Veteranbiler i 2016

Snart kan du importere disse avgiftsfritt

Mange godbiter får veteranstatus i 2016.

KLASSIKER: 205 GTI er en legende blant de små lommerakettene fra 80-tallet.
KLASSIKER: 205 GTI er en legende blant de små lommerakettene fra 80-tallet. Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Et nytt år er like rundt hjørnet, og det betyr at en ny ladning veteranbiler snart kan importeres avgiftsfritt. Reglene sier at en bil regnes som veteran i avgiftssammenheng 1. januar det året hvor det er 30 år siden førstegangsregistrering. Det betyr at selv om en bil er førstegangsregistrert i desember 1986, vil den ha veteranstatus fra 1. januar 2016.

De færreste 80-tallsbiler har foreløpig oppnådd samme status som eldre modeller. Grunnene til akkurat det kan være mange, men det er ikke til å komme fra at etterspørselen etter de fleste bilmodeller går i gulvet før det tar seg opp igjen. Det betyr at det sannsynligvis kan være mulig å gjøre gode kjøp på biler som akkurat har oppnådd veteranstatus.

Vi har samlet et knippe modeller som bør sørge for at hjertene til 80-tallsentusiastene der ute banker litt ekstra. Mange av dem er allerede ansett som samlerobjekter, og prisen er også deretter. Vi har samlet inn priser på de enkelte modellene fra den tyske utgaven av Finn.no, mobile.de, for å øke tilfanget av tilgjengelige biler. For en veteranbil trenger du kun å betale merverdiavgift, vrakpanten på 2400 kroner og eventuelt noen hundrelapper i avgift for gassen i klimaanlegget. To ekstra økonomiske fordeler er at man slipper unna med en årsavgift på drøye 400 kroner samt at forsikringspremien på biler som dette er veldig lav sammenlignet med en ordinær bil.

Vi har også latt vår egen Terje Bjørnsen komme med sine kommentarer om bilene. Han er blant landets aller mest erfarne motorjournalister, og har testet nye biler siden tidlig 80-tall.

Ford Sierra RS Cosworth

At Cosworth-motoriserte Forder ble den beryktede Tveita-gjengens favorittredskap var nok ingen tilfeldighet. Både fartsresursser og kjøreegenskaper var mange hakk bedre enn standard-Sierraene og Volvo 240-ene lovens lange arm hadde til rådighet.

Med en nypris på rundt 400 000 var det naturligvis ikke spesielt mange av de drøyt 5000 bilene som fant veien til Norge i utgangspunktet. En del har imidlertid blitt bruktimportert senere, og det er et relativt stort miljø rundt disse bilene her til lands. Alle tredørsmodellene ble produsert i 1986 (bortsett fra den høyrestyrte RS500 som kom året etter), og er dermed veteranbiler fra nyttår.

Prisene i dag ligger på mellom 150 og 200 000 kroner for et greit eksemplar og opp mot 400 000 for en strøken utgave med lav kilometerstand. Mange av bilene har blitt modifisert på diverse måter, men vi vil anbefale deg å velge en original bil så langt det er mulig.

Terje Bjørnsen: En bombe av en bil på 80-tallet. Gammeldags av/på, håndgranat-karakter på turbomotoren og en hekkvinge som var så stor at den faktisk hadde en funksjon. Går som et børseskudd, min personlige rekord Kiel-München i Sierra Cosworth  fra 1987 på 5 timer og 15 minutter står fortsatt...

BMW M3

Foto: Ford

Den første utgaven av BMW M3 er en klassiker på alle måter, og startet én av modellinjene som har vært innom veldig mange bilinteressertes drømmegarasje siden den gang. Oppskriften er i utgangspunktet enkel - en liten og relativt lett sedan med oppgradert understell og stor motor. Resultatet er en bil det fortsatt går gjetord om blant de som på et eller annet tidspunkt har innfunnet seg bak rattet.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Bilen ble, som de andre på denne lista, introdusert på markedet i 1986, og det finnes noen av denne årgangen til salgs. Prisene for en førstegenerasjons M3 har steget drastisk de siste årene, og nå må du ut med minst 250 000 kroner for et standardeksemplar. De senere spesialversjonene er mye dyrere, og har gjerne et prisforlangende opp mot millionen. Hvis du er på jakt etter en M3 gjelder det å sjekke ekstra nøye, da det finnes mange biler der ute som er ombygd i ettertid. Dette er et sjansespill både med tanke på godkjenning og byggekvalitet, og er ikke verdt på langt nær like mye som en original M3.

