Bruktbil i forbrukertvister

Vi krangler mest om bilkjøp

Det er ingen tvil om at bil er den varen vi krangler mest om. Slik unngår du å bli en del av den kjedelige statistikken.

KRANGLING: Bruktbilkjøp er klart overrepresentert i Forbrukertvistuvalget. Det finnes imidlertid noen enkle grep som reduserer risikoen for krangling i etterkant. Illustrasjonsfoto: Colourbox
KRANGLING: Bruktbilkjøp er klart overrepresentert i Forbrukertvistuvalget. Det finnes imidlertid noen enkle grep som reduserer risikoen for krangling i etterkant. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: colourbox.com
Først publisert Sist oppdatert

Dette er forbrukertvistutvalget

Forbrukertvistutvalget er et offentlig organ med myndighet til å avgjøre visse typer forbrukersaker som først har vært behandlet ved Forbrukerrådet. Utvalget er et domstollignende organ, bl.a. ved at vedtakene er bindende og har samme virkning som en dom. En vesentlig forskjell er at saksbehandlingen er skriftlig, og at partene ikke møter når saken tas opp til avgjørelse.

På samme måte som domstolene, skal Forbrukertvistutvalget være nøytralt og forsøke å finne den avgjørelse som er riktig, ut fra sakens opplysninger, regelverk og tidligere praksis. Det stilles ikke krav om gebyr for å få en sak behandlet i Forbrukertvistutvalget.

Kilde: Forbrukertvistutvalget

I 2011 var det totalt 1258 saker som ble ferdigbehandlet i Forbrukertvistutvalget (FTU). Ifølge utvalgets egen statistikk handlet hele 356 av disse om kjøp av bil. Det er nesten dobbelt så mange saker som neste kategori på lista (håndverkertjenester).

André Fimreite er til daglig seniorrådgiver og advokat hos NAF, men sitter også i FTU. Han sier at manglende opplysninger ofte er en kilde til konflikt. Som oftest handler det om problemer med bruktbilen som selgeren ikke har opplyst om og som vedkommende skulle ha visst om

- En av de andre tingene det klages en del på er reparasjoner. For eksempel når verksteder ikke har gjort en tilfredsstillende jobb, sier han.

Utvalget behandler både klager på kjøp mellom to private og mellom privatpersoner og bedrifter. Fimreite påpeker at det finnes en vesentlig forskjell på disse to scenarioene.

- For kjøp mellom private er det den gode gamle kjøpsloven som gjelder, men det er forbrukerkjøpsloven som gjelder når du kjøper noe av et firma, sier han.

Sistnevnte gir deg som forbruker et større vern enn den vanlige kjøpsloven. Blant annet har forbrukerkjøpsloven fem års reklamasjonstid for ting som er ment å vare lengre enn dette, mens kjøpsloven kun gir deg to års frist. Det er flere forskjeller i de to lovene, men generelt sett kan man si at forbrukerkjøpsloven gir selgeren et større ansvar.

Kjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i inntil to år. Reklamasjonsretten vil i mange tilfeller handle om følgende spørsmål: Er bilen dårligere enn hva en kan forvente - som vil være et betimelig spørsmål dersom motoren i din nylig kjøpte bruktbil bryter sammen etter 100 000 kilometer

Få bilen sjekket

På spørsmål om hva som er hans beste tips når det kommer til kjøp av bil, og da spesielt bruktbil, er Fimreite klar i sin tale: Få noen til å sjekke bilen!

- Hvis en selger ikke lar deg ta med bilen til en sjekk, er det smart å finne en annen bil. Det er mange biler der ute, sier han.

Sjekkliste for et sikkert bilkjøp

* Ikke kjøp bil usett, og prøvekjør den før du undertegner kontrakten.

* Bruk alltid skriftlig kontrakt. Det rydder opp i de fleste konflikter.

* Undersøk bilen nøye. Bruk tilstandsrapporten vår. Hvis du ikke er bilkyndig, eller kjenner noen som er det, anbefaler vi at du får et verksted til å ta en titt.

* Undersøk bilens km-stand og årsmodell. Få det med i kontrakten.

* Undersøk om bilens servicehefte er komplett og utfylt.

* Undersøk om bilen har hatt skade. En bil utsatt for skade kan ha skjulte feil som er vanskelig å få øye på. Selger du en bil, bør du opplyse om bilen er skadet.

* Sjekk at bilen er EU-godkjent. Husk likevel at EU-godkjennelsen er en minimumsstandard, og ingen garanti for en feilfri bil.

* Undersøk om det er heftelser på bilen. Heftelser følger bilen, ikke eieren.

* Sjekk hvem som er bilens rette eier, og om alle nøklene følger med.

* Sjekk om det følger garanti med bilen.

Kilde: Forbrukerrådet

Fimreite påpeker også at en slik sjekk kan bli lønnsom for en selger. Da får kjøperen vite om de feilene som finnes, og dermed er også selgeren på tryggere grunn i forhold til reklamasjoner.

- Med andre ord kan en slik sjekk spare både kjøper og selger for både tid og penger, poengterer NAF-advokaten.

Dersom du kjøper bruktbil av en privatperson har du begrensede rettigheter i forhold til om du hadde kjøpt den fra en forhandler, fordi det kun er kjøpsloven som gjelder. Da er det lurt å være ekstra på vakt, og sørge for å undersøke bilen godt.

- Mangler du kunnskaper om bil, og ikke har noen til å hjelpe deg, kan du få utført en salgstest hos et bilverksted, anbefaler Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Les også: Slik unngår du bruktbilfella

Mange får medhold

Forbrukertvistutvalget har ingen oversikt over utfallet av biltvistene som ble ferdigbehandlet i utvalget, men totalt sett fikk forbrukeren fullt medhold i 416 av sakene og delvis medhold i 395 av sakene. 311 saker gikk i den innklagedes favør, mens 51 saker ble avvist og 85 ble henlagt (som regel fordi partene ble enige).

I samråd med forbrukerrådet har NAF utarbeidet en sjekkliste du bør gjennomgå når du skal kjøpe bil. Også her rådes du til å sjekke bilen grundig før du inngår en kontrakt. Hele listen finner du i boksen til venstre.

Les også:

Her er den norske gjennomsnittsbilen

Er du lei av sinker i venstrefeltet? Her er reglene for forbikjøring

Derfor har det blitt enda dyrere med bil