i stedet for å la bilen spinne seg ned til underlaget.

Les også:

Nødhjelp i vinterland

Video: Slik kjører du på glatta

Hvilke vinterdekk skal du velge?

ISBANE: Det er ikke ofte man har en hel innsjø for seg selv.
ISBANE: Det er ikke ofte man har en hel innsjø for seg selv.