Terje Bjørnsen: Målet for München-turen i Cosworth var å kjøre nettopp denne BMW-en. Den var Ford-ens rake motsetning. Der Ford var brutal, var BMW elegant, presis, delikat. Fantastisk følelse i styring og hjuloppheng, og linjær kraftutvikling fra den store fireren.

 

 

Peugeot 205 GTI 1,9

Franskmennene var ikke først, men en del vil kanskje argumentere for at de gjorde den beste jobben da de utviklet den lille raketten 205 GTI. Den kom for første gang i 1984, men da med en 1,6-liter på 104 hester under panseret. I 1986 var 1,9-literen på plass, og da ble effekten økt til 128 hester. Fordelt på 900 kilo gir det mer enn nok fraspark. De første modellene er altså allerede veteranbiler, mens tidlige 1,9-litere kan hentes hjem avgiftsfritt fra og med 1. januar 2016.

Den lille raketten ble en populær bil både her hjemme og i utlandet. Importøren i Norge solgte drøye 1300 eksemplarer av 205 GTI, og i resten av Europa ble titusenvis registrert. Bare i England var det for eksempel nesten 50 000 registrerte 205 GTI-er i 1995.

Det burde jo bety at dette er en relativt enkel bil å finne på bruktmarkedet? Nei, på ingen måte. Her til lands er det i skrivende stund ingen biler til salgs på Finn.no, mens det på tyske Mobile.de ikke finnes mer enn 24 biler til salgs. Prisen for det som ser ut til å være greie eksemplarer ligger på 6000 euro og opp til langt over det dobbelte for en strøken bil med lav kilometerstand.

Terje Bjørnsen: Hadde du ikke råd til Sierra Cosworth, var dette en nesten fullgod substitutt. Lett som en fjær, kjapp innstyring, giftig overstyring (har aldri snurret så fort som i en slik). 1,9-literen ga de kreftene i mellomregisteret som 1,6-literen manglet. Sammen med Golf den store klassikeren fra GTI-æraen.

 

 

Lamborghini LM002

Rambo-Lambo var kallenavnet italienernes første produksjons-SUV fikk, og det var ikke rart. Fire år før LM002-debuten i Brüssel ble den første Rambo-filmen med Sylvester Stallone i hovedrollen vist til publikum verden over. John Rambo var prototypen på den ekstreme machomannen, og LM002 er akkurat det samme for biler.

Firehjulsdrift, en V12-er fra Countach og et utseende som kan skremme fanden på flatmark er den i utgangspunktet enkle oppskriften. Totalt ble det ikke bygget mer enn 328 slike biler, så man skulle tro at de var tilnærmet umulig å få tak i. Det er imidlertid ikke tilfelle. I skrivende stund finnes det seks biler til salgs på Mobile.de, og prisforlangende på disse ligger mellom 200 og 250 000 euro - noe som tilsvarer 1,8 til 2,3 millioner kroner. Ingen billig bruksveteran, med andre ord.

Terje Bjørnsen: Takket være jappetiden på slutten av 80-tallet, dukket det opp noen spesialimportører av eksotiske biler her i Norge. En av dem lot meg låne denne galskapen på hjul en hel dag. I en verden der en Mercedes Geländewagen var stor og brutal, kunne du like gjerne ankommet Karl Johan i en tanks og fått samme oppmerksomhet. Bare brølet av en V12 med røtter i sportsbillegenden Countach var nok til at LM 002 virkelig fortjente tilnavnet "Rambo-Lambo", mens kjøreegenskapene minnet deg om at Lamborghini opprinnelig var traktorprodusent.

