Bruktbiltips: Volkswagen Golf V GTI, 2004 - 2009

Legenden er god som brukt

Golf GTI startet trenden med sportslige kompaktbiler, og den er fortsatt blant de beste i klassen. Ikke alle generasjonene har vært like spennende, men den femte inkarnasjonen er både sportslig og praktisk. Under panseret finner du en 2-liters turbomotor på 200 hester.

Først publisert Sist oppdatert

Modellhistorikk Golf V - GTI, GT

2004: Golf GTI lansert

2005: GT lansert

2006: GTI Edition 30 lansert

2008: Golf GT Sport overtar for Sportline og GT

2009: Golf VI lansert

Fra 230.000 til 400.000 kroner nå

I skrivende stund (april 2010) ligger det 20 GTI-er til salgs på Finn.no. Prisforlangende er fra rundt 230.000 kroner, og helt opp til rett over 400.000 kroner for en 2009-modell.

Markedet for GT-er er omtrent like stort. Disse starter rett under 200.000 kroner for en 2006-modell med under 100.000 km på telleren. De dyreste bilene, med lav kilometerstand og DSG, koster rundt 300.000 kroner.

Langt tilbake i 1976 lanserte Volkswagen noe som skulle revolusjonere kompaktklassen. En 1,6-liter på 110 hester ble plassert under panseret, og dermed hadde Volkswagen verdens første "hot hatch". Siden har flere andre produsenter kommet på banen, og alle Golf-modellene etter denne har kommet i en GTI-versjon.

Femte generasjon Golf tilbake med et brak i GTI-klassen

Ikke alle generasjonene har vært like spennende, men den femte inkarnasjonen er både sportslig og praktisk. Under panseret finner du en 2-liters turbomotor på 200 hester. Denne er sterk som bare det, og takket være turboladningen har den dreiemomentet tilgjenglig så tidlig at den oppleves som veldig fleksibel.

På girkassefronten kunne man velge mellom en sekstrinns manuell, eller en sekstrinns DSG-kasse. 0-100 går unna på henholdsvis 7,3 og 6,9 sekunder. Bilene med dobbeltclutchkasse er altså både raskere og mer drivstoffgjerrige enn de manuelle modellene. Ulempen er at de også er en del dyrere.

GOD STØTTE: Recaro-stolene gir god sidestøtte når det går fort gjennom svingene.
GOD STØTTE: Recaro-stolene gir god sidestøtte når det går fort gjennom svingene. Foto: Terje Bjørnsen

Noe av det aller beste

Motorversjoner:

2,0 TFSI/200 hk: Fleksibel og sterk turbomotor. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

1,4 TSI/170 hk: Liten, men sterk bensinmotor med turbo og kompressor. Forbruk: 0,7-1,0 l/mil

2,0 TDI/170 hk: Stor og bjørnesterk dieselmotor. Forbruk: 0,6-0,8 l/mil

2,0 TFSI/230 hk: Edition 30-motor med mer krefter. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

Vurdering

+ Flotte kjøreegenskaper, herlige motorer, mye utstyr, bra girkasser, god sikkerhet, lite feil

- Litt stump, en smule kjedelig eksteriør

Svakheter

Problemer med motorstyring

Feil på elektriske vinduer

Feil på ABS/ESP-enhet

Mens tredje og fjerde generasjon av Golf ikke var blant det aller beste som har rullet ut fra fabrikken i Wolfsburg, spesielt ikke GTI-variantene, tok den femte generasjonen tronen tilbake. Det var, og er fortsatt, en av de desidert beste bilene i kompaktklassen.

Noen vil nok oppleve Golf GTI som en smule for stiv. Spesielt over små ujevnheter slår det en del, men det er prisen man må betale for såpass underholdende kjøreegenskaper. For Golf GTI er fryktelig morsom når veien svinger på seg. Takket være den presise styringen og det gode veigrepet blir du fort sittende med et smil om munnen.

Også kvalitetsmessig ser det ut til at den holder mål. Modellen generelt slet med en del barnesykdommer. Blant annet var dårlige clutcher, høyt oljeforbruk og dårlige coiler vanlig på modellene frem til 2003/2004. GTI ble lansert i 2004, og er dermed ikke berørt av dette. Av problemer som har blitt meldt om i noe omfang etter dette, er det elektronikk som utmerker seg. Motorstyring, elektriske vinduer og ABS/ESP-hjerne er ting som har utmerket seg som dårlig.

Over snittet pålitelig

BILLIGERE: Hvis du syntes GTI blir litt dyr, er GT med 1,4-liter på 170 hester et godt valg.
BILLIGERE: Hvis du syntes GTI blir litt dyr, er GT med 1,4-liter på 170 hester et godt valg. Foto: Terje Bjørnsen

Svensk Bilprovning har statistikk som viser hvor mange prosent av bilene som blir underkjent ved kontroll. Da de kontrollerte 2005-modeller i 2008, utmerket Golf seg positivt. Kun 1 prosent av bilene ble underkjent, mot et gjennomsnitt på fire prosent. Det gjelder riktignok alle modellene, og det gjør de fleste andre statistikker også. Derfor er det vanskelig å si om GTI er bedre eller dårligere enn en gjennomsnittelig Golf. Det gjelder riktignok å sjekke ekstra nøye, da høyeffektversjoner gjerne blir hardere brukt enn biler med under 100 hester.

Eller prøve en GT?

Hvis du er lysten på en GTI, men føler at de ligger litt over ditt prisnivå, er GT et veldig godt alternativ. Da får du den flotte 1,4-literen med turbo og kompressor. Den yter 170 hester og 240 Nm, og havner dermed ikke så fryktelig langt bak GTI ut av lyskrysset. GT ble også levert i en dieselversjon, med den velkjente 2-literen på 170 hester. Begge disse motorene kunne også kombineres med DSG.