Citroën Lacoste
Citroën i nye klær
Lacoste er mest kjent for sine sportsskjorter. Nå har de kledd opp en Citroën.
Man kan saktens spørre seg: hva er poenget med Citroën Lacoste? Hva er poenget med at en kjent produsent av dyre sportsskjorter skal "kle opp" en konseptbil?
Dette er neppe en bil du vil oppleve serieprodusert, og den hinter vel heller ikke så mye om hvordan fremtidens Citroën vil se ut.
Presseavdelingen hos Citroën har på sin side publisert en del høytsvevende svada, som om bildene illustrerte en selvhjelpsbok til fullkommen lykke. Ikke uvanlig, det heller.
Lacoste skal vises frem under Paris Motorshow neste måned, og der ligger vel litt av svaret. Særlig franske bilprodusenter liker å vise frem noe riktig iøynefallende når de deltar på bilutstilling på hjemmebane.
Og det har ofte vært en god synergieffekt av at to kjente merkevarer klør hverandre på ryggen!
Men denne konseptbilens tilblivelse har vel bakgrunn i noe mer enn velkledd publikumsfrieri og PR-søkende nasjonalsjåvinistisk ekshibisjonisme?
Sporty
Joda. Konseptbiler inneholder ofte enkeltløsninger man etter hvert kan finne på mer jordnære modeller. Dessuten understreker de en fantasirikdom vi skal være glade for at bilingeniører og -designere besitter.
Citroën Lacoste har for eksempel en særdeles lav innstigning, noe mange mennesker ville sette pris på. Og se på taket, eller bøylen, som løper mellom A-stolpene og hekken. Et slags T-tak - bare at bøylen går i lengderetning mellom fører og passasjer, og ikke på tvers.
Begynner det å regne, fylles en lys gul beskyttelseskappe med luft, og brer seg ut fra hver side av bøylen.
Vi må også si oss enige i at bilen forener begrepene fritid, sport og - eh - bil. Se bare på felgene, som åpenbart er inspirert av golfballer. Og dashbordet som er inspirert av tennis. Den typen "tennis" vi bedrev på fordums primitive dataspill.
Vi ser også en iPhone eller iPod på plass i en dockingstasjon. Noe som definitivt vil komme på fremtidens biler.
Setene ser ut som om de er utlånt fra et tivoli. Den bakerste benken kan felles ned om du vil ha mer bagasje med deg, og ellers finnes det flust av hulrom for småting rundt omkring.
Ved første øyekast er det lett å anta at dette er en elektrisk dreven bil. Men det finnes faktisk en tresylindret motor gjemt mellom forhjulene.
Så den kan kanskje kjøres. Eller ikke? Det spiller egentlig ingen rolle. Det viktigste er at merket som ga oss 2CV og DS - og som senere har tilbrakt årtier med å lage rullende gjesp - bekrefter det biler som DS3 Racing og flere andre nyere konseptbiler viser. Citroën har begynt å leke seg med design og teknikk igjen.