 

 

 

Mazda RX-7 FC

Mazda har lange tradisjoner når det kommer til sportsbiler, og de har også valgt å gjøre det litt annerledes enn de fleste andre. Denne annerledesheten er også mye av grunnen til at RX-7 har blitt en kultklassiker.

Det er nemlig verken utseendet eller kjøreegenskapene som har gjort RX-7 og forgjengerne berømte. Ikke at det var noe i veien med dem heller, men under panseret sitter det en motor som Mazda i praksis har vært alene om i moderne tid. Wankel-motorens særegenhet gjør RX-7 til en opplevelse i seg selv. I 1986 kom den andre generasjonen på markedet, og brorparten av bilene som ble solgt nye i Norge ble solgt dette året.

I Tyskland finnes det et par håndfuller til salgs, og prisene strekker seg fra rundt 30 000 kroner til nesten 200 000 for et tilnærmet ubrukt eksemplar. Flesteparten av bilene til salgs er imidlertid nyere enn “veterangrensa”, men det er også mulig å få tak i biler som er registrert i 1986.

Terje Bjørnsen: Mitt første møte med RX-7 kom på smale, svingete asfaltveier i indre Vestfold. En typisk japansk sportscoupe med en svært utypisk motor: Ulet fra wankelmotoren ringer fortsatt i ørene og er høydepunktet i denne bilen.

 

 

Toyota Supra

Tredje generasjon Toyota Supra er langt fra den mest kjente modellen, men det betyr ikke at den er dårlig. Du må ikke forvente en knivskarp sportsbil hvis du er interessert i Supra. Som komfortabel GT-cruiser med mer enn nok krefter er den imidlertid et godt valg. I de første modellene som blir veteranbiler i 2016 er det en treliters sekser som står for fremdriften. Hvis du heller vil ha turbomotoren blir du nødt til å vente enda et år.

86-modeller er vanskelig å få tak i, og i Tyskland er det i skrivende stund kun 87-modeller og nyere tilgjengelig. Prisene på disse strekker seg fra rundt 20 000 kroner for biler som best kan karakteriseres som rullende prosjekter til godt over 100 000 for et strøkent eksemplar.

Terje Bjørnsen: Skal du ha en virkelig sportsklassiker fra Toyota, må du vente noen år til på neste Supra-versjon (nærmere bestemt til 2022). I mellomtiden er det denne GT- og cruiserpregete versjonen som gjelder for 30 års-regelen. For meg var Toyotas smidige sekssylindre rekkemotor det store plusspunktet i denne bilen. Ikke helt BMW, men ikke langt unna.

 

 

Mercedes W124 stasjonsvogn

De fleste andre bilene på denne lista er ikke spesielt praktiske, og mange er både sjeldne og såpass dyre at engangsavgiften sannsynligvis ikke spiller så stor rolle når det kommer til bruktimporten. En sjelden bil som koster godt over hundre tusen kroner er imidlertid ikke noe som kan karakteriseres som bruksveteran. For deg som er ute etter en billigere bil du kan bruke hver dag, og som i tillegg trenger god plass har vi imidlertid en god nyhet: Stasjonsvognutgaven av Mercedes E-klasse med modellkoden W124 kom nemlig på markedet i 1986.

De første utgavene av den gamle traveren ble veteran allerede i år, men tyskerne lanserte ikke stasjonsvognen før i 1986. Et godt eksemplar byr fortsatt på god komfort, og med de største motorene er det også mer enn nok kraft tilgjengelig. Og det beste av alt er at dette er biler som har en uovertruffet kvalitet.

E-klasse har alltid vært en veldig populær bil, og utvalget av brukte modeller er enormt. Selv i Norge finnes det flere biler som allerede er veteraner, og hvis du er villig til å vente et år eller to blir det enda flere å velge mellom. Prisene varierer voldsomt avhengig av motor og tilstand. Du kan få en bil til mellom 15 og 20 000 kroner, men hvis du skal ha verstingmodellen 500E (som riktignok ikke er veteran enda), må du regne med å betale flere hundre tusen.