Prøvekjørt: BMW M Performance

Bedre enn BMW

Med M Performance-tilbehør blir de kjøreglade modellene enda bedre

FØR OG ETTER: Den svarte
grillen kjennetegner
M Performance-modellene.
M Performance tilbyr alt fra
motoroppgradering til styling av
eksteriør og interiør, mot en
solid sum penger, så klart. FOTO: BMW
FØR OG ETTER: Den svarte grillen kjennetegner M Performance-modellene. M Performance tilbyr alt fra motoroppgradering til styling av eksteriør og interiør, mot en solid sum penger, så klart. FOTO: BMW
Først publisert Sist oppdatert

Chiptrimming er en effektiv og rimelig måte å hente ut mer effekt i en bilmotor, men kan samtidig utgjøre en stor risiko.

Chiptrimming forringer nemlig nybilgarantien, og kan i verste fall bli en kostbar affære. Et motor- eller girkassehavari kan koste titusener av kroner å utbedre. 

Nå finnes det et alternativ for deg som vil ha litt mer effekt i din BMW og samtidig vil ivareta nybilgarantien. Etter stor suksess i vårt naboland i øst, tilbyr de norske BMW-forhandlerne nå styling og tuning av egne modeller. M Performance kaller de konseptet, som er ettermonterte deler (fjæring, bremser, eksosanlegg og eksteriør- og interiørdetaljer) som frisker opp din BMW – så lenge den er 2008-modell eller nyere. 

Dra bankkortet

Alt du trenger å gjøre er å besøke din lokale BMW merkeforhandler, plukke ut de produktene du vil ha og sette bilen igjen for montering. Og så dra bankkortet. For det koster, kanskje mer enn det smaker, for effekt-økningen er i de fleste tilfeller ganske moderat.

Grunnen er enkel. Har bilen som tunes fortsatt nybilgaranti, må BMW selv ta regningen dersom den havarerer. M Performance-produktene er derfor omhyggelig testet, noe som gir utslag i høy pris.

Men hvordan fungerer M Performance i praksis? Kjenner man egentlig noen forskjell? 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BILAVGIFTER: Avgiftssystemet her til lands krever at du betaler avgift for de ekstra hestekreftene du tilfører.  Samtidig vet vi at hk-avgiften skal reduseres og kanskje fjernes helt på sikt, så det er mulig BMW tenker langsiktig når de nå lanserer M Performance. FOTO: BMW
BILAVGIFTER: Avgiftssystemet her til lands krever at du betaler avgift for de ekstra hestekreftene du tilfører. Samtidig vet vi at hk-avgiften skal reduseres og kanskje fjernes helt på sikt, så det er mulig BMW tenker langsiktig når de nå lanserer M Performance. FOTO: BMW

Bedre seigdrag

BMW 320d xDrive er en aktuell bil på det norske markedet og en av modellene M Performance tilbyr oppgraderinger til.

M Performance Powerkit øker effekten i tolitersdieselen med 16 hestekrefter og 40 Newtonmeter. Opp fra 184 hestekrefter og 380 Newtonmeter til 200 hestekrefter og 420 Newtonmeter. Oppgraderingen koster drøyt 10 000 kroner.

På et opplegg i regi av M Performance fikk vi kjøre både standardmodellen og M Performance-modellen samtidig på bane. Uten måleutstyr er det vanskelig å si hvor stor forskjellen er, men vi kjenner helt klart at fleksibiliteten i motoren er bedre med trimmingen. Trekkraften er bedre gjennom hele turtallsregisteret og skyvet bedre ut av svingene. Etter mange runder, der vi omsider kommer inn i en god rytme og kjører rimelig konsekvent, ser vi at hastigheten i enden av rettstrekkene er høyere.

De færreste tar med seg sin 3-serie-stasjonsvogn på bane, men bedre akselerasjon vil gi kjappere og tryggere forbikjøringer i daglig trafikk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STYLET: BMW X5 M med M Performance-kit. FOTO: BMW
STYLET: BMW X5 M med M Performance-kit. FOTO: BMW

Avgiftsbelagte hestekrefter

Avgiftssystemet her til lands krever at du betaler avgift for de ekstra hestekreftene du tilfører. Sånn sett er det fint at M Performance har lagt seg på et moderat nivå. Samtidig vet vi at hk-avgiften skal reduseres og kanskje fjernes helt på sikt, så det er mulig BMW tenker langsiktig når de nå lanserer M Performance.

For selv om M Performance-delene er kostbare (her kan du enkelt svi av 100 000 kroner på oppgradering av motoren, eksteriøret og interiøret), får du gjennom M Performance en mulighet til å velge en rimeligere modell, for så å skreddersy bilen etter eget ønske og hente ut tilsvarende effekt.

Og kanskje lande på omtrent samme pris som det en i utgangspunktet mer motorsterk versjon koster – med nybilgarantien i behold.