Nyhet: Citroën Grand C4 Picasso
Citroën lover masse plass i nye C4
Lover klasseledende seteplass.
- En god og gjennomtenkt familiebil, skrev vi etter prøvekjøringen av femseteren Citroën C4 Picasso i Portugal for en måneds tid siden. Men det er først nå den virkelige familieversjonen kommer.
For som med forrige generasjon C4 Picasso kommer det en større versjon med sju seter kalt Grand C4 Picasso - en flerbruksbil i ordets rette forstand.
Og det må jeg si etter å ha sett bildene som kom fra produsenten i dag; Citroën tør nok en gang å tråkke opp sin egen sti. Designet er mildt sagt banebrytende.
Grand C4 Picasso ser ut som en konseptbil og skiller seg mildt sagt ut i hopen sjuseters MPV-er. Citroën lover likevel at designen ikke går på bekostning av de praktiske egenskapene.
Like lang, bedre plass
Nye Grand C4 Picasso er like lang som forgjengeren (4,59 meter), men takket være utvidet akselavstand skal den innvendige plassen være vesentlig bedre.
Mest plass i andre og tredje seterad i sin klasse, er blant lovordene fra den norske importøren. Bagasjeromsvolumet er utvidet med 69 liter til 645 liter VDA. og mer enn 700 liter når seterad to er skjøvet helt frem.
Citroën forteller videre at kupeen skal være både lys, luftig og stilren, og at den skal oppleves som et ekte oppholdsrom der hver passasjer har den beste komfort. Slike utsagn tar vi med en klype salt, men komfort er uansett et viktig tema i langtur-familiefraktere som Grand C4 Picasso.
Teknologien i orden
Alle bilens funksjoner skal kunne styres fra en sjutommers berøringsskjerm i dashbordet. I tillegg finnes en tolvtommers panoramaskjerm innfelt over sjutommeren i dashbordet. Tolvtommeren har full HD-oppløsning.
Parkeringsassistanse og såkalt "360 Vision" er på plass for å forenkle kjøringen. Samtidig skal elektrisk servostyring og et nytt fjæringsoppsett ifølge Citroën gi bedre kjøreegenskaper og komfort enn tidligere.
Sterk motor, lavt forbruk
En helt ny dieselmotor som oppfyller Euro6-kravene er også på plass. BlueHDi-motoren er utstyrt med SCR (Selective Catalytic Reduction) som skal begrense NOx-utslipp med opp mot 90 prosent og som i enkelte tilfeller kutter CO2-utslippet helt. Det skal ifølge Citroën gi et banebrytende forhold mellom ytelser og forbruk.
Motoren yter 150 hestekrefter og har et CO2-utslipp på lave 110 gr/km. Det tilsvarer et gjennomsnittlig forbruk på rett over 0,4 l/mil. Det er veldig lavt i sjuseters MPV-sammenheng. Spesielt tatt motorkraften i betraktning.
Om det forbruket er oppnåelig gjenstår å se. Vi tester bilen når den kommer til Norge, og da kjører vi som alltid vår tjue mil lange forbrukstest. Prisen sies det ingenting om, men vi vil tippe en basisversjon med minste motor vil starte på like over 300.000 kroner. Skal den kunne utfordre konkurrenter med sju seter som blant annet Mazda5, Peugeot 5008 og Renault Grand Scenic med flere, burde ikke prisen være noe særlig høyere.
Konkurrentene
Modell |
Pris |
Bagasje, normal |
Bagasje, maks |
VW Sharan |
434 000 |
809 |
2430 |
Ford S-Max |
344 000 |
755 |
2000 |
Renault Grand Scenic |
325 000 |
702 |
2063 |
VW Touran |
311 500 |
695 |
1989 |
Peugeot 5008 |
308 900 |
679 |
1754 |
Opel Zafira Tourer |
339 900 |
650 |
1860 |
Citroën C4 Grand Picasso |
Ukjent |
645 |
--- |
Renault Scenic |
300 000 |
555 |
1870 |
Ford Galaxy |
430 400 |
308 |
2325 |
Toyota Prius+ Seven |
312 100 |
200 |
1750 |
Mazda5 |
296 800 |
112 |
1485 |
Obs: Noen produsenter oppgir bagasjeromsvolum med seter i tredje rad lagt sammen, andre med disse setene fjernet
KILDE: Opplysningsrådet for veitrafikken
Les også:
Her er bilene med mest bagasjeplass
Familiebilene du egentlig burde kjøpe